Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täysin ohi: käsityöihmiset hoi!

16.07.2008 |

Tämä nyt ei tänne palstalle varsinaisesti kuulu, mutta arvelin, että joukossa saattaisi hyvinkin olla osaavia käsityöihmisiä.

Eli ajattelin tehdä itse pari imetysyöpaitaa. Käytössä on ompelukone ja saumuri. Saumurin käytössä olen niin noviisi, että kaipaisin pariin todella pöllöön kysymykseen vastausta:

1) Mikä on näppärin tapa päätellä saumurin ommel, jos se ei mene jonnekin sauman alle piiloon?

2) Millä vempeleellä saa tehtyä sellaista saumurin ompeleen näköistä jälkeä, jolla saa kaksi vierekkäistä kangasta kiinnitettyä toisiinsa. Vaikeasti selitetty, mutta siis kun katsoin esim. ostamaani Boob-imetyspaitaa, siinä on hihansuiden resorit kiinnitetty tuollaisella "päällitikkauksella" (tai miksikä sitä nyt kutsutaankaan) näppärästi kankaaseen. Käsittääkseni saumuri aina leikkaa kankaan reunan samalla siistiksi, joten tehdäänkö tuollainen ommel jotenkin ihan ompelukoneella vai millä?

Vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan!

-Q- 37+4

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yleensä solmin saumuriompeleen langat (en tiedä mikä solmu on nimeltään, silleen itsensä ympäri)

Joillain saumureilla pystyy käsittääkseni ompeleen ilman leikkaamista tuollaista tikkiä, teollisuuskoneissa on ainakin sellaisia. Mut kyllä saumuria ja ompelukonetta yhdistelemällä saa ihan hyvän sauman aikaiseksi.

Vierailija
2/6 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin tuollaista lankojen solmimista, mutta en saanut lankoja erilleen, vaan ne menivät ihan mykkyrään ja sitten koko ommel jäi päättelemättä, kun oli pakko leikata vaan ne langanpäät. :(

Ehkä tuo toinen toiminto tosiaan löytyy vain jostain hieman kehittyneemmistä koneista, mutta ei tästä omasta pikkusaumuristani. No, kuten sanoit, varmasti saan nuo saumat ihan näppärästi tehtyä saumuri+ompelukone-yhdistelmällä. Ja onneksi en yön pimeydessä imettäessäni silmät ristissä huomaa, vaikka kaikki ompeleet ei menisikään ihan kohdalleen ;)

-Q-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei niitä lankoja tarvi saada erilleen. Ajat ylimääräistä ommelta tarpeeksi pitkän pätkän (siis ei kiinni kankaaseen) ja sitten solmit tuon "nyörin" itsensä ympäri.

Tuollaista saumaa kuin usein esim t-paidoissa sun muissa on helmassa, ei tosiaan tavallisilla saumureilla saa aikaiseksi, pitäisi olla peitetikkikone tai 5-lankainen saumuri.

Joissain saumureissa on tasosauma tai piilo-ommel (joissa kangas pitää osata taitella oikein koneeseen), mutta ei silläkään ihan vastaavaa jälkeä saa eikä mun mielestä ole yhtä kestävä.

Itse usein huolittelen leikkuukohdan saumurilla ja taitoksen ompelen päältä sitten siksakilla tai ompelu-koneen jousto-ompelella.

Vierailija
4/6 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän aika paljon ompelukoneen kaksoisneulaa ommellessani esim. trikoopaitojen helmoja ja hihansuita. Sellaista päällitikkausta ei ole tavallisissa kotisaumureissa. Resoreita harvemmin käytetään nykyään enää puseroiden helmoissa. Imetyspaidan etuläpän alareuna varmaan tulee kätevästi käännettyä ompelukoneen kaksoisneula-ompeleella.

Kaksoisneula siis pitää ompelukoneeseen ostaa jos sellaista ei satu olemaan. Neula kannattaa olla sellainen, jossa neulat ovat melko kaukana toisistaan. Kaksi ylälankaa nimittäin tahtoo helposti katketa. Ylälankoja siis pitää pujottaa kaksi. Yleensä ne menevät samaa reittiä muuten ,paitsi siinä ylhäällä olevan kiristäjän läpi kumpikin omalta puoleltaan.

Kangas kannatta taittaa kahdesti ja sitten ommella oikealta puolelta kaksoisneulalla. Yleensä on tullut siistiä ja hyvää jälkeä.

Saumurilla päättely on hankalaa minunkin mielestäni. Periaatteessa alussa voi syntyvän hännän kääntää takaisin ompeleen alle. Lopussa pitäisi kääntää kangas ja ommella vähän matkaa takaisinpäin. Itse olen aina ommellut muutaman piston siksakkia tavallisella koneella. Harvoin sitä päättelyä onneksi tarvitsee.

Mukavia ompeluhetkiä sinulle!

5/6 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. niin että leikkaa noin sentin päästä kankaan reunasta "häntälangat" poikki ja ottaa kiinni yhdestä langasta ja vetää. Tällöin syntyy solmu. Lanka saattaa olla myös sellainen, joka kiristyessään ei tee mitään, jolloin voi valita toisen langan, joka tekee solmun. Lankaa voi kirjistää niin paljon, että kiristys näkyy jo vähän sauman puolellakin, ei vain hännässä. Toinen vaihtoehto tosiaan on se, että ottaa langat erilleen (2 ja 2) ja solmii ne vaikka merimiessolmulle pariin kertaan, jolloin solmusta tulee taatusti pitävä.

Ompelukoneen kaksoisneulalla saa todella siistiä jälkeä, kun malttaa ommella rauhallisesti!

Leeti

Vierailija
6/6 |
19.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, kun viitsitte neuvoa, kiitos!

Taidanpa siis hankkia ompelukoneeseen tuon kaksoisneulan, niin saan helman siististi ommeltua. Kuulostaa ihan näppärältä.

Saumurin päättelyä en vieläkään onnistunut tekemään yhdestä langasta vetämällä, kun edelleen ne langat menee vaan jotenkin mykkyrään eikä solmu tule oikeaan kohtaan.

Saumurini ohjeista huomasin nyt vasta sellaisenkin vaihtoehdon, että ei erottele loppuhäntää vaan pujottaa sen vain isosilmäiseen neulaan ja sitten pujottaa hännänpään ommeltuun saumaan. Kokeilin tuota ja ihan siistiltä se näyttää. Tosin tein kokeilut jämäkankaista ompelemiini lasten pussilakanoihin, joita en ole vielä pessyt, joten en osaa sanoa, miten tuo päättelytapa kestää pesussa ja kulutuksessa.

Kiitos vielä kerran!!! :)

-Q-