Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?
Kommentit (4751)
Vierailija kirjoitti:
Gluteeniton ei ole sama kuin luteeton.
- Kaupan kassalla kesätöissä
Kyllä pitäisi olla. Vai oliko kesätyöpaikkasi normaalituotteissa luteita?
Mä oon ollut tällainen yksinkertainen asiakas yhden kerran 14-vuotiaana. Olen pahoillani, hävettää vieläkin ja sen jälkeen olen tarkastanut kaikki epäilyttävät asiat etukäteen, jotta en vahingossakaan vaikuttaisi tyhmältä.
Oltiin siis joskus 14-vuotiaina kaverin kanssa kaupungilla, olin juuri vähän aika sitten saanut oman pankkikortin Nordealta, jolla ei pystynyt maksamaan, mutta nostamaan käteistä. Kaverinkin sitten piti saada käteistä nostettua, ja hänen pankkinsa oli siinä vieressä, niin sanoin, että voisin sitten samalla nostaa myös. Pankki oli Osuuspankki, ja jostain syystä mulle oli iskostunut päähän, että se on sellanen yleispankki, josta voi kaikki käydä nostamassa rahaa. Kaveri kävi tiskillä ensin nostamassa rahat, ja minä reippaasti Nordean korttia pidellen perässä. Oli pankkivirkailijalla selittämistä, kun en tajunnut miksen voi OP:n tiskiltä nostaa Nordean kortilla rahaa 🙈. Sen enempää vänkäämättä poistuin kuitenkin, kaveri ihmetteli, missä rahat ja jouduin vielä sillekin selittämään nolon tapahtuman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli näistä postitilausjutuista mieleen, että on todella paljon aikuisia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä esim. miten posti toimii. Siis esim. sitä, että posti ei kulje viikonloppuna, tai että se pitää tosiaan jakaa päivän aikana, eikä se vaan ilmesty kun päivä vaihtuu.
Meillä annetaan töissä asiakkaille toimitusarvio, eli milloin paketti tod. näk. saapuu. Jatkuvasti tulee viestejä tyyliin "minun pakettini piti saapua 15.7, mutta ei ole näkynyt." Viesti saapunut 15.7 klo 7:30. Eli siellä on joku Pirjo-Irmeli juossut aamulla heti herättyään postilaatikolle ja kauhistunut, kun ei ole vielä siellä.
Postin jakeluajat tietty vaihtelevat, mutta Postin mukaan vasta 80% päiväjakelusta on perillä klo 18 mennessä, eli vielä ihan illalla voi tulla postia. Siihen sitten tulee voivottelua, että "no kyllä tuo Hesari ainakin tuolla laatikossa on, että ihme kun ei viitsitä jakaa". Hesarilla on tosiaan ihan oma jakaja, ja se tulee aikaisimmillaan klo 3:00, eli ei taideta siihen aikaan yöstä toimittaa paketteja.
Sitten kun sitä yrittää rauhotella ja kehottaa ottamaan myöhemmin yhteyttä, niin tulee heti illalla, että "ei ole vieläkään tullut". Mitäs jos odotettaisiin edes seuraavaan päivään, koska se on tosiaan toimitusARVIO.Kaikista koomisin oli eräs keissi, jossa vastasin tarkoituksella päivän pätteeksi, että olisi posteljoonikin ehkä kerennyt paikalle ja kysyin onko sitä ilmennyt päivän aikana ja vastauksena tuli "kunnassani ei ole postinjakelua torstaisin". No mitä ihmettä sä sitten kysyt?! Suomessa tosiaan on kuntia, joissa on rajoitettu jakelu, mutta miten nämä ihmiset luulevat sen paketin lentävän paikalle päivänä, jolloin posti ei kulje? "No kun siinä sanottiin 15.7, aika huonoa palvelua teillä"
Niin kuin täällä on tullut ilmi jo aiemmissa viesteissä,ihmisillä on tosiaan suuria vaikeuksia ymmärtää eri firmojen rajoja, eli kuka tekee ja mitä. Esim. syytetään laiskuudesta, "kun ette jaksaneet sitä tänne kantaa" vaikka me ei sitä itse jaeta, eikä varmaan postissakaan nyt varmaan laiskuuden takia jätetä postia matkan varrelle.
Kerran taistelin erään asiakkaan kanssa siitä, kun en hänen mukaansa "suostu vapauttamaan hänen pakettiaan tullista" Oli siis tilannut tuotteen EU:n ulkopuolelle ja siellä jäänyt tullin haaviin. Piti siis ihan varmistaa, että puhut nyt henkilölle X firmasta Y, etkä asuinmaasi tullivirkailijalle, mutta silti oli mun syy. No tuote loputa seurantakoodin mukaan tuhottiin (!!) tullin toimesta, koska hän ei viikkojen kuluttua suostunut hakemaan tuotetta sieltä ja tästä kirjoitettiin raivokasta palautetta kuinka meidän firma "hävitti" hänen pakettinsa, eikä suostunut lähettämään uutta.Klassinen esimerkki on myös se, että olemme "kirjoittaneet osoitteeni/nimeni/muuta väärin, korjatkaa heti!!", kun kyseessä on automaattinen tilausvahvistus. Eli siis se lähettää takaisin asiakkaan itsensä kirjoittamat tiedot. No sitä vartenhan se sähköpostiin tulee, että näät onko kaikki oikein, mutta jos siellä on osoite väärin, olet sen kyllä ihan itse niin kirjoittanut.
Mä aina mietin, että miten nämä ihmiset on selvinnyt elämästä tähän asti, koska yleensä juuri vanhemmat ihmiset on niitä, ketkä on kaikista eniten pihalla. Siis joo,joku nettikauppa on suht "uusi" keksintö, mutta onhan postimyyntiä noin yleensä ollut jo iät ja ajat. Eihän tässä ole muuttunut, kun sen "kuvaston" muoto. Ja miten joku ei tiedä miten posti toimii? Posti on yksi Suomen vanhimpia firmoja, mutta silti sen olemassa olo on joillekin, kun joku äärimmäsen suuri ja käsittämätön mysteeri. Me ei niitä paketteja tietenkään itse toimiteta ympäri maata.
Lähes päivittäin tulee näitä, "mikä teillä kestää" ja "miksi ette ole tuoneet" tyylisiä viestejä. Kyllähän me asia selvitetään, mutta ME ei sitä pakettia enää hallussamme pidetä, niinkuin voit toimitusvahvistuksesta maalaisjärjellä päätellä. Klassinen on myös tämä "en enää tilaa teiltä mitään!" kun joku tilaus on ollut myöhässä. Me se joudutaan tietysti korvaamaan, vaikka postin moka onkin, mutta siellä se sama tumpelo lajittelija voi hukata sun seuraavankin paketin, vaikka tilaisit kilpailevalta firmalta. Me ei edelleenkään tuoda niitä itse, mutta silti lähes jokaisessa valitusviestissä toistuu tämä sama, että me ei olla tuotu, tai me ollaan hukattu tai "minäpäs tilaankin seuraavaksi firma X.ltä, kyllä siellä firma X:n pojat on aina tuonut ne perille, toisin kuin te!" No ei todellakaan ole vaan posti tai kuriirifirmat ne heilläkin tuo.
Nää on varmaan niitä samoja ihmisiä, jotka on joskus 90-luvulla lähettäneet tv-kuuluttajille vhiapostia ja uhkauksia, kun joku tv-sarja on loppunut.
Joku YLE:n ex-kuuluttaja kertoi pari vuotta sitten haastattelussa, että katsojat pitivät häntä henkilökohtaisesti vastuussa siitä, että joku amerikkalainen sarja päättyy, koska hän sattui olemaan kuulutusvuorossa ja kertomassa, että kyseessä on viimeinen jakso.
Vierailija kirjoitti:
Sitä että talossa on tulipalo. Asiakas ei millään ymmärtänyt meillä olevan hälytyksen tullessa tyhjennettävä myymälä ja mentävä ulos. Pillit soi ja asiakas sovitteli kenkiä (kiroillen ja haukkuen) lopulta hän viskoi kengät seinille ja suuttuneenä lähti ulos. En edes liioittele.
Toinen niin sulkemistahan joutuu aina vääntämään asiakkaille. Meille maksetaan palkka tasan sen verran että ehdit laskea kassan. Monesti sitä tekee sulun jälkeen toimia yliajan ilman palkkaa.
Kolmas niin työnantajan asiakkaalle näkyvät päätökset yhtään mistään. Tai siis se ettei tiedä niistä mitään. Asiakkaiden on välillä vaikea ymmärtää että myyjä on muurahainen siellä paikassa.
Nämä siis kaikki ei paikoissa.
Itse todistin kerran tilannetta, jossa kadulla tehtävä tietyön savu oli pöllähtänyt kaupan tuulikaappiin ja saanut kaupassa palohälytyksen päälle.
Närkästynyt asiakas kysyi kaupan kassalta "etteks te saa tota yhtään hiljasemmalle" Vaikka oli tiedossa kyseessä olevan väärä hälytys, ei sitä saa ihan noin vaan pois päältä vaan palokunnan pitää tulla se kuittaamaan ja kovasti siinä heitä jo odoteltiin. Tämän kassa selitti ihan asiallisesti, mutta asiakas ei sanonut mitään, vaan jäi siihen kädet lanteilla seisomaan katselin halveksuva ilme naamalla, kun kassa yritti yhdellä kädellä skannata toisen asiakkaan ostoksia pitäessään kättä hälytysäänen puoleisen korvan tiellä, ettei nyt korvat soisi vielä illalla.
Luuleeko tää asiakas siis, että myyjät jotenkin nauttivat siitä, että saavat olla tuossa korviasärkevässä melussa ja ihan kiusallaan näin tekevät asiakkaille. Asiakkaat sentään voivat lähteä menemään, jos ei kiinnosta, mutta työntekijöillä on vuoro kesken, josta ei ihan noin vaan voikaan poistua.
Vierailija kirjoitti:
Joskus markka-aikana myin telkkareiya ym koneita.
Asiakas ei millään ymmärtänyt, että meillä myynithinta 600mk oli halvempi kuin naapurikaupan 900mk, josta sai alennusta 200mk. toki se oli halvempi, josta sai alennusta:))))))
No itse olisi myyjänä kirjoittanut uuden hintalapun, kas näin:
Normaalihinta: 950 mk
Kampanjaetu: 300 mk
Kampanjan aikana 300 mk:lla alennettu hinta: 650 mk
Ja sitten vain tekemään kauppoja (ja kuittaamaan myyntipohjainen bonus tilillesi, jos myyjänä olet sellaiseen oikeutettu).
Että joo olen myyjä, mutta en siinä kaupassa, johon satuin asiakkaaksi ko. asiakkaan kanssa yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kuuluu lounasruokaan kahvi, erikseen maksaa 1,20€ Yksi vanhempi äijä kysyi saako kahvin tilalle eskimopuikon kun se maksaa euron. No kun ei saa, enkä minä voi siitä päättää. Jaksoi hokea siinä yhden puoli tuntia "Mikä logiikka sulla tyttö on, kun tuo jäätelö on halvempi kuin kahvi, tehän tienaisitte rahaa" Ei toimi ihan noin...
En kyllä tajua miksi ette antaneet puikkoa miehelle.
Haloo? Se kahvi on ravintolalle käytännössä ilmaista toisin kuin tukusta tilattavat jäätelöpuikot
Voi myös olla, että se vanhempi mies halusi ns. "tehdä tikusta asiaa" nuoren naisen kanssa. Puolen tunnin jankutus viittaa siihen, ettei ollut kiinnostunut jälkkäristä vaan siitä, että saa väitellä kyseisen naisen kanssa..
Vierailija kirjoitti:
Että joo olen myyjä, mutta en siinä kaupassa, johon satuin asiakkaaksi ko. asiakkaan kanssa yhtä aikaa.
Minä jonottelin ihan eri kaupassa kuin missä olen töissä. Takanani oleva asiakas hyvin närkästyneenä alkoi vaatia, että enkö nyt voi mennä avaamaan toista kassaa, ettei tarvitse koko päivää jonottaa. Kohteliaasti totesin, että anteeksi, mutta en ole töissä täällä. "Kyllä minä sen tiedän, mutta sinähän olet kuitenkin myyjä!" No näinhän se menee, että riittää kunhan on jonkun firman myyjä. 😄
Monesti minulta on myös kysytty missä jotakin on tai onko. Sitten ollaan hämmästyneitä, kun sanon, että en kyllä valitettavasti tässä kaupassa tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Hehh kirjoitti:
Jälleen tänään selitin potilaalle sitä, miksi joutui maksamaan 2vrk sairaalamaksut.
Kun moni jotenkin kuvittelee että vuorokausi alkaa ihan milloin vaan ja loppuu siitä alle 24h sisällä.
Esim jos tulee sairaalaan sisään 23.59 niin joutuu siitäkin minuutista maksamaan koko vuorokaudelta. Ja vaikka lähtis 2min päästä niin siitä seuraavasta vrk joutuu maksamaan koko summan.
Että sairaala ei oo tuntiveloitushotelli. =DPojan polvilupio murtui ja jouduimme käymään lastenklinikalla neljä kertaa (ke, to, pe ja la) ennen, kuin vihdoin pääsi leikkauspöydälle. Kerran päästiin jo osastolle asti mutta 10 minuuttia myöhemmin passitettiin kotiin, kun jokin kiireisempi potilas meni edelle. Tästäkin veloitettiin kokonainen päivä sairaalamaksua. Onneksi oli tapaturmavakuutus, muuten olisi ottanut aika lailla päähän. Vakuutus korvasi myös matkakulut jokaiselta keikalta.
Tuon tuntiveloituksen kirjoittaja vastaa.
Meillä sairaalassa peruutetut leikkaukset, siis jos pyydetty kotoa leikkaukseen ja se peruuntuu sairaalasta johtuvista syistä niin ei tarvitse maksaa ja saattaa saada kahvilipunkin kun ollut ravinnotta.
MUTTA jos olet niin mun apää että tulet leikkaukseen esim ihorikkoisena tai syöneenä vääriä lääkkeitä vaikka kielletty jne, niin saat kyllä maksaa siitä yhdestä päivästä koska tilallesi ei äkkiä revitä ketään ja leikkaussaliaika on jäätävän kallista.
"Oon täällä töissä nyt, en voi lähteä sun kanssa nyt minnekään"
Random mies ku olin kaupassa töissä
Joudun melko usein selittämään, että:
-emme vastaa postin kadottamista kirjeistä emmekä lähde etsimään postista kadonneita lähetyksiä
-meidän järjestelmään ei siirry tiedot itsestään telepaattisesti, vaan tarvitaan dokumentti josta tiedot käyvät ilmi ja ne tallennetaan.
Esim. että työnantajani järjestelmään ei siirry vaikkapa Maanmittauslaitoksen tiedot heti suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jonottelin ihan eri kaupassa kuin missä olen töissä. Takanani oleva asiakas hyvin närkästyneenä alkoi vaatia, että enkö nyt voi mennä avaamaan toista kassaa, ettei tarvitse koko päivää jonottaa. Kohteliaasti totesin, että anteeksi, mutta en ole töissä täällä. "Kyllä minä sen tiedän, mutta sinähän olet kuitenkin myyjä!" No näinhän se menee, että riittää kunhan on jonkun firman myyjä. 😄
Monesti minulta on myös kysytty missä jotakin on tai onko. Sitten ollaan hämmästyneitä, kun sanon, että en kyllä valitettavasti tässä kaupassa tiedä.
Ap: Just näin. Olisi silloin toisessa kaupassa pitänyt lähteä etsimään toista kokoa ja: "Onko näitä eri värissä?" Lopulta etsin sen "vieraan" kaupan myyjän paikalle, että sain itse kokeilla kenkiä rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Haluatko ostaa kassin vai meneekö ihan näin?
- No mitä sä itse luulet?
Mistä vatusta minä voin tietää haluatko ostaa kassin, onko sulla oma mukana, otatko suoraan käyttöön, ym.. ??!
Asiakkaalla jo ennestään kassi kädessä tai selkäreppu selässä ja siitä huolimatta tyrkytetään maksullisia kasseja. Kassahlön järki?
Mistä aspa sen tietää, haluaako asiakas pakata ne ostokset siihen omaan reppuun tai kassiin? Jos niissä vaikka on jo jotain, joka halutaan pitää eri kassissa kuin ostokset?
Miksi kassan pitää aliarvioida asiakkaan kykyä ITSE ostaa pussi, jos sellasista tarvitsee? Miksi pitää tyrkyttää useimmille turhaa tavaraa?
Varmaan siksi, että ne asiakkaat yllättävän usein arvioivat väärin oman pussintarpeensa/unohtavat koko pussin, kunnes maksu on suoritettu, ja sitten vasta hoksataan, että "ainii, tarvinhan mä pussinkin". Monet lisäksi "unohtavat" tahallaan, ja olettavat, että saavat sen sitten ilmaiseksi kun maksoivat jo muut kamat, kun pussi on niin halpa. Sitten nillitetään pikkumaisuudesta, kun se aspa alkaa veloittamaan siitä pussista erikseen ne parikymmentä senttiä. Samahan se on s-kortinkin kanssa. Jos ei aspa muistuta ja asiakas itse unohtaa, niin se on automaattisesti aspan vika ja asiakkaan silmissä aspa yrittää tarkoituksella huijata asiakkaalta bonukset. Ja sitten sitä pitää alkaa säätämään siinä kun jono kasvaa kasvamistaan. Paljon helpompi opetella se perusmuminalitania, jonka automaatiolla käy läpi jokaisen asiakkaan kohdalla.
Sunnuntaina tuli nainen kioskille ja näytti lottolappua, johon oli ruksannut 7 oikein. Ed. iltana arvotut. Selitin sitten, ettei sillä voita, pitää olla maksettu tosite.
Että lasku ja sen maksuun myöhästymisestä aiheutuneet korot ja kulut pitää maksaa vaikka olisitkin ollut juuri silloin lomalla tai mökillä etkä siksi ollut tietoinen laskusta.
Vierailija kirjoitti:
Joudun melko usein selittämään, että:
-emme vastaa postin kadottamista kirjeistä emmekä lähde etsimään postista kadonneita lähetyksiä
-meidän järjestelmään ei siirry tiedot itsestään telepaattisesti, vaan tarvitaan dokumentti josta tiedot käyvät ilmi ja ne tallennetaan.
Nyt en tiedä millä alalla olet ja mistä lähetyksestä on kyse, mutta lain mukaan, valitettavasti, maksaja (eli yleensä lähettäjä) on aina vastuussa paketista, vaikka kyseessä olisi postin, tai muun kuljetusfirman moka. Kuljetusyritys voi siis periaatteessa tehdä tavaralla mitä huvittaa, eikä niillä ole siitä mitään vastuuta.
Asiakkaan ei ole tietenkään mitenkään järkevä alkaa huutamaan lähettäjälle postin mokasta, mutta rahallisesti se on ns. lähettäjän vika.
Jos posti hukkaa jonkun kalliin lähetyksen, siitä saa kilohinnan (muistaakseni 20€/kilo) mukaisen korvauksen, eli jostain monen tonnin läppäristä saa jonkun 10€ korvauksen. Tämä koskee siis FB kirppiksiä ja ihan kaikkia muitakin lähetyksiä, eikä auta vaikka vaihtaa kuriirifirmaan, sillä niitä koskee samantyyppiset käyttöehdot ja lait. Moni ei tätä lähettäessään näytä tietävän.
Sama koskee myös asiakkaan maksamia lähetyksiä, jos asiakas esim, postittaa tuotteen, jolla ei ole ilmaista palautusoikeutta ja se hukkuu, ei firman tarvitse maksaa siitä mitään asiakkaalle.
Asiakas oli lähettänyt myymälän someen kysymyksen nettitilauksesta puuttuneesta tuotteesta ja sai vastauksena selkeät ohjeet, että tilauksiin liittyvissä asioissa voitte ottaa yhteyttä paikkaan x, tässä suora linkki.
Asiakas tuli myymälään ihmettelemään, miksei ole saanut enää ekan viestin jälkeen apua ja vastauksia lukuisiin viesteihinsä eri somekanaviin. Pyysin näyttämään meiltä saamansa ekan, ainoan vastauksen ja luin sen sille ääneen, ja että tässähän sanotaan ihan selvästi mitä sun pitää tehdä ja minne olla yhteydessä, avasin sen linkinkin sille ja tyyppi oli ihan ihmeissään, että oho.
Miten joku kehtaa tulla valittamaan ettei saanut lisää vastausviestejä, kun ei näköjään osannut lukea sitä ensimmäistäkään :D ja ihan nuori ihminen vielä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oudoin, mutta yleisin idioottimaisuus josta saa jatkuvasti vääntää on se, miksi tiettyjä lähetyksiä ei luovuteta ilman henkkareita.
Samoin useimmille on erittäin vaikea ymmärtää miksi ei voida firman edustajina kirjautua asiakkaan verkkopankkiin maksamaan / poistamaan e-laskua.
Minä olen syyllistynyt kyllä tähän. En vain tajua tuota E-laskun logiikkaa... Miksi minun asiakkaana pitäisi selvittää teidän laskutussysteeminne, ja mitä se pankille kuuluu miten te laskut lähetätte.
Sen koko systeemin pitäisi toimia niin, että yritys lähettää laskun pankin järjestelmään asiakkaan tiedoilla.
Eikä niin että asiakas joutuu asiakaspalvelusta ensin selvittämään ohjeet miten laskuttaja haetaan pankinjärjestelmistä, sitten tilaamaan laskun. Sitten soittamaan takaisin asiakaspalveluun, kun laskulle tulee vain osa tilatusta pavelusta ja loppu edelleen tulee 5 euron kirjelaskuna (Maksaa 5 euroa siitä että laitatte laskun, on sairasta!), poistaa se tilattu E-lasku järjestelmästä, kun asiakaspalvelija korjaa laskutustiedot yrityksen päässä, tilaa uusi E-lasku, seuraava lasku tulee paperisena, kun se tilaus ei toimi...
Tätä pelleilyä kävin vuoden Telian kanssa... Maksoin varmaan 50 euron edestä viivästyskorkoja ja postituslisiä tuon takia! En käsitä miten vaikeaksi voi laskutuksen tehdä. Loppui asiakkuus kyseisessä firmassa heti kun pääsin sopimuksesta irti, enkä takaisin tule, vaikka viitsivät seitsemän (!) tekstiviestiä lähettää seuraavalla viikolla, että voit vielä perua siirron.
Ei tämä laskuttajan ilkeyttä ole. Vaan syy siihen että asiakkaan pitää itse tehdä E-laskutussopimus, johtuu tietosuojalaista.
Näitä on ollut meilläkin. Tai vastaavasti haluttiin parkkimaksun verran alennusta loppusummasta.
Kerran asiakas asioi liikkeessä n. 5-10 min ja olisi pitänyt maksaa 2 tunnin pysäköinti.