Mies lomalla ja ryyppyputki päällä
Ensimmäisellä lomaviikolla meni 121 alkoholiannosta ja nyt toisella viikolla on mennyt tähän asti yli 80 annosta, ja vielä on koko viikonloppu edessä. Ei syö juurikaan, juo vain. Arkena käy normaalisti töissä ja hoitaakin työnsä hyvin, mutta vapaapäivien iltoina juominen on ollut vakiohjelmaa jo pian kaksi vuotta. Mutta tämä lomailu: paskaa touhua. Juomista on siis jatkunut pari vuotta, 2-3 taukoa pituudeltaan 1-2kk tähän ajanjaksoon on sisältynyt. Olen ehdottanut pitkäkestoisen psykoterapian aloittamista, koska taustalla on masennusta ja käsittelemättömiä traumoja, mutta eipä se ehdottelu auta, ellei ihminen itse tunnista ja tunnusta olevansa terapian tarpeessa. Juominen on niin helppo ensiapu, liian helppo. Mutta se on täyttä paskaa perheelle, etenkin lapsille. Mietin päivittäin, kauanko jaksan tätä? Tarviiko jaksaa? Mistä tietää, että on tullut siihen pisteeseen, ettei jaksa?
Kommentit (10)
Olen pahoillani. Elin lapsuuteni alkoholisti-perheessä ja nyt omassa perheessäni iloitsen siitä, ettei alkoholi kuulu elämäämme. Äitini on sietänyt alkoholisti-isääni vuosikymmeniä, mutta älä sinä siedä. Jos miehesi ei ole halukas tekemään asialle mitään, niin juominen todennäköisesti jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vie hoitoon tai heitä pihalle.
Miksi naiset roikkuu noissa juopoissa kiinni niikuin takiaiset?
Raha
Heitä ukko pihalle. Jos et itsesi vuoksi, niin ajattele nyt edes lapsia. Sen ei pitäisi tänä päivänä olla kenelekkään mikään yllätys, että lapset kärsivät vanhemman juopottelusta.
Ja tämä juominen tapahtuu kotona?
Ei taida olla ihan turvallinen paikka lapsille. Ukko pihalle juomaan ja takaisin ei ole tulemista, enne raitistumista. Sanot sille, että nyt saa sitten juoda - sinä et enää nalkuta, hoida, peittele ja kontrolloi, mutta siihen loppui tämä liitto. Saattaa olla tie raitistumiseen.
Nähty ja tehty on, voin kertoa , että kannatti.
Sanon kaunistelematta: oot paska äiti jos et vie lapsiasi pois. Älä yritä huijata itseäsi ettei lapset muka kärsi. Sun tehtävä on suojella niitä, ja sitä sä et nyt tee.
Aikamoinen riski myös fyysiselle terveydelle. Wernicken tauti ei oo kiva kaveri. Sitten sulla on yksi lapsi lisää hoidettavana.
Mietit, kuinka kauan jaksat. Eikö päätös ole sillon jo tehty? Lähde, kun vielä jaksat.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisellä lomaviikolla meni 121 alkoholiannosta ja nyt toisella viikolla on mennyt tähän asti yli 80 annosta, ja vielä on koko viikonloppu edessä. Ei syö juurikaan, juo vain. Arkena käy normaalisti töissä ja hoitaakin työnsä hyvin, mutta vapaapäivien iltoina juominen on ollut vakiohjelmaa jo pian kaksi vuotta. Mutta tämä lomailu: paskaa touhua. Juomista on siis jatkunut pari vuotta, 2-3 taukoa pituudeltaan 1-2kk tähän ajanjaksoon on sisältynyt. Olen ehdottanut pitkäkestoisen psykoterapian aloittamista, koska taustalla on masennusta ja käsittelemättömiä traumoja, mutta eipä se ehdottelu auta, ellei ihminen itse tunnista ja tunnusta olevansa terapian tarpeessa. Juominen on niin helppo ensiapu, liian helppo. Mutta se on täyttä paskaa perheelle, etenkin lapsille. Mietin päivittäin, kauanko jaksan tätä? Tarviiko jaksaa? Mistä tietää, että on tullut siihen pisteeseen, ettei jaksa?
Itse oisin laittanut moisen hulttion pihalle heti kun vapaapäivät alkoivat mennä viinan parissa. Eli jo parin viikonlopun jälkeen. Mulle kynnyskysymys, kännikalaa en katso.
Vierailija kirjoitti:
Koska naiset pakkomielteisesti haluavat laskea miehen juomia alkoholiannoksia.