Voisko joku, jolla levottomat jalat, kertoa miltä se tuntuu?
Itse en ole nukkunut moneen päivään kun outo tunne jaloissa. Mitenkään ei löydy hyvää asentoa, jalkoja turvottaa ja hieman särkee.
Kommentit (18)
Liikkuminen poistaa tuntemukset täysin ja ne palaavat kun on muutaman minuutin liikkumatta. Särkylääke ei kyllä auta yhtään.
Minulla vaivaan auttaa magnesium. Joskus myös venyttely.
Itselläni tunne muistuttaa lapsuuden kasvukipuja.
Kasvukipujen itseasiassa nykytutkimuksen valossa katsotaan olevankin lapsuudenajan levottomia jalkoja kertoi unilääkärini.
Mulla on RLS:n lisäksi öisin perioidinen raajaliikehäiriö vakava-asteisena ja siksi syön ihanan lääkkeen iltaisin joka rauhoittaa jalat. Lääke ei kuitenkaan auta jos otan vähänkään alkoa tai kofeiinia joka pahentaa levottomia jalkoja.
Jalkojen liikuttelu tosiaankin auttaa, ja siksipä olenkin kehittänytkin tietämättäni tavan liikutella jalkojani aina kun olen paikoillani. Hetkutusta, varpailla lattiaan naputtelua jne.
Jos näette henkilön joka aina “viihdyttää” itseään pienellä jalkojen liikkeellä, näette todennäköisesti levottomista jaloista kärsivän ihmisen ja hän ei välttämättä edes tiedä että hänellä on eo. Vaiva.
Epämukava tunne jaloissa, joka helpottaa välittömästi kun jalkoja liikuttelee. Palaa myös hyvin nopeasti takaisin. Itselläni ei mitään varsinaista kipua tunnu.
Turvotus tosiaan viittaa johonkin muuhun. Paikallaan olo on tuskaa, jalkoja on vaan pakko liikuttaa. Kivuksi en kuvaisi, vaan erittäin epämiellyttäväksi tunteeksi. Jalkojen paikallaan pitäminen ei vaan ole mahdollista. Itse olen kehittänyt tavan ”hinkata” jalkateriä kevyesti yhteen kun olen menossa nukkumaan, yleensä nukahdan mahalleni samalla kun jalkoja liikuttelen. Särkylääkkeet ei auta.
Levottomiin jalkoihin kannattaa liotella jalkoja (pohkeita) lämpimässä vedessä, ainakin itsellä yleensä helpottaa.
Kuuma suihku, villasukat ja jalat sängyssä vähän koholle eli tyynyn päälle.
En ole varma, onko minulla tätä vaivaa mutta luulisin niin. Iltaisin iskee nukkumaan mennessä, ihan pakko heilutella jalkoja, muuten on jotenkin tukala olo ja jalkoihin tulee sellainen tunne, jota ei pysty selittämään. Se helpottaa jalkojen heiluttelulla ja yleensä heiluttelenkin nukahtamiseen asti niitä. Joskus kun olen melkein nukahtanut, jostakin tulee tieto aivoihin, että jaloissa on taas se tunne kun olen lopettanut heiluttamisen melkein nukahtaneena, alan heiluttamaan taas ja virkistyn siitä. Aika rasittavaa, mutta mitään kipua en muista tunteneeni.
Mulla ei kyllä särkyä ole. Nukkumaan mennessä sängyssä alkaa sellainen tunne, että pakko liikuttaa jalkoja. Sitä tunnetta on vaikea selittää. Mulla alkoi magnesium auttamaan aika nopeasti. Jos jalkoja turvottaa, ne kannattaa nostaa ylös joksikin aikaa ennen nukkumaanmenoa.
Vierailija kirjoitti:
En ole varma, onko minulla tätä vaivaa mutta luulisin niin. Iltaisin iskee nukkumaan mennessä, ihan pakko heilutella jalkoja, muuten on jotenkin tukala olo ja jalkoihin tulee sellainen tunne, jota ei pysty selittämään. Se helpottaa jalkojen heiluttelulla ja yleensä heiluttelenkin nukahtamiseen asti niitä. Joskus kun olen melkein nukahtanut, jostakin tulee tieto aivoihin, että jaloissa on taas se tunne kun olen lopettanut heiluttamisen melkein nukahtaneena, alan heiluttamaan taas ja virkistyn siitä. Aika rasittavaa, mutta mitään kipua en muista tunteneeni.
Tässä aika hyvin selitetty se ärsyttävä tunne. Särkyä ei minullakaan. Jos särkee, se on varmaan jotain muuta kuin levottomat jalat.
Vierailija kirjoitti:
Kuuma suihku, villasukat ja jalat sängyssä vähän koholle eli tyynyn päälle.
Tai vuoroon jääkylmässä ja kuumassa. Minulla toimii tämäkin. Mutta ehdottomasti nukkumaan ilman sukkia ja pitkälahkeista pyjamaa. Sukat ja lahkeet tekee ihan sietämättömän olon.
Levottomat jalat ovat ikävät ,haluavat suunnata baariin viikonloppuna eikä sille oikein mahda mitään.
Hankala vaiva.
Minulla levottomat jalat ilmenee epämukavana hieman kutinan kaltaisena tunteena polvitaipeissa. Erityisesti yöllä, mutta kyllä se tuontuu nytkin vaikka olen ollut valveilla jo yli neljä tuntia. Olo helpottuu hieman kun liikuttelee jalkoja ja vaihtaa asentoa minuutin parin välein.
Vierailija kirjoitti:
Minulla levottomat jalat ilmenee epämukavana hieman kutinan kaltaisena tunteena polvitaipeissa. Erityisesti yöllä, mutta kyllä se tuontuu nytkin vaikka olen ollut valveilla jo yli neljä tuntia. Olo helpottuu hieman kun liikuttelee jalkoja ja vaihtaa asentoa minuutin parin välein.
Sinulla on joku muu vaiva kuin levottomat jalat.
Nyt raskaudessa itselleni on ilmaantunut tämä ärsyttävä vaiva. Jalkoihin tulee juuri nukkumaan mennessä pakottava, hieman kutittava tunne, joka helpottaa vain liikuttamalla tai venyttämällä jalkoja. Myös hieronta ja kylmä auttaa jonkin verran. Mentholia tai vastaavaa viilentävää ainesosaa sisältävällä jalkavoiteella hieron usein jalkoja nukkumaan mennessä sillä tunne pahenee sietämättömäksi jos iho on lämmin. Mitään kipua tuohon ei kyllä itselläni liity, mutta joka tapauksessa aivan helvetin rasittava vaiva, joka hankaloittaa jo entisestään vaikeaa nukahtamistani.
Minua on auttanut tuohon vaivaan kylmägeeli.
Niitä särkee ja auttaa vaan liikkeellä pysymyinen tahi särkylääkkeet.