Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen varastelu

Vierailija
11.05.2018 |

Mun 13v.lapsi on jo vuosia varastellut rahaa sisaruksilta ja kerran isältään 50e kukkarosta. Ehkä enemmänkin, mutta kaikkia kolikoita ei olla laskettu mitä kukkaros on. Nämä sisarusten rahat ovat jokaisella omissa purkeissaan ja olen paperille laittanut ylös kuinka paljon jokaisella on ja tänään huomasin että taas että yhdestä purkista puuttui euro. Varkaus se eurokin on. Ja tällä vanhimmalla lapsella on myös oma purkki mihin kerätty rahaa, mutta on käyttänyt ne esim. Kuulokkeisiin tai puhelimen suojakuoriin ja kaik on menny.
Sori tä kun kirjoitin kaikki yhteen putkeen, mutta siltikin mitä te tekisitte? Hän on saanut arestia, puhelinkieltoa, mutta mikääm ei tunnu auttavan.
Tällä kertaa sai viikon kännykkäkiellon ja ainakin esittää ettei tunnu missään.
Antakaa mulle hyviä neuvoja miten pitäisi toimia, omat keinot loppu. Kiitos.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko puhuneet luottamuksellisessa ja rauhallisessa ilmapiirissä? Ei ylhäältäpäin tulevaa saarnaa... jotain teini viestii varastelulla. Saako hän viikkorahaa? Esim. tehdyistä kotitöistä. Saako hän riittävästi aikaa vanhemmiltaan?

Vierailija
2/16 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän alottanut varastelun muistaakseni jo 8vuotiaana,niin ei silloin tietenkään mitöän teinisaarnoja ollut. Emme ole huutamalla toruneet. Ja viikkorahaa saa kyllä, paitsi nyt etään hölmöilyn takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aikaa saisi meiltä jos häntä kiinnostaisi, mut kamut tärkeemmät, minkä ymmärränkin tuossa iässä. Nuorempana ulkoillut meidän kanssa päivittäin ja kyl meil ihan normi lapsiperhe-elämää ollut

Vierailija
4/16 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoruokintaan.

Vierailija
5/16 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla myös tuon ikäinen teini ja valehtelee minkä kerkiää. Ei tunnusta mitään vaikka olisi faktaa näyttää.

Olen myös ihan ulalla mitä tehdä. Hänen isänsä vähät välittää tästä ja se olen aina minä joka niitä rankkuja antaa.

Isi on se hyvis

Vierailija
6/16 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtään lasta en ole varastanut 🙁.

Vierailija
7/16 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varastelin äidiltäni, kun en saanut kunnon viikkorahaa työn määrään nähden 16-vuotiaana. Tiskasin kaikki talon astiat käsin joka päivä, luuttusin lattiat, imuroin koko asunnon, pesin vessan ja kylpyhuoneen, pesin saunan, vein roskat, pyyhin pölyt, tuuletin matot, pesin seiniä, vaihdoin vuodevaatteet (tässä sentään vain omat) ja pesin pyykit. Tämän kaiken tein joka ikinen viikko, paitsi että tiskasin joka päivä ja pyykkäsin 2-4 kertaan viikossa. Tästä sain huimat 10e viikossa. Ja sisaruksieni ei tarvinnut tehdä mitään.

Vierailija
8/16 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas tyhmää kysyä täältä neuvoja. No yritän yksikseni löytää jonkun hyvän keinon🤔

Vierailija
9/16 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei ole oppinut oikeaa ja väärää tässä asiassa. Hänelle varastaminen on hyväksyttävää. Toisen omaa ei tarvitse kunnioittaa. 

Nyt isompana kun maailma ei enää ole niin mustavalkoinen kuin pienenä, on vaikeaa ryhtyä korjaamaan tuota maailmankuvaa. Mutta pakko on yrittää. 

13v on niin iso että kykenee syvälliseen jutteluun. Voisitko aloittaa arvokeskustelun vaikka raahaamalla lapsen kaksistaan iltalenkille ja pysähtyä sitten puhumaan jonnekin rauhalliselle paikalle?

Nuo keskustelut ovat vaikeita, minä olen yleensä aloittanut kertomalla oman vastaavan kokemukseni samantyylisestä tilanteesta, ja miten selvisin siitä. Kaikkea ei tarvitse selvittää ja ratkaista kerralla, kunhan keskusteluyhteys ja sellainen avoin luottamuksellinen suhde on avattu. Pikkuhiljaa. 

Vierailija
10/16 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun olet tuon kaiken tehnyt ykdin niin ymmärrän vitutuksen.

Tämä mun lapsi siis 13 ja saa 6e viikossa, nuoremmat ei mitään.

Ja heidän rahapurkeissa vaan pappan antamat rahat. Nyt vanhimmalta lapselta viikkoraha jäähyl ku töpeksi. Ja kyllä munki pitäis vaatia häneltä kotitöitä.

Kait on sit liiaa hemmoteltu esikoinen

Vierailija
11/16 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei ole oppinut oikeaa ja väärää tässä asiassa. Hänelle varastaminen on hyväksyttävää. Toisen omaa ei tarvitse kunnioittaa. 

Nyt isompana kun maailma ei enää ole niin mustavalkoinen kuin pienenä, on vaikeaa ryhtyä korjaamaan tuota maailmankuvaa. Mutta pakko on yrittää. 

13v on niin iso että kykenee syvälliseen jutteluun. Voisitko aloittaa arvokeskustelun vaikka raahaamalla lapsen kaksistaan iltalenkille ja pysähtyä sitten puhumaan jonnekin rauhalliselle paikalle?

Nuo keskustelut ovat vaikeita, minä olen yleensä aloittanut kertomalla oman vastaavan kokemukseni samantyylisestä tilanteesta, ja miten selvisin siitä. Kaikkea ei tarvitse selvittää ja ratkaista kerralla, kunhan keskusteluyhteys ja sellainen avoin luottamuksellinen suhde on avattu. Pikkuhiljaa. 

kiitos vastauksesta. En vaan oikeen tiedä miten hänet saisin yhteiseöle kävelylle... Kyllä hänel joka päivä sanon et rakastan häntä ja vastas nii mäki sua. Mua pelottaa tulevaisuus että mihin ongeelmiin vielä joutuu

Vierailija
12/16 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro että 15 v alkaa rikosvastuu, korvausvastuu on sitä nuoremmallakin.

Vierailija
13/16 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvattomuutta purkaa tuolla tavalla tai sitten hoitamaton Addi. Lapsi tai varsinkaan nuori ei voi sille mitään ja mikäli teillä on jotain salattavaa perheessä, kyllä se näkyy ihan oireiluna noin eikä siihen mitkään arestit auta.

Ajanvaraus psykologille jotta pääsee puhumaan. Jos et ole valmis äitinä aikaa varaamaan, kysy itseltäsi mitä pelkäät paljastuvan kotioloista. Varastaminen on pakonomaista toimintaa, jolla hetkeksi helpotetaan sisäistä pahaa oloa tai nuori hakee jännitystä lisätäkseen jolla aivot pysyy lisäämään puutteellista serotoniinin tuotantoa.

Vierailija
14/16 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko tuo synnytyslaitoksella vaihtunut. Onko samannäköinen kuin muut lapset? Eihän vaan ole hevosurheilusta kiinnostunut?

Vierailija
15/16 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä varastelin rahaa kun mulle ei suostuttu uusia vaatteitakaan ostaan, mut teillä tuskin siitä kyse.

Vierailija
16/16 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ne muiden lasten rahat piiloon ja viikkoraha vastikkeelliseksi. Töistä maksetaan ja ei lorvimisesta. Lisäksi maksamaan ne rahat työllä,mitkä varastaa.