Velat ja kuolema
Mietin tässä, että kun mulla on tilillä säästöjä n. 10 000 euroa, mutta opintolainaa n. 20 000 euroa, niin onko jotain estettä jos nostan ton kympin pois? Siis sopisin mieheni ja siskoni kanssa, että mies antaa siskolleni noi rahat jos kuolen. Eli pesä olisi ns varaton sitten tämän vuoksi. Tekeekö moni näin?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen viettänyt tällä palstalla liikaa aikaa, kun luulin että tässä on kyse vapaaehtoisesti lapsettomista...
Kiitos t-paidan rinnuksille levinneestä kahvista =D =D =D =D
Jospa miehesi pitääkin koko summan itsellään, eihän sisarellasi ole mitään todisteita, että rahat olisi pitänyt antaa hänelle? Jos sisaresi nostaa asiasta metelin ja saakin todistettua asian oikean laidan, pitäisi rahat kuitenkin palauttaa pesään - ensin maksettaisiin hautauskulut ja loput menisivät velkoihisi. Kumpikin, niin leskesi kuin sisaresikin saattaisivat saada syytteetkin.
Hautauskustannukset? Jos pesäsi on velkainen, ei miehelläsikään ole mitään laillista velvoitetta maksaa niitä, vaan kunta sitten ruumiistasi halvimmalla huolehtisi ja todellakin halvimmassa arkussa, ilman kukkia, hautakiveä, muistotilaisuutta, saati lehti-ilmoituksia. Mitähän sukusi ja ystäväsi siihen sanoisivat?
Koetahan nyt vaan pysyä hengissä ja maksella velkasi, kuten olet lainatessa luvannut. Aikanaan sitten olisi mukava jos olisi sen verran blakkarissa, että viimeisetkin velat ja laskut saa kuitattua ja pääsee omin varoin hautaan.
Niin, tuolla perusteella tein päätöksen, että en tee lapsia, olen viimeinen joka kärsii, eikä sen jälkeen tarvitse kenenkään (minun jälkeläiseni) kärsiä enää ikinä. Viimeisenä joutuu tietysti kärsimään enemmän kuin jos olisi jelppaajat omasta takaa, mutta on liian itsekästä tehdä lisää kärsijöitävain jotta itsellä olisi helpompaa.