Muistakaa antaa tunnustusta lastenne opettajille!
He kasvattavat ja opettavat lapsianne keskimäärin 6 tuntia joka arkipäivä.
Tämän lukuvuoden aikana on työpaikallani 4 opettajaa jäänyt sairaslomalle työuupumuksen takia! 21 opettajasta se on 20%! Lisäksi sairaslomat ovat lisääntyneet.
20-30 oppilaan luokassa on AINA vähintään 8 jonkunlaista erityistukea tarvitsevaa! Eikä avustaja ehdi päivän aikana käydä edes joka luokassa. Erityisopettaja ei ehdi kaikkia tuen tarpeessa olevia oppilaita edes nähdä lukuvuoden aikana.
Pahin tilanne on alkuluokissa ja 1.-2.luokilla. Opettajat tekevät tärkeää ja rankkaa työtä! Jokainen vanhempi voi käydä itse katsomassa ja kokeilemassa mitä se oikeasti on ja minkälaista siellä luokassa on! Luokka ei rauhoitu edes vaikka siellä olisi 2 avustajaa ja 2 opiskelijaa (näitä tilanteita on ollut).
Kaiken luokkatilanteen lisäksi vanhemmat pommittavat agressiivisesti wilmaviesteillä. Yrittäkää ihan oikeasti ymmärtää niitä opettajia! Lisäksi (yleensä) samat vanhemmat peruvat vanhempainvartteja, eivätkä suostu kohtaamaan opettajia kasvotusten. Ei niitä tilanteita näin hoideta! Peräänkuulutan yhteistyökykyä! Kyse on TEIDÄN lapsistanne!
T. Koulunkäyntiavustaja
Kommentit (21)
No määrä en kyllä tarvi tunnustusta. Mutta en kyllä sitäkään, että jos lähetän ysiluokkalaisten vanhemmille listan siitä, mitä pojan pitäisi tehdä päästötodistuksen saadakseen, niin haukutaan negatiivisuudesta ja "keskustellaan seuraavaksi asiasta sun esimiehen kanssa". No, onneksi mun esimiehellä on järki päässä.
Ei tarvitse opet mitään erillisiä lahjoja tai tunnustusta.
T. Koulunkäynninohjaaja
Vierailija kirjoitti:
Mitäs tunnustusta opettaja toivoisi?
Kuohuviiniä, lahjakortteja hemmotteluhoitoihin yms.
olen ollut ohjaajana eskarissa ja 1. -2. luokassa ja aika helppoja päiviä opettajilla oli ja miten lyhyitä. Ei yhtään tuollaista kuin kuvailit.
Vierailija kirjoitti:
No määrä en kyllä tarvi tunnustusta. Mutta en kyllä sitäkään, että jos lähetän ysiluokkalaisten vanhemmille listan siitä, mitä pojan pitäisi tehdä päästötodistuksen saadakseen, niin haukutaan negatiivisuudesta ja "keskustellaan seuraavaksi asiasta sun esimiehen kanssa". No, onneksi mun esimiehellä on järki päässä.
Mitä pojan pitäisi tehdä, että saa todistuksen oikeista päästöistä?
Onko jossain vielä muka avustajia? Hehän ovat nykyään ohjaajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuohuviiniä, lahjakortteja hemmotteluhoitoihin yms.
Mites he jotka hoitelevat sun vanhaa omaistasi,ostatteko jokainen sukulainen joka vuosi vastaavia?Entä talonmies joka hoitelee pihat lumesta ja hiekoittaa jäät,ajaa nurmikot ettei punkit ole säärissä,saavathan hekin jokaiselta osakkaalta joka kevät hemmottelulahjat?
Opettajat eivät kaipaa yleensä lahjoja. Minä olen sanonut luokkani vanhemmille, että en halua kalliita lahjoja, edes kimppalahjoja, sen rahan voi laittaa vaikka luokkaretkirahastoon jos haluaa. Kortti riittää hyvin jos haluaa muistaa jotenkin.
Se mitä minä tarvitsen työtä tehdäkseni, on vanhempien luottamus arjessa.
Ope
Ei mitään lahjoja opettajille! En ole ikinä ymmärtänyt miksi pitää kantaa jotain lahjoja heille! Työtä he tekevät niinkuin tässä muutkin työssä käyvät. On muitakin ammatteja missä on todella raskasta henkisesti, esim.sosiaali ala. eikä mitään lahjoja/lahjuksia tule koskaan!
Saikuttaminen uupumisen takia on syy olla kehumatta, koska se on turhaa ja opettajat minua niillä wilma viesteillä pommittavat, joten teen sen pelleilyn heille tarkituksella vaikeaksi.
Toki jos ope on reilu, tasapuolinen ja mukava. Lapseni ope sen sijaan oli todella inhottava.Luokalla oli pari suosikkia ja yksin inhokki, muut kuin ilmaa. Nolasi ujoja oppilaita, joita inhosi. Tälläistako pitäiisi arvostaa?
Muistakaa samalla antaa tunnustusta paikkakuntanne ensihoitajille, poliiseille ja palomiehille. Kuohuviiniä, lahjakortteja hierontaan ja kylpylään, rommipullo, lahjakori, suklaarasia, itsetehdyt villasukat...
Samalla voisitte muistaa tietysti myös omaa lääkäriänne, hammaslääkäriä ja sairaanhoitajia. Ehkä myös paikkakunnan sosiaalityöntekijöitä ja kotihoitoa.
Että ei muuta kuin kortti vinkumaan.
Ja? Oiskohan ammatinvalintakysymys?
Muistakaa antaa tunnustusta myös roskakuskeille, jotka kuljettavat teidän lastenne (ja teidän itsenne ja myös lastenne opettajien) roskat pois teidän silmistänne.
Täälläkin eskariluokkien opet tuli klo 9 töihin ja kotiin klo 13. Tunneissa ei hirveästi valmistelemista ja koulunkäynninohjaaja suunnitteli kaikki askartelut ja teki mallikappaleet, teki kaikki joulukortit oppilaille johon tuli open nimi ym ym.
Pitäskö vappu sijoittaa koulun loppuun?Kaikki kiittäisivät toisiaan ja itseään hyvästä työstä ja uhrautumisesta :)
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin eskariluokkien opet tuli klo 9 töihin ja kotiin klo 13. Tunneissa ei hirveästi valmistelemista ja koulunkäynninohjaaja suunnitteli kaikki askartelut ja teki mallikappaleet, teki kaikki joulukortit oppilaille johon tuli open nimi ym ym.
Näinhän se menee. Koulunkäynnin ohjaajat tekee työtä niskalimassa luokan eteen klo 8-15 tai 16 ja ope ottaa kunnian.
Vierailija kirjoitti:
Toki jos ope on reilu, tasapuolinen ja mukava. Lapseni ope sen sijaan oli todella inhottava.Luokalla oli pari suosikkia ja yksin inhokki, muut kuin ilmaa. Nolasi ujoja oppilaita, joita inhosi. Tälläistako pitäiisi arvostaa?
Meillä taas kiltit ja fiksut, sellaiset ”kympin tytöt”, ovat opettajan suosiossa. Urheilevat pojat alinta kastia ja ne ”harmaata tasaista massaa” ovat kuin ilmaa opettajalle.
Aion toki kiittää kohteliaasti lukuvuodesta, mutta lahjaa en hanki.
Ei erityishuomiota lapselle-ei lahjaa opelle. Vain välttämättömin on tehty ja siitä saa palkan.