Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisten lihoaminen johtuu työmaaruokaloista ja niiden noutopöydistä

Vierailija
20.05.2018 |

Keski-Euroopassa ei tunneta mitään työmaaruokaloita eikä oikeastaan ruokatuntiakaan.

Työpisteellä otetaan kotona tehty voileipä ja jatketaan töitä. Illalla sitten syödään kotosalla kaikessa rauhassa ahmimatta.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Etelä-Euroopassa ruokatauolla mennään kotiin syömään perheen kanssa, jonka jälkeen palataan takaisin ahjon ääreen.

Vierailija
2/18 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen työkaveri oli Ranskassa menettää hermonsa, kun työpäivä keskeyttiin kahdeksi ja puoleksi tunniksi lounaan takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ja muualla ei lihavia olekaan *rolling eyes*

Vierailija
4/18 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt oot AP aivan hakoteillä. Euroopassa nimenomaan on pidemmät lounastauot.

Vierailija
5/18 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi alkamaan laihtuamaan.

Vierailija
6/18 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanskassa ainakin on ja saa kaljaakin juua

Vierailija
7/18 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt oot AP aivan hakoteillä. Euroopassa nimenomaan on pidemmät lounastauot.

Olen töissä Saksassa ja työpaikallaoloaika on 8 tuntia 45 min. Työaika on 8 tuntia. Lounastauko puoli tuntia, kahvitauko 15 minsaa.

Vierailija
8/18 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, samaa mieltä.

Olin työpaikkaruokalassa, jossa porukka otti aivan järkyttävän kokoisia aterioita ”koska mä maksan tästä”. Vähän salaattia ja jättiannos pääruokaa. Eikä kyseessä todellakaan mikään paljon energiaa vaativa työ. Pisimpään siellä ollut porukka olikin todella ylipainoisia.

Toinen ääripää otti ”vain salaatin”, ettei liho, mutta olivatkin koko ajan dieetillä. Jossain vaiheessa söivät siis enemmän.

Vierailija
9/18 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, samaa mieltä.

Olin työpaikkaruokalassa, jossa porukka otti aivan järkyttävän kokoisia aterioita ”koska mä maksan tästä”. Vähän salaattia ja jättiannos pääruokaa. Eikä kyseessä todellakaan mikään paljon energiaa vaativa työ. Pisimpään siellä ollut porukka olikin todella ylipainoisia.

Toinen ääripää otti ”vain salaatin”, ettei liho, mutta olivatkin koko ajan dieetillä. Jossain vaiheessa söivät siis enemmän.

Komppaan täysin.

Tosi monella on mielikuva, että voi syödä terveellistä ruokaa rajattomasti. Ei voi, kyllä se kerääntyy ja jämähtää kroppaan.

Vierailija
10/18 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on taas näitä. 

- Keski-Euuroppa ei ole yksi paikka. Käytännön lounastauosta vaihetelevat ainakin maittain. 

- Eikö Keski - Euroopassa ole lihavia?

- Muutenkin olisi kiva nähdä jotain dataa työmaaruokaloiden ja lihavuuden välillä. Yleensähän painonhallinnan ongelmat johtuvat mm. epäsäännöllisestiä ruokarytmistä. Tämä ei siis tarkoita, etteikö voileipälounas ja rauhallinen päivällien voisi olla hyvä tapa hallita painoa vaan enemmänkin sitä, että onko Suomessa lihavia todennöisemmin ne, joilla työpaikkaruokailu on hyvin järjestetty vai ne muut - esim. liikkuvan työntekijät, vuorotyöntekijät, töyttömät jne. 

Vierailija
11/18 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä paikassa oli kunnon sapuskat ja jälkkärit, sitten vielä iltapäivällä kahvi + jokin lihottava herkku. Huh, oli olevinaan hyväkin diili, mutta ajattelin kyllä että nopeasti tässä alkaa lihota jos kaikkea ottaa mitä tarjotaan. Todellakin vanhat konttorirotat olivat ylipainoisia, pari vaikeasti.

Vierailija
12/18 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja toinen on koulut/päiväkodit joissa syötetään hiilareita ja sokeria, proteiinia saa etsimällä etsiä näistä ruuista ja salaatti on usein raastettua kaalta.

Vierailija
13/18 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastelijaa liikunta tulisi olla enemmän suositumpaa kaiken tämän ylikalliinn liikuntaseuraharrastustoiminnan rinnalla.

Vierailija
14/18 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harrastelijaa liikunta tulisi olla enemmän suositumpaa kaiken tämän ylikalliinn liikuntaseuraharrastustoiminnan rinnalla.

Elii homman nimi oliis se että kertään kööri kasaan ja lähetään pelaamaan vaikka fudita mentaliteetilla.

Vierailija
15/18 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista, olen Keski-Euroopassa syönyt työpaikkojen ruokaloissa tai ruokatunnilla paikallisten kanssa lähiravintolassa. Kyllä sielläkin päin tunnetaan lounasruokailu ja ruokatunti.

Vierailija
16/18 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun nuoruudessa oli juurikin erilaisia jumppia, joihin kaikki tuli kylältä autolla. Jumppaa 45 min ja sitten takaisin autolla kotiin. Mitä järkeä??

Pidin tuohon aikaan kerhoja ja pyöräilin mennen tullen. Jo tuolloin älysin, että tuollainen näennäisliikunta ei korvaa monipuolista arkipäiväliikkumista.

Vierailija
17/18 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa ainakin yliopiston ruokalan porkkanaraasteeseen oli työnnetty ihan kunnolla sokeria. Porkkana kuulemma maistuu muuten liian kitkerältä...

Eli on siellä kuuluisassa "Euroopassakin" ruokaloita, noutopöytiä ja hiilihydraatteja ruoassa paljon enemmän kuin suomalaisissa versioissa. Suomessahan mikään ei saa maistua hyvältä ja olla hauskaa. :p 

Vierailija
18/18 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun rajallisella kokemuksella voisi sanoa että Saksassa lounasruokalat on hyvin yleisiä, ja ihmiset ovatkin useat aika ylipainoisia. Ranskassa lounaat ehkä vähän kevyempiä, mutta sielläkin kyllä syödään lounasta. Iso-Britanniassa haetaan voileipä ja sipsipussi kahvilasta ja syödään se työpöydän äärellä. Espanjassa mennään usein kotiin syömään tai syödään voileipiä. Ap on aivan hakoteillä siitä että keski-Euroopassa ei muka tunneta lounastaukoja.

Samaa mieltä olen siitä että lounas on Suomessa suurimmalla osalla aivan liian raskas ja annoskoot on aivan valtavia. Älyttömintä on kun ylipainoinen ihminen väittää että tarvii niin paljon ruokaa että jaksaa tehdä töitä - et tarvi, siksi painosi nousee.