Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

otetaan vastaan vinkkejä heikosti tuottaneista etf-sijoitusrahastoista

Vierailija
17.05.2018 |

Haluaisin hankkia etf-indeksirahastoja hieman lisää. Ymmärtääkseni paremmin niihin liittyvää riskiä, voisiko joku vinkata minulle esimerkin vuoksi jonkin huonosti tuottaneen etf-rahaston?

TT

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi, kun en ole itse sijoittanut noihin, mutta oletko käynyt esim sijoitustieto-nettisivuilla? Ajallinen hajautus kuitenkin tärkeää nytkin ja alhaiset juoksevat kulut. Valitsetko GI (growth index)? Googlaa myös. Seligsonin "ETF vai ”tavallinen” osakerahasto?" 

Mielipiteitä?

Vierailija
2/8 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitan rahastoja, jotka aktiivisten hoidettujen rahastojen sijaan seuraavat jotakin indeksiä. Minulla olevat passiiviset indeksirahastot ovat tuottaneet hyvin. Mutta jotta ymmärtäisin niiden riskiä, haluaisin vertailukohdaksi jonkin huonosti tuottaneen rahaston.

Onko olemassa indeksirahastoa, jonka arvo olisi romahtanut esimerkiksi vuoden 2008 pörssiromahduksessa? Vai eikö silloin vielä ollut tällaisia rahastoja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lääkerahastot on ainakin ottaneet takkiin viimeiset pari vuotta.

Vierailija
4/8 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkerahastot: ok, kiitos. Katsoin nopeasti, että jokin niistä on pakkasella. Toisaalta osa plussalla samalla tavalla kuin muutkin indeksirahastot, joita minulla on.

Vierailija
5/8 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä arvopaperi.fi-sivustolla on se pihvi, mitä etsin:

'

Etf-rahastojen imu lisää kuplapelkoja:

Huolissaan Oaktree Capitalin perustajiin lukeutuva Howard Marks on siitä, miten passiiviset rahastot toimivat, kun pitkä härkämarkkina kääntyy laskevaksi karhumarkkinaksi. Etf:ien likviditeettiä kun ei ole vielä testattu laskumarkkinoilla.

...

Suuresti etf-trendistä hyötynyt amerikkalainen rahastoyhtiö BlackRock on kuitenkin ollut terhakasti torppaamassa huolia. Yhtiön Yhdysvaltojen johtaja Martin Small huomauttaa, että etf:ien ja indeksirahastojen sisältämät varat kattavat vain kymmenisen prosenttia kansainvälisten osake- ja korkomarkkinoiden markkina-arvosta. Väite jonka mukaan etf:t pönkittävät osakemarkkinoita tai haittaavat tehokasta hinnanmuodostusta on perustavanlaisesti väärä eikä data sitä tue'.

Kumpi näistä asiantuntijoista on oikeassa, aika näyttää.

Vierailija
6/8 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitan rahastoja, jotka aktiivisten hoidettujen rahastojen sijaan seuraavat jotakin indeksiä. Minulla olevat passiiviset indeksirahastot ovat tuottaneet hyvin. Mutta jotta ymmärtäisin niiden riskiä, haluaisin vertailukohdaksi jonkin huonosti tuottaneen rahaston.

Onko olemassa indeksirahastoa, jonka arvo olisi romahtanut esimerkiksi vuoden 2008 pörssiromahduksessa? Vai eikö silloin vielä ollut tällaisia rahastoja?

Puhtaan, yksinkertaisen indeksirahaston riski on sama kuin sen indeksi. Eli jos tietty markkina romahti tuolloin 2008 (vaikka USA:n pankkisektori) niin sitä seuraava ETF myös. Mutta se on juurikin se, mitä ETF lupaa, seurata indeksiä niin hyvinä kuin huonoina aikoina.

On toki olemassa esim. kaksinkertaisesti vivutettuja ETF:iä, joiden idea on tuottaa esim. 4% siinä missä markkina tuottaa 2% ja taas kääntäen, ne putoavat 6%, jos markkina putoaa 3%. Näistä olisin kuullut, että "lupaukset eivät pitäneet", vaan nimenomaan finanssikriisissä romahdus olisi ollut selvästi yli tuon kertoimen. 

Vierailija
7/8 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ehkä arvopaperi.fi-sivustolla on se pihvi, mitä etsin:

'

Etf-rahastojen imu lisää kuplapelkoja:

Huolissaan Oaktree Capitalin perustajiin lukeutuva Howard Marks on siitä, miten passiiviset rahastot toimivat, kun pitkä härkämarkkina kääntyy laskevaksi karhumarkkinaksi. Etf:ien likviditeettiä kun ei ole vielä testattu laskumarkkinoilla.

...

Suuresti etf-trendistä hyötynyt amerikkalainen rahastoyhtiö BlackRock on kuitenkin ollut terhakasti torppaamassa huolia. Yhtiön Yhdysvaltojen johtaja Martin Small huomauttaa, että etf:ien ja indeksirahastojen sisältämät varat kattavat vain kymmenisen prosenttia kansainvälisten osake- ja korkomarkkinoiden markkina-arvosta. Väite jonka mukaan etf:t pönkittävät osakemarkkinoita tai haittaavat tehokasta hinnanmuodostusta on perustavanlaisesti väärä eikä data sitä tue'.

Kumpi näistä asiantuntijoista on oikeassa, aika näyttää.

Sinänsä passiivisen (etf) markkinan koko aktiiviseen verrattuna ei vaikuta osakkeiden hinnan muodostukseen. Riittää, että aktiivinen markkina on riittävä tehokkaiden markkinoiden luomiseksi. Passiiviset markkinat myyvät ja ostavat (nimensä mukaisesti) verraten vähän ja aina kiltisti sen hinnan, minkä aktiiviset markkinat määräävät.

Vierailija
8/8 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, keillä on indeksirahastoja: miten suuri osuus sijoituksistanne on näissä indeksirahastoissa?

Neljäsosa? Puolet? Vai lähes pelkästään indeksirahastoja?

ap

p.s. Itse olen laiska hankkimaan näitä rahastoja. Ja vielä laiskempi myymään. En luultavasti osaisi myydä, vaikka pitäisi. Toisaalta minulla on varaa odotella nousua. Tarkoitus on sijoittaa pitkäaikaisesti.