Uurnan lasku
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Lähiomaiset.
Ketkä ovat ns.lähiomaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähiomaiset.
Riippuu vainajasta.
Vierailija kirjoitti:
Minä osallistuin.
Mikä oli suhteesi vainajaan?
He, ketkä muutenkin kutsuttaisiin hautajaisiin. Perhe, lähiomaiset, sukulaisia, ystäviä. Toivoiko vainaja esim. hiljaisia hautajaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähiomaiset.
Yleensä lähiomaiset ovat puoliso, vanhemmat, sisarukset ja lapset.
Vierailija kirjoitti:
Lähiomaiset saa päättää.
Onko hyljeksitty miniä lähiomainen?
Siunaustilaiauudessa olivat sukulaiset ja ystävät, uurnan laskussa vain aivan lähimmät.
Puoliso ja lapset perheineen
Vierailija kirjoitti:
He, ketkä muutenkin kutsuttaisiin hautajaisiin. Perhe, lähiomaiset, sukulaisia, ystäviä. Toivoiko vainaja esim. hiljaisia hautajaisia?
Uurnan laskeminen on eri asia kuin siunaustilaisuus. Tuhkattavillakin on ihan tavis hautajaiset siihen asti, kun arkku laitettaisiin maahan.
Uurnan laskuun tulee vain kourallinen porukkaa. Ydinperheestä yleensä. Tietenkin tapauskohtaista tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä osallistuin.
Mikä oli suhteesi vainajaan?
Ystävä. En päässyt siunaustilaisuuteen, missä oli kuulemma paljon ihmisiä, sukua ja ystäviä. Uurnanlaskuun tuli ehkä alle kymmenen ihmistä ja vainajan vanhemmat kutsuivat minutkin, kun tiesivät etten ollut siunaustilaisuudessa. Oli siinä varmaan muitakin ystäviä paikalla, mutta ei jäänyt mieleen (en tuntenut vainajan muita ystäviä niin en varmaksi tiedä). Uurnanlasku oli tosi nopeasti ohi ja ihmiset lähtivät sieltä koteihinsa.
Lepää rauhassa, T.
Vierailija kirjoitti:
Siunaustilaiauudessa olivat sukulaiset ja ystävät, uurnan laskussa vain aivan lähimmät.
Puoliso ja lapset perheineen
Juuri näin. Oli tosin vähän erikoista, että me jouduttiin itse lapioimaan se hauta umpeen.
Miten kihlattu saisi tietää miehensä Uurnan laskun ajankohdan, koska lähiomaiset eivät halua kertoa sitä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoliso ja lapset perheineenJuuri näin. Oli tosin vähän erikoista, että me jouduttiin itse lapioimaan se hauta umpeen.
Eikö suntio kertonut, että uurnan peittäminen on kunniatehtävä? Meillä sekä sisaruksen että vanhemman uurnan peittivät lapsenlapset.
Lähiomaiset.