Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?
Kommentit (4751)
Että asiakas ei saa seurata mua kotiini ja vaatia, että neuvon puhelimen käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin tyttäresi ei ole meillä töissä. Toiseksi en voi yhdistää puhelua yritykseen jossa tyttäresi työskentelee, vaikka yritykset ovat saman kadun varrella. Jälkimmäinen vaati aika tavalla selittämistä.
Haa, mä olin myös joskus puhelinvaihteessa!
Näitähän riitti. Jos tavoiteltiin jotain Mattia, mutta ei muistettu sukunimeä, en todellakaan "yhdistänyt vaan niistä jollekin".
Oli kaksi "Ville Virtasta", joten kysyttiin aina Villeä kysyvältä soittajalta oliko kyse viennistä vai laskutuksesta Villejen tehtävänkuvien mukaan. "Sunhan se pitäisi tietää!" tuli kerran vastauksena.
Meillä myös hyvän palvelun nimissä oli muutamista usein meiltä tiedustelluista asioista tiedossa missä ne oikeasti hoidetaan. Ei, ei voitu yhdistää sinne silti.
Eikä "Ai tää tuli X:ään? Mun piti soittaa Y:hyn! Yhdistäpä sinne!"
Myöskään jos sinulle oli sanottu paikassa Z, että asia hoidetaan meillä, se ei hoidu meillä, jos emme sitä tosiasiassa hoida. Olen tosi pahoillani, että sinulle sanottiin väärin, mutta se virhe tapahtui tosiaan jo siellä Z:ssa, ei minun toimestani. Kyllä, on hirveän ikävää, että näin kävi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että ne muovipussit eivät ole maksullisia siksi, että liikkeemme hyötyisi siitä.
On niissä pusseissa katteet aika kohdallaan, ja tuskin niistä saatuja varoja ohjataan luonnonsuojelutyöhön.
Ei tarvitsekaan ohjata luonnonsuojelutyöhön, koska sinä _teet_ sen luonnonsuojelutyön, kun et osta niitä muovipusseja.
Olin lastenvaunujen ja kahden pikkulapsen kanssa moikkaamassa työkavereitani kun olin äitiyslomalla. Asiakas ei voinut millään ymmärtää, että olin tullut moikkaamaan tuttujani ja että olin vapaaehtoisesti piipahtamassa työpaikallani vaikka olin vapaalla.
"Ei arvon ruova, minä en voi peruuttaa tilausta jota te ette ole vielä tehneet loppuun. Ei, veloitusta ei lähde niistä tuotteista.."
Joidenkin on vaikea ymmärtää miten verkkokaupat ja ostaminen tapahtuu. Ei me niitä ostoskorissa olevia tavaroita mysteerisesti veloiteta ja toimiteta jos asiakas ei oikesti tee sitä tilausta loppuun asti.
En enää auton tietoja asiakkaan nimen perusteella mistään rekisteristä, ei en nää toisen yrityksen asiakastiedoista teidän tietojanne..
Olen varaosamyyjä/autonkorjaaja. Ja ei minulla ei tosiaan ole valtuuksia toisten yritysten tietokantoihin.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä hotellissa, jossa on vielä vanhanaikaiset tavalliset avaimet huoneisiin. Varsinkin nuoret aasialaiset ovat joskus huuli pyöreänä niiden kanssa. Kuulemma esim. Taiwanissa on jo kaikkialle sähkölukot. Myös muut ulkomaalaiset usein eivät saa ovia auki ensimmäisillä kerroilla. On oikea taikurin esitys, kun kädestä pitäen näyttää.
Jos nyt puhutaan sellaisista reikäläpysköistä, niin en minäkään (suomalainen, kolkyt ja risat) ole sellaisia nähnyt kun yhdessä paikassa. Ihan lapsuudesta asti ollut magneettinauhalla, tai sirulla toimivat akkukäyttöiset lukot joka hotellissa, risteilylaivassa yms. jossa olen käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Takuu ei ole sama asia kuin vakuutus.
Eli jos on itse vahingossa rikkonut tuotteen, takuu ei sitä kata.
Monilla asiakkailla on hakusessa myös se, että takaaminen ja vakuuttaminen astuvat peliin vasta silloin, kun jotain on tapahtunut. Sama, kun nämä "heijastin on halpa henkivakuutus" Ei ole, vaan suora suoja joka tarkoituksena mukaan toimiessaan estää sen onnettomuuden. Vakuutus taas toimii vasta sen ikävän tapahtuman jälkeen.
Takuu ei siis tarkoita, että tuote ei voi mennä rikki, vaan sitä, että saat uuden jos niin käy.
Termit kuten "taattu toimitus huomiseksi" ei tarkoita ettei toimitus voi myöhästyä, vaan sitä, että tuon toimitusaika, mikäli mitään ongelmia ei ilmene, on huomenna. Kukaan ei silti voi luvata ettei puu kaadu juuri sen jakeluauton eteen, tai juuri se lajittelukone ei mene jumiin. Jos näin käy, lähettäjän pitää antaa jokin korvaus, mutta ei sen mahdollisuutta voi ikinä poissulkea.
Olen kerran mm. selvittänyt tapausta, jossa kuulin yhteistyökumppanilta, että jakeluauton kuski oli joutunut hengenvaaralliseen onnettomuuteen. Onneksi ei ollut käynyt pahemmin, mutta vuoro jäi ymmärrettävästi kesken. Vaikka tässä luulis kaikkien ymmärtävän tilanteen oli se joillekin harvinaisen vaikeaa. "Minulle on luvattu" ja "Miten tämä on mahdollista?" Yritä siinä sitten selittää asiakkaalle, että kyllä, onnettomuudet on mahdollisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla asiakkailla on hakusessa myös se, että takaaminen ja vakuuttaminen astuvat peliin vasta silloin, kun jotain on tapahtunut. Sama, kun nämä "heijastin on halpa henkivakuutus" Ei ole, vaan suora suoja joka tarkoituksena mukaan toimiessaan estää sen onnettomuuden. Vakuutus taas toimii vasta sen ikävän tapahtuman jälkeen.
Takuu ei siis tarkoita, että tuote ei voi mennä rikki, vaan sitä, että saat uuden jos niin käy.
Termit kuten "taattu toimitus huomiseksi" ei tarkoita ettei toimitus voi myöhästyä, vaan sitä, että tuon toimitusaika, mikäli mitään ongelmia ei ilmene, on huomenna. Kukaan ei silti voi luvata ettei puu kaadu juuri sen jakeluauton eteen, tai juuri se lajittelukone ei mene jumiin. Jos näin käy, lähettäjän pitää antaa jokin korvaus, mutta ei sen mahdollisuutta voi ikinä poissulkea.
Olen kerran mm. selvittänyt tapausta, jossa kuulin yhteistyökumppanilta, että jakeluauton kuski oli joutunut hengenvaaralliseen onnettomuuteen. Onneksi ei ollut käynyt pahemmin, mutta vuoro jäi ymmärrettävästi kesken. Vaikka tässä luulis kaikkien ymmärtävän tilanteen oli se joillekin harvinaisen vaikeaa. "Minulle on luvattu" ja "Miten tämä on mahdollista?" Yritä siinä sitten selittää asiakkaalle, että kyllä, onnettomuudet on mahdollisia.
Asiakkaista välittyy aina oletus kaiken tahallisuudesta, eikä ymmärretä, että odottamattomia tilanteita tapahtuu, eikä kukaan ole tätä tahallaan suunnitellut.
Meillä tilataan usein varaosia ulkomailta ja ne tulevat lentopostilla. Usein ne saadaan jo tilausta seuraavana päivänä Keski-Euroopasta perille.
Kaikki, jotka ovat koskaan koneella matkustaneet tietävät kyllä, että lennot ovat joskus myöhässä. . Sen lennon ei tarvitse olla kuin vartin myöhässä, niin sei ei välttämättä enää ehdi seuraavan päivän jakeluun. Mitä tiukempi kuljetusaika, sitä suuremmat riskit sillä on myöhästyä.
Asiakkaille toki pahoitellaan ja laitetaan hyvitystä, mutta ihmisten reaktiot on monesti todella erikoisia. Pettynyt saa toki olla, mutta "miksi ette voineet tarkistaa tätä etukäteen?" tyypiset kysymykset on aina yhtä järjenvastaisia. Siis etukäteen tarkistaa onko joku kone myöhässä? Ilman taikavoimia, emme tosiaan voi. "Miksi sivuillanne ei mainita, että tilaus voi olla myöhässä?" Siksi koska kaikki tilaukset ihan mistä tahansa voivat aina olla myöhässä. Kukaan ei voi luvata, että juuri sinne paikkaan, josta tavara on tilattu ei tule jotain lumimyrskyä samana iltana.
Miksi rumempi tuote maksaa enemmän kuin paremman näköinen.
Maksan joka kuvasta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainii täytyy vielä sanoa yksi tapaus. Anteeksi menee asian vierestä, koska tämä ei ollut pyyntö. Olimme ottaneet aivan ihania kuvia suloisesta pojasta. Kuvissa ei ollut mtn vikaa, ei siis mitään vikaa. Vanhemmalta tuli tulenkatkoista viestiä, miten hänen poikansa hiukset ovat sekaisin ja kauluspaidan "alaosa" (en saa päähäni sanaa) näkyi neuleen alta (ilmeisesti sen olisi pitänyt olla housujen sisällä). Hiukset olivat paremmin kun minulla aamuisin ja kuvaaja ei todellakaan ehdi alkaa kampaamaan jokaisen lapsen hiuksia eikä se edes kuulu hänen työtehtäviin. Ja kun niissä ei oikeasti ollut mitään vikaa. Samoin kuvaaja ei voi tietää, miten vanhempi on pukenut lapsensa eikä voi tietää, että paidan oli kuulunut olla housujen sisällä. Jos menet studiokuvauksiin, niin saat aivan erilaista palvelua kun osallistut ilmaisiin koulukuviin. Toki yritämme parhaamme sillä aikataululla, minkä koulu on meille antanut. Monille vanhemmille koulukuvat on elämäänkin suurempi asia. Tätä ei ehkä saisi sanoa, koska menetämme asiakkaat, mutta ihan oikeasti niitä kuvia ei ole pakko tilata ja voit ottaa lapsesta kuvan vaikka kännykkäkameralla :D Jos ei miellytä, niin miksi se on on pakko olla juuri koulukuva? Nykyään kännykät on niin hyvä, niin varmaa jonkin muiston saat.
Kun miettii vaikka 80-90 lukua, niin sillon sinusta otettiin koulukuvat etkä saanut niihin vaikuttaa. Tulivat postissa ja jos silmät oli kiinni niin ne oli kiinni. Nykyään otamme lapsista monia kymmeniä kuvia ja on erilaista rekvisiittaa yms. Kuviin saa valita designeja ja tekstejä ja jos lapsi ei ole ollut luokkakuvassa niin voimme melkein siirtää hänet silti kuviin :D Tämä vaan lisää enemmän vaatimuksia vanhemmilta, vaikka oikeasti heidän pitäisi olla tyytyväisempiä ja verrata omiin koulukuviin. Huh huh anteeksi koulukuvausspämmäys :D
Enpä usko, että firmanne tekee koulukuvauksia ilmaiseksi.
Itse olen useamman lapsen äitinä ostanut, huom! ostanut, heidän koulukuvansa. Missään ei ole ollut edes vaihtoehtoa, että haluaako maksaa.
Koulukuvat ovat mielestäni hurjan kalliita eli se siitä "ilmaisesta".
No mutta onhan se kuvaus ilmainen, kaikki saa itse valita haluavatko ostaa kuvan. Ei siitä makseta että lapsi kuvataan. Ja saahan senkin kieltää ettei oma lapsi kuvauksiin osallistu.
Että ripulissa on imeytymätöntä nestettä, eli sen nesteen olet joskus juonut/ syönyt eikä se ilmesty elimistöösi ” tyhjästä”
Ettei vartalon sieni-ihottuma voi johtua siitä, että henkilö on kesällä viskonut sieniä pois nurmikolta paljain käsin.
Vierailija kirjoitti:
Että meillä ei myydä seksileluja/lehtiä. :D Näitä tuli useampi päivässä. Olin töissä peliliikkeessä.
Olisko kannattanu ottaa myyntiin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaista välittyy aina oletus kaiken tahallisuudesta, eikä ymmärretä, että odottamattomia tilanteita tapahtuu, eikä kukaan ole tätä tahallaan suunnitellut.
Meillä tilataan usein varaosia ulkomailta ja ne tulevat lentopostilla. Usein ne saadaan jo tilausta seuraavana päivänä Keski-Euroopasta perille.
Kaikki, jotka ovat koskaan koneella matkustaneet tietävät kyllä, että lennot ovat joskus myöhässä. . Sen lennon ei tarvitse olla kuin vartin myöhässä, niin sei ei välttämättä enää ehdi seuraavan päivän jakeluun. Mitä tiukempi kuljetusaika, sitä suuremmat riskit sillä on myöhästyä.
Asiakkaille toki pahoitellaan ja laitetaan hyvitystä, mutta ihmisten reaktiot on monesti todella erikoisia. Pettynyt saa toki olla, mutta "miksi ette voineet tarkistaa tätä etukäteen?" tyypiset kysymykset on aina yhtä järjenvastaisia. Siis etukäteen tarkistaa onko joku kone myöhässä? Ilman taikavoimia, emme tosiaan voi. "Miksi sivuillanne ei mainita, että tilaus voi olla myöhässä?" Siksi koska kaikki tilaukset ihan mistä tahansa voivat aina olla myöhässä. Kukaan ei voi luvata, että juuri sinne paikkaan, josta tavara on tilattu ei tule jotain lumimyrskyä samana iltana.
Tämä tahallisuuden oletus tulee vastaan melkein joka päivä valituksia käsiteltäessä.
Sen sijaan, että sanottaisiin "ostin tuotteen x ja paketista puuttui osa y, saisinko sen?" asiakkaat näyttävät suosivan tyyliä "miksi myitte minulle puutteellisen tuotteen? Kuvassa siinä on osa y! Teen teistä ja virheellisestä mainonnasta rikosilmoituksen!" Ihan siis kiusaksi otettiin se pois sieltä, että päästäisiin sinun huudon kohteeksi ja että päästään antamaan sinulle rahat takaisin ja jäämään tästä kaupasta tappiolle.
Asiakkaat myös ottavat yhteyttä olettaen, että heti tiedetään mistä on kyse. Sähköpostissa saattaa olla aamulla viesti tyyliin "miksi ei toimi?" Niin siis mikä ei toimi? "Miettikääpä itse!" On vastaus. No selvisi, että meidän kotisivulla (tai todennäköisesti ihan asiakkaan omassa nettiyhteydessä) oli tilapäinen katkos edellisenä iltana. Oletuksena siis, että joku meistä on kiusallaan sen laittanut jotenkin kiinni ja että heti tiedetään mistä puhutaan, kun asiakas siitä kysyy.
Asiakas haki hyllystä liukuvoidepurkin ja kysyi kassalla, mikä se on. Kun kerroin purkin olevan liukuvoidetta, asiakas kysyi, mihin sitä käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tahallisuuden oletus tulee vastaan melkein joka päivä valituksia käsiteltäessä.
Sen sijaan, että sanottaisiin "ostin tuotteen x ja paketista puuttui osa y, saisinko sen?" asiakkaat näyttävät suosivan tyyliä "miksi myitte minulle puutteellisen tuotteen? Kuvassa siinä on osa y! Teen teistä ja virheellisestä mainonnasta rikosilmoituksen!" Ihan siis kiusaksi otettiin se pois sieltä, että päästäisiin sinun huudon kohteeksi ja että päästään antamaan sinulle rahat takaisin ja jäämään tästä kaupasta tappiolle.
Asiakkaat myös ottavat yhteyttä olettaen, että heti tiedetään mistä on kyse. Sähköpostissa saattaa olla aamulla viesti tyyliin "miksi ei toimi?" Niin siis mikä ei toimi? "Miettikääpä itse!" On vastaus. No selvisi, että meidän kotisivulla (tai todennäköisesti ihan asiakkaan omassa nettiyhteydessä) oli tilapäinen katkos edellisenä iltana. Oletuksena siis, että joku meistä on kiusallaan sen laittanut jotenkin kiinni ja että heti tiedetään mistä puhutaan, kun asiakas siitä kysyy.
Tätä ajattelutapaa harrastaa jopa sanomalehdet.
Vasta vähän aikaa sitten oli otsikko "Kela nöyrtyi asiakkaiden edessä - suosikkituote palaa äitispakkaukseen" Siis "nöyrtyi"? :D Ei, vaan pyysi asiakaspalautetta ja toimi sen mukaisesti, kun tiettyä tuotetta oltiin pyydetty takaisin. Tämä nöyrtyminen viittaa siihen, että joku Kelan äitiyspakkaustiimi lähtökohtaisesti haluaisi olla mahdollisimman v*ttumainen kaikille asiakkaille ja nyt sitten muka silmiä pyöritellen joutui nöyrtymään asiakkaiden edessä. Kyseessä on ilmainen etu, joten sen koko ideana on olla hyödyllinen uusille äideille, ei sieltä mitenkään kiusallaan olla jätetty tavaroita pois :D
Tai asiakas ei osaa vastaanottaa palvelua, jota hänelle tarjotaan.
Se että asiakaspalvelija voi vaihtaa työpaikkaa, eikä voi enää sen jälkeen auttaa vanhaan työpaikkaan liittyvissä asioissa, kun ei enää näe asiakkaan tietoja yms koneelta.
Että kirpputorilla ei voi istua lattialla lukemassa myytäviä lehtiä, tukkien koko käytävän, vaan on noustava ja ostettava lehti tai lähdettävä.