Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkan suuruus on tärkeä kriteeri, kun valitsee koulutusalaansa.

Vierailija
16.07.2008 |

Opastin tytärtäni olemaan valitsematta hoitoalaa ammatikseen. Kehno palkka ja työolot. Paljon vuorotöitä ja joutuu sietämään paskaa. Kunhan valmistuu ja tekee työtä aikansa, niin sen huomaa ja silloin toivoisi, että olisi valinnut toisin. Näin kerroin.

Hoitsu

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

JA ei se insinöörin työ mikään taivas ole. Miehesi ei vaan viitsi valittaa... tai on teknokraatti, jonka mielestä tekniset jutut on kiinnostavia. Sitä paitsi insinöörit ei tosiaan tienaa tuplia hoitajista tuosta vaan. Monet tuntemani (nais)insinöörit eivät saa vuosienkaan jälkeen 3000 Euroa kasaan. Alkupalkka lienee suunnilleen sama kuin hoitajalla.

t: merkityksetöntä työtä tekevä inssi

t: insinööri, joka haluaisi tehdä työtä, jolla on merkityst...:)

Ja itse ainakin mieluummin olisin insinööri kuten miehenikin, kenenkään henki ei ole omalla vastuulla, ja silti saa tuplaten sen palkan, mitä minä hoitajana... *huoh*

Vierailija
2/14 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

käydä lapsen kanssa läpi eri ammatteihin liittyviä seikkoja, kuten palkkausta, työaikoja, työn henkistä ja fyysistä rasittavuutta. Itsekin liputan tuon farmasian puolesta. Ainakin proviisorin tutkinto antaa todella erilaisia vaihtoehtoja työuralle, itse toimin koulutustehtävissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietää, missä on niin mahtavaa, että saa hyvää palkkaa, hyvät työolosuhteet ja -toverit, virkamiestyöaika, ei reissutyötä. Ja kuinka monelle noita töitä silloin riittää?

Vierailija
4/14 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei nyt kaikki kaikessa kuitenkaan.

Anna tyttäresi tehdä omat valintansa itse. Voit itse vielä vaihtaa alaa tai työpaikkaa. Miksi valitat työstäsi, kun voisit tehdä asialle jotain?

Vierailija
5/14 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

virheitä jokainen tekee kuitenkin valinnoissaan. Helpompi on lisäksi opastaa, mitä voi tehdä kuin mitä pitää ehdottomasti karttaa!

Vierailija
6/14 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio-iässä sitä ei vielä edes tajua, mihin kaikkeen rahaa tarvii. Sitä on kaikenlaisia ihannekuvia tulevaisuudesta ja aatteita. Mutta sitten kun pitäis oikeasti elää ja elättää, niin on moni alkanut kirota koulutusvalintojaan.

Vierailija
7/14 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se taivas ap:n mielestä on...? JA työssä on muitakin merkittäviä asioita kuin palkka. Esimerkiksi työn mielekkyys, merkittävyys jne.

Vierailija
8/14 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on kerrassaan surkea palkka koulutukseen nähden ja kaikilla muillakin mittareilla, mutta on jotain mitä ei monessa hyväpalkkaisessa työssä ole: vapautta ja joustavuutta. Lapset saa tulla koulusta kotiin ilman iltapäiväkerhoja, kun olen kotona töissä.

t. apurahatutkija, joka kokee myös työnsä äärimmäisen mielekkääksi:)

Vierailija
9/14 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itse ainakin mieluummin olisin insinööri kuten miehenikin, kenenkään henki ei ole omalla vastuulla, ja silti saa tuplaten sen palkan, mitä minä hoitajana... *huoh*

Vierailija
10/14 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanhempiaan kannattaa kuunnella ammatinvalinta-asioissa, varsinkin kun neuvot pohjautuvat omiin kokemuksiin. Itse aikoinani kuuntelin vanhempiani, pyrin ja pääsinkin lukemaan farmasiaa. Ajattelin että katsellaan nyt tätä vähän aikaa ja opiskelen sitten jotain muuta jos ei kolahda. Omasta mielestäni en omannut lainkaan taipumuksia lääkealalle. Toisin kävi. Valmistuin, olen tyytyväinen ammattiini, työpaikkaani ja jopa palkkaani. Työolot ovat siistit ja ergonomiset, työajatkin mukavat. Ei matkatöitä ellei itse halua hakeutua lääkefirman leipiin. Pomo on korkeasti koulutettu, motivoitunut ja yrittäjänä pätevä. Etuja on ihan mukavasti, enpä juuri keksi valittamisen aihetta. Ammatti on sopivasti asiakaspalvelun, terveydenhoidon, myyntityön ja asiantuntijaroolin seos ja koen että työtäni arvostetaan kun hoidan sen niin hyvin kuin pystyn ja pysyn ajan tasalla.

Lapsen ammatinvalinta on iso asia, ja monesti vanhemmat tuntevat lapsensa ja huomaavat hänen lahjansa ja taipumuksensa paremmin kuin opinto-ohjaaja tai lapsi itse. Näin olen itsekin todennut.

Vierailija
11/14 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

historiaa, biologiaa vai taloustiedettä. On kallistumassa ekonomin opintojen puolelle eli KTM:si.

Voin suositella sitä. Kummisetä on ekonomi ja on ollut tyttärelle hyvänä esimerkkinä, että miten työssään voi toteuttaa myös pehmeitä arvoja.

Harkitsee myös matemaatikoksi opiskelemista, mutta epäilee, että menestyisikö ja viihtyisikö alalla sittenkään. Historian opinnot eivät taida kustantaa niin hyvin elämistä? Tai biologian? Jos aineenopettajaksi ryhtyisi, niin plussaa olisi tietenkin pitkät kesälomat. Parempi niin kuin sairaanhoitajaksi.

ap

Vierailija
12/14 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosta vain menee lukemaan haluaamansa alaa. Tonne Kauppikseen on kyllä helpoin päästä noista aloista ja myös opinnoissa pääsee helpoimmalla, joten sopii parhaiten vähän blondille, jolle palkka on tärkein.

Vierailija
13/14 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikka on monipuolisempi ala kuin moni uskoisi. Tosin alan töitä on vähänlaisesti. Joku lukion pitkän matikan lehtoraatti olisi varmaankin unelmahomma sillä alalla pitkine lomineen, motivoituneine oppilaineen ja palkkauskin on kai kohtuullisen hyvä.

KTM:iä tarvitaan monella alalla, etenkin kielitaitoiselle löytyy hyviä hommia. Tosin kaduilla kävelee paljon KTM:iä ilman koulutustaan vastaavaa työtä, jopa ilman minkäänlaista kunnon työkokemusta. Pitäisi alusta alkaen erikoistua johonkin, ulkomaankauppaan tai kirjanpitoon tms. ja olla sillä alalla tosi hyvä.

Tsemppaa toki lastasi näille aloille, kannattaa varmasti. Miten olisi meteorologia?

terkuin 9.

Vierailija
14/14 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee sinne minne pääsee ja otetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan