Kihlajaiskäytäntö
Nyt kun häät ja polttarit on tapetilla niiden kalleuden vuoksi, siis vieraiden näkökulmasta, tulipa vaan mieleen että mikä on teidän mielestä oikea tapa muistaa kihlaparia? Tuli kutsu kihlajaisiin ja pari toivoo kavereiltaan "mieluiten rahaa, kun kaikkea jo löytyy". Siis häh??? Eikö kortti ja kukka pitäis riittää...
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei kihlajaisiin kyllä mitään erityistä lahjaa tarvitse. Tai sitten joku lahja, joka liittyy jollain tapaa häihin.
Itse ostimme yhdelle porukalle yhteisenä kihlajaislahjaksi polaroid-kameran, kun sellaisen meinasivat häihin hommata kuitenkin. Hintaa lahjalle tuli vähän vajaa 10€/hlö.
Menipä sanat sekaisin. Siis yhdelle pariskunnalle ostimme yhdessä porukalla...
Ei hyvänen aika sentään!! En ikinä kehtaisi pyytää ystäviltäni rahaa siitä että lupautuisin menemään naimisiin. En edes vanhemmiltani. Kortti olisi kaunis ele, toki en vaatisi sitäkään koska kyseessä vasta parin lupaus toinen toiselle..
Me emme mieheni kanssa edes menneet kihloihin; ei juhlia, ei sormuksia.
Hän kosi ja sitten muutaman kk päästä sopivana hetkenä maistraattiin, ja homma selvä :-) vihkisormukset on molemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Hän kosi ja sitten muutaman kk päästä sopivana hetkenä maistraattiin, ja homma selvä :-) vihkisormukset on molemmilla.
Siis menitte, sillä hetkellä kun sovitte menevänne naimisiin.
Tää, että pidetään jotkut erityiset kihlajaiset on tullut kyllä taas täysin jenkeistä adoptoituna juhlana...
No jo on!
Olen eläissäni ollut lapsena yksissä kihlajaisissa. Siellä oli kahvit ja kakut ja nuoripari.
Avioliitto ei kestänyt kuin vuoden, jäi mieleen.
Ei mitään lahjoja! Kukka riittää.
No jopas, kihlautumisestakin olisi siis voinut kerätä rahaa. Olen aina ollut siinä uskossa, että jos ei ole joku lahkolainen, kihlautuminen on lähipiirille aika mitään sanomaton tapahtuma. Meitä onniteltiin kovin ja se oli mukavaa tottakai. Molempien mummot halusivat jollain muistaa. Minun mummoni kaivoi kaapista pari vanhaa(oikein hienoa) lasia ja puolison mummo antoi kaapistaan vanhan kynttilänjalan(hieno sekin). En tajunnut, että olisin voinut järjestää jotkut rahankeräysjuhlat. Ja jättäisin kyllä menemättä jos itselle kutsu postiluukusta kilahtaisi.
Kaverillani oli kihlajaisjuhlat jotain 20 vuotta sitten. Juhlat olivat suuret, vieraita oli lähemmäs 100, oli ohjelmaa, tanssia, kakkua ja ruokailua, ihan kuin häissä olisi ollut. Pari oli 10 vuotta yhdessä, enää ivät ole ja naimisiin eivät koskaan menneet.
Ihan yhtä mautonta kuin rahankerjuu häissä. Ja se tuntuu olevan kaikille ok, niin mikäpä siinä.
Tiedän pariskunnan, joka meni naimisiin pienimuotoisesti, mutta pitivät isot kihlajaisjuhlat.
Ja tämä oli siis kihlajaisvieraiden tiedossa. Silloin vietiin ihan häälahja ja tämä oli OK. Mutta siinä saattaa ymmärrys olla koetuksella, jos pidetään kahdet isohkot juhlat ja molemmissa kerätään rahaa.
Johan on... Enpä ole ennen kuullut, että kihlajaisissakin on lahjalistoja. Joku roti! Onnitelukortti on ihan hyvä, eikä sekään tarpeellinen.
Kihlajaislahjat? ...Oon varmasti tooosi wanhanaikanen kun oon ne käsittänyt aina sellaisiksi jotka kihlapari hankkii toisilleen. Vieraat tuo valitsemansa lahjan/rahan/kortin/lämpimät onnentoivotukset sitten hääjuhlaan...
Minä antaisin kukat ja 5 €, lupaisin antaa 95 € euroa sitten, kun on olleet naimisissa 10 vuotta. Ja jos kihlaus purkautuu tai tulee ero ennen sitä niin rahat takaisin. Olen kerran tämän tehnyt ja sain vitoseni takaisin jo seuraavana vuonna. Joo, ei olla enää kamuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäainakin ymmäsin tuon "emme menneet kihloihin" niin, että eivät juhlineet suureellisesti. Minäkin juhlin kihlausta kahdestaan kihlattuni kanssa.
Todella outo kyllä tuo rahatoive kihlajaiskutsussa. Siis jos kerran eivät tarvitse mitään, luulisi että kortti riittää muistamiseksi(häihin nyt yleensä tuodaan lahjoja ja rahalahjat voi perustella häämatkarahastolla, eli silloin rahalahjatoive on ymmärrettävämpi. )
Vierailija kirjoitti:
Tää, että pidetään jotkut erityiset kihlajaiset on tullut kyllä taas täysin jenkeistä adoptoituna juhlana...
Kyllä kihlajaisia on etenkin Pohjanmaalla pidetty vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäainakin ymmäsin tuon "emme menneet kihloihin" niin, että eivät juhlineet suureellisesti. Minäkin juhlin kihlausta kahdestaan kihlattuni kanssa.
Todella outo kyllä tuo rahatoive kihlajaiskutsussa. Siis jos kerran eivät tarvitse mitään, luulisi että kortti riittää muistamiseksi(häihin nyt yleensä tuodaan lahjoja ja rahalahjat voi perustella häämatkarahastolla, eli silloin rahalahjatoive on ymmärrettävämpi. )
Kutsussa esitetty ralahjatoive on kaikissa juhlissa moukkamainen.
Vierailija kirjoitti:
Kihlajaislahjat? ...Oon varmasti tooosi wanhanaikanen kun oon ne käsittänyt aina sellaisiksi jotka kihlapari hankkii toisilleen. Vieraat tuo valitsemansa lahjan/rahan/kortin/lämpimät onnentoivotukset sitten hääjuhlaan...
Kihlaparihan hankkii toisillee sormukset. Parin läheiset, kuten heidän vanhempansa, voivat halutessaan antaa kihlajaislahjan, mutta mikään kaikilta ystäviltä ja sukulaisilta kerjättävä rahalahja ei kuulu kihlajaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kihlajaisia on etenkin Pohjanmaalla pidetty vuosikymmeniä.
Joo, ehkä yksi pariskunta viidestä kymmenestä.
Ei kihlajaiset mkään uusi juhla ole, mutta se on jäänyt vain pienen piirin, paremman väen kekkereiksi. Ennen oli usein niin, että kihlajaisissa morsiamen ja sulhasen suvut tapasivat toisensa. Lahjojakin annettiin, jotain pientä astiaa esimerkiksi, kermakko ja sokerikko, tarjoiluvati, kukkavaasi jne. Kokonaiset astiastot ja vuodevaatteet (silkkitäkit!) olivat sitten häälahjoja.
Mutta kyllä tuntuisi nololta pyytää jo kihlalahjaksi rahaa ja sitten tietysti häälahjaksi uudelleen. Jos minun kohdalleni tuollaisia kutsuja osuisi, niin ihan varmasti olisin "estynyt saapumasta" juhlaan.
Joo, ei kihlajaisiin kyllä mitään erityistä lahjaa tarvitse. Tai sitten joku lahja, joka liittyy jollain tapaa häihin.
Itse ostimme yhdelle porukalle yhteisenä kihlajaislahjaksi polaroid-kameran, kun sellaisen meinasivat häihin hommata kuitenkin. Hintaa lahjalle tuli vähän vajaa 10€/hlö.