Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?
Kommentit (4751)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi ettei veden kovuutta mitata millään "pH-arvolla".
pH on vetyionien konsentraatio liuoksessa logaritmisella asteikolla. Ei ole mitään tekemistä veden kovuuden kanssa.
Veden kovuutta voi mitata esim. °dH luvulla, joka on ns. saksalainen kovuusaste.
Helsingin veden kovuusaste ei taatusti ole 7 luokkaa, joten pöpipäämme on oikeasti katsonut pH luvun jostain....hienosti menee, kannattaa soimata asiakaspalvelua kun ei ole kärryillä itsekkään asiasta pennin vertaa.
Ja taas puhutaan asian vierestä. Asiakas kysyi Ph arvoa ja asiakaspalvelija käkättää vain veden pehmeydestä. Asiakas kysyy veden Ph arvoa ja asiakaspalvelia käkättää veden pehmeydestä - älysitkö sentin vertaa.
Ehkä tämä on se sama asiakaspalvelija (vai onko noita enemmänkin)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pH on vetyionien konsentraatio liuoksessa logaritmisella asteikolla. Ei ole mitään tekemistä veden kovuuden kanssa.
Veden kovuutta voi mitata esim. °dH luvulla, joka on ns. saksalainen kovuusaste.
Helsingin veden kovuusaste ei taatusti ole 7 luokkaa, joten pöpipäämme on oikeasti katsonut pH luvun jostain....hienosti menee, kannattaa soimata asiakaspalvelua kun ei ole kärryillä itsekkään asiasta pennin vertaa.
Ja taas puhutaan asian vierestä. Asiakas kysyi Ph arvoa ja asiakaspalvelija käkättää vain veden pehmeydestä. Asiakas kysyy veden Ph arvoa ja asiakaspalvelia käkättää veden pehmeydestä - älysitkö sentin vertaa.
Ai meinaat että kyseinen asiakaspalvelija olis sitä mieltä että veden kovuutta ei mitata ph arvolla mutta ph arvoa kysyttäessä vastaa että "vesi on pehmeää". Voisko oikeesti olla noin kujalla kukaan!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen ennemminkin että on vain saman firman työntekijästä kyse, joka on piakkoin jo eläköitymässä, mutta halusi vielä päteä dh arvoilla ja puolustella asiakaspalvelua, hoksaamatta sitä että kusee itseään vain syvemmälle suohon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntien kirjaaminen tuntuu olevan joillekin aivan ylitsepääsemätön ongelma. Törmään jatkuvasti siihen, että ei osata merkata tunteja oikein. Kun ollaan oltu töissä kahdeksan tuntia ja viisikymmentä minuuttia, merkataan 8.50h ja puoli tuntia taas merkataan 0.30, Vartti 0.15 jne... Sitten ihmetellään niitä yhteen laskettaessa että mikä tässä nyt mättää.
Osa ei tunnu millään ymmärtävän, että tunnista puolikas on 0.5 eikä 0.3.Eikös niissä töissä missä tunnit täytyy kellottaa niin ole käytössä jonkinsorttinen kellokorttijärjestelmä joka automaattisesti merkitsee tunnit ylös? Missä enään tarvitsee käsin laittaa työtunteja ylös?
Monessakin paikassa kirjataan paperille ja papautetaan. Ja lisäksi osa seuraa tuntejaan kellokortista huolimatta laskemalla itse paperille, sitten ihmetellään kun itse saadaan eri luku, vaikka ollaan joka päivä merkattu tunnit ylös.
Kaikissa paikoissa, joissa asiakas saa laskun käytetyn ajan mukaan, täytyy tunnit kirjata ylös. Mistäpä laskutus muuten tietäisi miten paljon laskuttaa? Samoin jos työaika on joustava, mistä palkanmaksu tietää, monestako tunnista tässä kuussa palkka maksetaan, jos ei tunteja kirjata ylös. En tiedä yhtään toimistoa, missä olisi kellokortti, kai sellaisiakin voi olla.
Minulla on joka ikisessä työpaikassa ollut kellokortti, alkaen 80 -luvulta tähän päivään. Ennen se oli mekaaninen, pahvikortti laitettiin leimauslaitteeseen. Nykyään digitaalinen, näytetään lätkää ja valitaan sisään tai ulos -painikkeilla. Kas kun on liukuva työaika, liukuma pari tuntia aamulla ja pari illalla, tuo on helpoin tapa laskea saldo.
Mä olen kokenut työaikalaskurin, johon itse merkitään tunnit, kellokorttia helpommaksi. Olen siis tehnyt samanlaista työtä kahdessa eri organisaatiossa, joissa toisessa käytettiin työaikalaskuria ja toisessa kellokorttia. Kellokortti voi olla kätevä, jos tekee töitä yhdessä työpisteessa, mutta jos joutuu liikkumaan paljon talon ulkopuolella, niin on kyllä työaikalaskuriin verrattuna paljon jäykempi systeemi. Aina saa olla lisäämässä tai vähentämässä tunteja.
Juuri tämän takia monessa toimistossa ei kellokorttia käytetäkään. Jos tekee asiakkaalta laskutettavaa työtä, siinähän ne työtunnit kirjautuvat samalla, lukuunottamatta jotain yksikköpalavereja ja muita "yleistunteja".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut neuvomaan asiakkaalle miten valaisin irrotetaan katosta.
No tämä ei loppujenlopuksi ole tyhmä kysymys jos puhutaan koko valaisimesta, eikä pelkästään polttimosta jonka irroittaminen on helppoa. Itse asiassa jos ei ole sähkömies niin ei virallisesti edes saisi irroittaa lamppua tai kiinnittää sitä.
Ohis, mutta itse asiassa pinnallisia yksinkertaisia sähkötöitä, kuten valaisimen kiinnitys ja irroittaminen, saa tehdä kuka tahansa, kunhan noudattaa turvallisuusohjeita ja tietää mitä tekee.
http://www.sahkoala.fi/koti/sahkoturvallisuus/fi_FI/mita_sahkotoita/
Terv. Sähkäri
Vierailija kirjoitti:
On muuten ihan uskomatonta miten aikuiset ihmiset kokee oikeudekseen huutaa ja riehua pikaruokaravintoloiden työntekijöille. Nuo duunit on monille välivaiheita, monet työntekijöistä on opiskelijoita ja tavallisia ihmisiä, eikä mitään vähä-älyisiä idiootteja. Jengi ei tajua että se kassatyttö jolle raivoat siinä mäkkärin kassalla saattaa joku päivä olla sun lääkäri.
Juuri sen vuoksi huudankin niille. Ei niille enää siinä vaiheessa uskalla/voi huutaa, kun ne ovat lääkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
En älynnyt. Kaikki nuo arvot ja vähän muitakin arvoja päälle, löytyy NETISTÄ 5 sekunnissa. Kattokaa sieltä.
Soittakaa vain jos on oikeaa asiaa.
Olin äänestyspäivänä vaalitoimitsijana ja tarkistin henkkareita. Yhdellä normaalin näköisellä ja kuuloisella miehellä järjestelmä näytti, että hän on käynyt jo ennakkoäänestämässä.
"Tän mukaan sä olet jo käynyt äänestämässä?"
"Joo, ennakkoäänestämässä, entä sit?"
"Niin, että ei voi äänestää kahta kertaa..."
"AIJAA :0"
Tää on hyvä kettinki. Ehkä paras kedjuli Vauvassa koskaan.
Luen ja opiskelen kaikki postaukset.
Jatkossa sitten nillitän kaikesta, todella opettavaista kuulla ,mistä kaikesta voikaan aspa-henkilölle inistä.
Esim. toi kamat muovipussissa eikä saa ottaa sieltä pois vaan pitää skannata pussissa oli kyllä hieno. Pitääpä kokeilla heti tänään ruokakaupassa. Lisäksi soitan teleoperaattorille ja vaadin 1 euron liittymää koska joku muukin on saanut. Sekä kahvin vaihtamista jädeen.
Meillä oli mallikappaleena eräs kaappi, jossa oli pienen pieni klommo alanurkassa. Siksi se olikin otettu mallikappaleeksi, kun ei voinut täydellä hinnalla myydä. No sitten eräs asiakas halusi ostaa kaapin. Eikä tietenkään ollut varaa maksaa koko kaapin hintaa, kysyikin, saisiko tuon klommoisen mallikappaleen alennuksella. No hellyin ja ajattelin, että hyvähän että tavara kiertää. Annoin asiakkaalle niin ison alen (muistaakseni ensin 60%, sitten lisäneuvotteluiden jälkeen lopulta noin 70%), että käytännössä asiakas olisi maksanut vain tukkuhinnan. No tämähän ei riittänyt, asiakas alkoi kärttää, että eikö ole vain kaupalle huono, että tavara seivoo ja että anna nyt vielä lisäalea. Siinä sitten selitin, että on mallikappaleillakin meille arvo ja on mallikappaleita oltava näytillä asiakkaille "seisomassa" myös. Tätä ei ymmärtänyt, ei millään. Lähti ostamatta kaappia. Ei voi kuin ihmetellä, olisi ollut aika superdiili asiakkaalle ostaa laadukas kaappi tukkuhintaan, pientä klommoa ei edes nähnyt kuin läheltä tarkastelemalla.
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin mielestä kirjasto on törkeä jos kysyy häneltä 10 sentin myöhästymismaksua.
10 sentin suuruisen maksun takia uhataan että lakataan tyystin käyttämästä kirjastoa.Maksut voi välttää jos palauttaa ajoissa, eli omasta toiminnasta aiheutunut maksu. Silti jotkut suuttuvat kirjastolle.
Suurin osa asiakkaista onneksi fiksuja, ei näitä tapauksia kovin paljoa ole tullut vastaan.
Siinä on ollut kyseessä järjen ylijättiläinen. Mitä kirjasto siinä menettää, jos joku kiukkupää jättää käymättä siellä?
Joskus kuvapalvelussa työskennellessäni asiakas ei ymmärtänyt miksi en voi ottaa värikopiota mustavalkoisesta kuvasta.
Vierailija kirjoitti:
Tää on hyvä kettinki. Ehkä paras kedjuli Vauvassa koskaan.
Luen ja opiskelen kaikki postaukset.
Jatkossa sitten nillitän kaikesta, todella opettavaista kuulla ,mistä kaikesta voikaan aspa-henkilölle inistä.
Esim. toi kamat muovipussissa eikä saa ottaa sieltä pois vaan pitää skannata pussissa oli kyllä hieno. Pitääpä kokeilla heti tänään ruokakaupassa. Lisäksi soitan teleoperaattorille ja vaadin 1 euron liittymää koska joku muukin on saanut. Sekä kahvin vaihtamista jädeen.
Telialta muuten saa pelkän liittymän noin eurolla. Puhelut ja viestit tosin laskutetaan erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Joskus kuvapalvelussa työskennellessäni asiakas ei ymmärtänyt miksi en voi ottaa värikopiota mustavalkoisesta kuvasta.
Höh, en ymmärrä minäkään. Totta kai voit ottaa, mutta eipä siihen tietenkään mitenkään niitä värejä ilmesty. Ihmeessä olisit ottanut vaan =)
Olen töissä matkailualalla. Eräs espanjalainen n. 35 v. nainen tuli kysymään minulta, missä voi nähdä muumeja lunnossa. Siis kyllä, Tove Janssonin muumeja. Hän ei tarkoittanut Naantalin Muumimaailmaa, vaan oli varma että muumilaji asuu suomen metsissä. Hän vieläpä väitti vastaan, kun sanoin että ne ovat fiktiivisiä hahmoja eikä oikeita eläimiä. Lopuksi hän vain tuijotti minua suu ammollaan.
Tais mennä reissu pilalle ku ei päässy bongaamaan muumeja metsästä.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ymmärrä. Tosin tulos olisi myös mustavalkoinen. Olen vanhoista mv-valokuvista ottanut värikopioita, jotta saan näkyviin sen sävyn, joka vanhoissa kuvissa usein on, sellainen ruskehtava.
44
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritysten IT-tuessa hämmentää välillä, kun yhteyttä ottaa henkilö vaikka tittelillä Senior Software Developer ja ongelmanaan on se, ettei osaa lisätä itse verkkotulostinta koneelle tai Outlook ei aukea. En tiedä joidenkin koodaajien sielunmaisemasta yhtään mitään, mutta vähän vaikea käsittää, miten jotain ihan perusjuttuja ei hahmota.
Kyse on varmaan todennäköisesti ihan siitä, ettei joku tulostimen lisääminen tai toimimattoman Outlookin diagnosoiminen kuulu jonkun tuollaisen henkilön toimenkuvaan ja hänen aikansa sellaisen tekemiseen on aivan liian kallista ja tärkeää.
Helpdeskin kesähessut kelpaa jotain tulostimia asentelamaan kun esimerkiksi esimerkin henkilö tekee niitä oikeita toimenkuvansa mukaisia töitä.
Ihan sama juttu kuin vaikkapa sähkötekniikan diplomi-insinööri ei lähde vaihtamaan työhuoneensa palanutta lamppua vaan se on kiinteistönhoitajan työ, vaikka se lamppu nyt sähköön liittyisikin. Jotenkin näissä IT hommissa tuntuu olevan sen ajatus että jos on kerran alalla niin pitää osata ja hoitaa ihan kaikki asiat mitkä vaan mitenkään pienestikään voi siihen liittyä.
Tulostimen lisääminen ja outlookin toimivaksi saaminen kun nyt kuuluu kuitenkin jokaisen perus IT-taitoihin. Niillä helpparin työntekijöillä kun noin lähtökohtasesti on parempaakin tekemistä kun opastaa perusasioissa kädestäpitäen kun porukka ei vaan osaa. Jos ei osaa tulostinta liittää koneelle tai käyttää outlookkia niin sit ei varmaan tarvii tehdä töitäkään niillä.
Helppareissa on myös ihan samantasosia asiantuntijoita kun niissä insinööreissäkin eli se helpparin työ on ihan yhtä tärkeää ja kallista.
Tai sitten henkilö tuli sellaisesta työympäristöstä jossa kaikenlainen itseasentaminen on joko tiukasti kielletty tai kokonaan estetty. Ei meilläkään edes pysty asentamaan printteriä itse ja aina jos jotain lisää tarvitaan Outlookkiin niin tuki on ainoa joka näitä pystyy hoitamaan. Luonnollisesti palvelu on heillä tämänkaltaisissa triviaaleissa jutuissa todella nihkeää ja aivan mahdottoman hidasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ehkä niin outoa ole, mutta käsittämätöntä miten napaansa tuijttelijoita ihmiset on. Työskentelen siis koulukuvausta tarjoavassa yrityksessä ja tuli pyyntö vanhemmalta, että voimmeko tulla kuvaamaan hänen poikansa uudestaan, koska hän oli valinnut pojalleen huonot vaatteet. Hän ihan tosissaan ihmetteli, että miksi emme tule. Ekanakin meidän kuvaukset on ilmaisia oppilaille, mutta meille ne toki maksavat. Jos suostuisimme tuohon pyyntöön, niin joutuisimme suostumaan seuraavankin vanhemman pyyntöön. Alkaisi hirveä noidankehä ja kävisimme samassa koulussa kuvaamassa miljoona kertaa, koska lapsella oli huonot vaatteet?? Niissä vaatteissa ei muuten ollut mtn vikaa, joten se tässä oli kaikista naurettavinta :D
Järkevä juttu muuten, mutta minkä firman kautta kuvaukset = kuvat ovat ilmaiset oppilaille? Itse ollaan ainakin jouduttu maksamaan ihan riittävästi koulukuvista.
Vierailija kirjoitti:
Että en voi leikata saksilla puoliksi hänelle valmiiksi muoviin pakattua lihaa ja myydä jollekin toiselle sitä toista puolikasta, vaikka hän asuukin yksin eikä jaksa itsestään syödä kokonaista pakettia.
Tälläinen onnistui vielä 90-luvun alussa ollessani opiskelija. Broilerinkoivet myytiin 4kpl pakkauksissa ja lihatiski ystävällisesti pyynnöstäni yksittäispakkasi ne siihen samaiseen tiskiin. Menivät muuten kaupaksi, koska niitä koipia oli siellä silloinkin kun en itse pyytänyt, joku muukin yksinäinen halusi itse paistaa kanansa!
Nykyään varmaan laitonta tuokin.
Ja sen tulostimen liittämisen tekee - jopa tällainen yhteiskuntatieteilijä- samassa ajassa kuin mikä menisi siihen soittoon helpparille.