Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bussilla kulkeminen vaunujen kanssa?

25.04.2006 |

Antakaapa vinkit miten se toimikaan - viimeksi olen kulkenut rattaiden kanssa bussilla n. 10 v. sitten ja nyt tuntuu että asiaan liittyy kaikenmaailman " sääntöjä" ja muuta sählinkiä paljon enemmän.

(tuntuu että maailma on muuttunut vaan " kireämmäksi" , ei ennen ollut laajoja keskusteluja siitä, miten vaunuun noustaan ja saako lapsi itkeä bussissa jne., ja heti leimattu " väärin" käyttäytyviä äitejä hölmöiksi).

Eli, MITEN PÄIN sinne bussiin mentiinkään?? Vissiin työntöaisa ensin jos oli " normaali" bussi, mutta miten matalalattiaiseen pääsi parhaiten? Jotenkin tuntuu, että eikö ne pyörät mene sinne bussin alle jos väärässä asennossa yrittää?

Ja entäs pois?

Ja onko niin, että jos bussissa on jo kahdet rattaat, pitää jäädä AUTOMAATTISESTI odottamaan seuraavaa, vai voiko yrittää silti mahduttaa itsensä esim. käytävälle, jos ei kuski tule erikseen kieltämään? (Näin tehtiin joskus aikoinaan, vaikka silloinkin tuo sääntö periaatteessa oli. Aina kaikki mahtui jotenkin kyytiin.)

Tuntuu TOSI hankalalta ajatus, että joutuisi jäämään pienen kanssa pysäkille odottamaan, sehän on jo ihan katastrofi jos seuraava tulee vaikka vasta 1/2-1 tunnin päästä.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
25.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korekaan bussiin tosiaan mennään aisa edellä kaksi ihmistä nostamassa. Matalalattiabussiin taasen mennään ihan etuperin, normaalisti työntäen ja peruutetaan sitten ulos.

Tuo on tosiaan tarkkaa tuo kahdet vaunut bussissa. Eli jos sieleä on jo kahdet, on seuraavaa jäätävä odottamaan. Kyseessä on turvallisuus. Mehän kaikki tiedämme kuinka on olemassa kaaharikuskeja, jolloin ei meinaa vaunut pysyä edes vaunupaikalla, saati sitten pysyisivät siinä käytävällä. Eilen itse odotin bussi 40min, kun jokaisessa edellisessä (kahden linjan bussit, yht ohi meni 4) oli jo kahdet vaunut.

-Santtu ja lapset 2kk sekä 1,5v

Vierailija
2/6 |
25.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ns. tavalliseen bussiin on mielestäni helpompi mennä just työntöaisa edellä tai jos saat jonkun auttamaan (mikä on tietysti parempi), niin sitten on mielestäni parempi, että työntöaisa tulee perässä.

Matalalattiabussiin pääsee kätevästi ihan " oikein päin" eli työntöaisa perässä. Voi tietysti sinnekin mennä toisinkin päin, mutta mielestäni näin päin on helpompi.

Poistuminen tavallisesta bussista on mielestäni hankalaa ilman apua, mutta jos apua ei ole saatavilla (vaikka bussi/bussipysäkki olisikin täynnä ihmisiä), niin suosittelen tulemaan pois työntöaisa edellä. Näin minä ainakin tulen.

Mikäli bussissa on jo kahdet vaunut, niin periaatteessahan bussiin ei mahdu enempää. Riippuu pitkälti kuskista ja väenpaljoudesta, voiko sinne ängetä enempää. Tiedän tapauksia, että on ollut jo kolmet vaunut ja ystävällinen kuski on ottanut neljännetkin kyytiin, koska eräs äiti ilmoitti kuitenkin jäävänsä seuraavalla vai sitä seuraavalla pysäkillä pois. Eli kannattaa sinne bussiin ainakin yrittää ängetä, mikäli kuski ei ole eri mieltä, vaikka vaunupaikka täynnä olisikin.

Jännittää varmasti pitkän ajan jälkeen mennä julkisilla, mutta hyvin se sujuu. :) Rohkeasti vaan ja pyydä painokkaasti apua, mikäli et itse pääse bussiin tai pois sieltä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
25.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli siis etenkin Espoon (ja Espoo-Hki seutulinjojen) käytännöt ja tiukkuus/joustaminen tuon vaunu/ratasmäärän suhteen kiinnostaa - eli jos bussissa olisi jo kahdet rattaat niin tosiaanko vaan sitten en menekään sisään, johan se jo vaikuttaa oudolta kun ensin viittilöi ja jääkin sitten pysäkille....

Kiitos vinkeistä ja lisää saa antaa.

(Heh, huomaa varmaan että olen viime vuosina käyttänyt joukkoliikennettä muutenkin tosi vähän :-).

Vierailija
4/6 |
25.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vaunuja ei mahdu.

JAlilyn kertomaan korkeaan mennessä. Ihan joukkoliikenteen sivuilta löytyy ohje jossa kerrotaane ttä korkeaan bussiin noustaan aisa edellä jolloin nostajan on helpompi nostaa ja pois samoin päin. Ja kukaanhan ei vapaaehtoiseti auta vaan apua on vaadittava. Kuskin on autettava jo muita ei ole.

Vierailija
5/6 |
25.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ensimmäistä kertaa kuulin että max. kahdet rattaat linja-autoon =) No eipä ole koskaan tullut kuski hätistelemään. Kolmet on useasti ollut ja joskus enemmänkin! Ehkä täällä " maalla" ei ole niin tarkkaa.

Itse tykkään kulkea lasten kanssa linja-autolla kun kahden lapsen laittaminen autoon ja pois tuntuu paljon vaikeammalta. Lasta en nosta pois rattaista matkan aikana. Nyt isompi kulkee seisomalaudalla ja istuu tietenkin omalla penkillä. Pikkuisen hullusti kyllä kävi tuon seisomalaudan kanssa kun tultiin linja-autosta pois. Lauta meni rattaiden alle!

Kun menet linja-autoon istuvan lapsen kanssa ota huomioon kummin päin hän istuu ettei pääse putoamaan kun kallistat rattaita.

6/6 |
25.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kerran olen käynyt vaunujen kanssa Hesingissä, mutta enimmäkseen liikun Espoon sisällä. Turvallisuussyistä kahdet kärryt on max. Itse en uskaltaisikaan mennä kolmantena kyytiin. Olen huomannut täällä Espoossa joidenkin kuskien ottavan kahden jo kyydissä olevan lisäksi rattaat, jos ne taitetaan kasaan. Kertaalleen eräs äiti sai kuskin taivuteltua ottamaan hänet rattaitten kanssa (ei kasannut) kyytiin, kun sanoi tarvitsevansa kyytiä vain yhden pysäkinvälin.

Turvallisuussyistä muuten täällä pääkaupunkiseudulla kannattaa olla itse koko ajan vaunujen vieressä pitämässä kiinni... On meinaan sellasta hurjastelua välillä tuo bussiliikenne. Välillä ihan hirvittää!