Olenko ainut joka pelkää metsää karhujen takia?
Rakastan luontoa ja metsää. Haluaisin kävellä siellä , varsinkin koiran kanssa, mutta mä en uskalla! Pelkään ihan hitosti että karhu tulee vastaan. Olen ainoastaan uskaltanut mennä n.10 metriä sisälle metsään ja sitten pois :D
Muilla samaa pelkoa?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olimme kerran kevättalvella, taisi olla huhtikuun alkupuolella, hiihtämässä lasteni kanssa, kun näin ihan tuoreet karhunjäljet. Yöllä oli satanut hieman lunta, ja pyryn lakattua aamulla lähdimme hiihtämään. Jäljet olivat siis aivan tuoreet, ilman lumipeitettä. Kyllä säikähdin!
Hui hirviä, ihan jäljet! Varmaan silmäsi putosivat päästä kun jäljet hyökkäsivät kimppuusi ja silmämunasi tippuivat nestepallopalasina päästä kuin vuotava hana.
Olipas dissaava kommentti hänelle. Ihan normaalia on säikähtää jos näkee ison pedon jäljet vieläpä kun itse on suksilla ja vielä lasten kanssa..
Ja kyllähän se karhu taitaa aika nälkäinenkin olla talviunien jälkeen. Aika hassua olisi tuossa tilanteessa jos ei mitenkään noteeraisi tuota tai säikähtäisi.
Ap
Kiitos ystävällusestä kommentistasi. Minulla oli mukana 4- ja 6-vuotiaat lapsemme ja heidän hiihtämisensä oli hidasta, mutta olimme kuitenkin päässeet parin kilsan päähän mummolasta lähellä itärajaa. Säikähdin kovasti ja kyllä tein täyskäännöksen kotiinpäin...!
Jälki tarkoittaa, että se meni jo. Jos näet liikehtivän karvamöykyn niin silloin eläin on paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olimme kerran kevättalvella, taisi olla huhtikuun alkupuolella, hiihtämässä lasteni kanssa, kun näin ihan tuoreet karhunjäljet. Yöllä oli satanut hieman lunta, ja pyryn lakattua aamulla lähdimme hiihtämään. Jäljet olivat siis aivan tuoreet, ilman lumipeitettä. Kyllä säikähdin!
Hui hirviä, ihan jäljet! Varmaan silmäsi putosivat päästä kun jäljet hyökkäsivät kimppuusi ja silmämunasi tippuivat nestepallopalasina päästä kuin vuotava hana.
Olipas dissaava kommentti hänelle. Ihan normaalia on säikähtää jos näkee ison pedon jäljet vieläpä kun itse on suksilla ja vielä lasten kanssa..
Ja kyllähän se karhu taitaa aika nälkäinenkin olla talviunien jälkeen. Aika hassua olisi tuossa tilanteessa jos ei mitenkään noteeraisi tuota tai säikähtäisi.
Ap
Kävelin metsäpolulla ahman (myös suurpeto) kanssa vastakkain, enkä ehtinyt säikähtää. Ne lähtevät kyllä karkuun, mieluummin jo ennen kohtaamista, mutta olisiko tuulen suunta tehnyt tepposet ahmalle.
Ihmisliha on niin pahaa (en ole maistanut) ja kemikaaleilla myrkytettyä, että mieluummin se popsii luomuriistaa.
En lähtisi vertaamaan ahmaa ja karhua.
Karhun ulosteen tunnistaa metsässä siitä löytyvistä kulkusista.
Aika paljon todennäköisempää taitaa kuitenkin olla, että loukkaantuu tai saa sairaskohtauksen siellä metsässä ja apu ei ehdi ajoissa paikalle. Kännykköjen aikana tuo riski on onneksi vähäisempi.
Ei karhua tarvitse pelätä. Karhut ovat arkoja ja välttelevät kohtaamista. Pidä tarpeeksi ääntä kulkiessasi, niin et pysty yllättämään karhua. Kuljen paljon metsässä ja karhua en ole ikinä kohdannut, jälkiä kyllä. Luultavasti karhu on kohdannut minut, ne pysyvät erittäin tarkasti piilossa niin isoksi eläimeksi :) Sellaisessa tilanteessa tietysti karhu on vaarallinen, jos kulkija onnistuu täräyttämään itsensä emokarhun ja pennun väliin. Ehkä jos lähestyy tuulen alta ja tosi hiljaa, tämmöinen voi onnistua. Siksi kannattaa kertoa karhuille, että täältä on ihminen tulossa.
Mäkin vähän pelkään metsässä törmääväni vihaisiin eläimiin. Karhuja ei ole näkynyt, mutta melkein päivittäin näen peuroja tai hirviä. Hirvikin valtavan iso, mitä teen, jos se hyökkää?!
Mä olen pienen ikäni (46v) tarponut erämaissa ja metsissä ja olen muutaman kerran hirven ja peuran nähnyt kaukaa. Luikkivat karkuun.
Karhut ovat todella harvinaisia nähtävyyksiä, etenkin sudet. Ahmoja olen pihapiirissä toisinaan nähnyt ja ne on karkuun luikahtaneet ääntä pitämällä.