Voiko pelkällä (hyvällä) ylioppilastutkinnolla työllistyä nykyään mihinkään?
Ennenhän duuneja sai pelkällä valkolakilla, mutta mites nykyään? Ehkä jotakin toimistohommia?
Kommentit (23)
No sellaisiin hommiin mihin ei vaadita koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pankissa sijoitusneuvojana.
Kai sulla joku muukin tutkinto on? Vai miten onnistui?
Vierailija kirjoitti:
Missä pankissa?
Op:lla tarvitaan kandin paperit.
Ilman ammattia, suhteita ja työkokemusta voi joko hakea omien sukulaisten firmaan töihin, puhelin myyjäksi, mcdonaldsin kassalle tai pyyhkiä sillä YO -paperilla omaa peräreikää.
Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, on pelkän yo-todistuksen omaavilla kaikista pienin työttömyysprosentti. Pienempi kuin maistereilla tai tohtoreilla. Luulen sen johtuvan siitä, että ollaan aika valmiita tekemään mitä vain.
Vierailija kirjoitti:
No sellaisiin hommiin mihin ei vaadita koulutusta.
Näinhän se tuppaa olemaan. Kanditkin saavat vain surkeasti palkattuja harjoitelupaikkoja, että tuskin yo sen kummempaa. Mutta arkisto tai muu voisi ottaakin, ainakin kesäksi.
Mihin hommiin nykyään ei vaadita koulutusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä pankissa?
Ainahan sitä voi vaatia mutta...
Pääsin heti lukion jälkeen. En ole kouluttautunut päivääkään lukion jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä pankissa?
Ainahan sitä voi vaatia mutta...
Pääsin heti lukion jälkeen. En ole kouluttautunut päivääkään lukion jälkeen.
Kerro vaan nyt se pankki
Pk-seudulla saa sijaisuuksia päiväkoteihin, iltapäiväkerhoihin ja kouluavustajiksi.
Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla saa sijaisuuksia päiväkoteihin, iltapäiväkerhoihin ja kouluavustajiksi.
Alalla on niin SUUNNATON työvoimapula että vakituisen paikan saa jos älyää pyytää.
Uuteenkaupunkiin rekrytään kohta taas tuhat uutta työntekijää. Hommat opetetaan paikan päällä, muuta koulutusta ei tarvita. Myös kasvihuoneille pääsee ilman koulutusta, työt opetetaan työpaikalla. Tosin on hyvä osata ruotsia, jos Pohjanmaalle aikoo.
Vierailija kirjoitti:
Näihinkin on vähitellen tulossa ehdottomana vaatimuksena ammatillinen pätevyys.
Hesellä ja Mäkkärissä on valkolakkisia paljon.
Kyllä Suomessa pärjää edelleen ilman tutkintoakin. Yo-tutkinto kuitenkin antaa jotain teoreettista pohjaa ja kielitaitoa, joten ei se mahdotonta ole, vaikka toki varmempi keino on lukea esim. korkeakoulututkinto.
Miehille helpompaa, jos on valmis aloittamaan pohjalta. Esimerkiksi juuri tapasin yhden lukiokaverin. Miehen siis. Hän meni lukion jälkeen hanttihommiin erääseen isoon ketjuun, hoiteli työnsä hyvin ja sai vastaavan tehtävät siinä toimipisteessä, koska varmaan oli niitä "amisjätkiä" fiksumpi ja tunnollisempi. Vaihtoi jossain vaiheessa töitä ja on pikkuhiljaa kohonnut siinä isossa firmassa aika hyvään asemaan. Taitaa vastata puolen Suomen toiminnoista nykyään.
Läheiseni on viime talven tehnyt koulunkäyntiavustajan töitä erityisluokilla.
Jos on valmis tekemään vain määräaikaisia pätkiä ja mahdollisesti pienemmällä palkkauksella kuin vastaavasta hommasta saisi koulutettuna työntekijänä, niin kyllä sitä voi tehdä vaikka mitä. Vakinaista virkaa tai tointa ei kuitenkaan saa kunnalta tai valtiolta, yksityiseltä voi hyvinkin saada.