Mitä teen, kun naapurini lähettää minulle poikansa henkilökohtaisia asioita koskevia viranomaispapereita, tekstiviestejä ja sähköposteja?
Tätä on jatkunut jo kuusi vuotta. Aluksi naapurini (joka asuu yksin, en tunne edes etunimeltä, en tiedä hänestä mitään) alkoi lähetellä minulle sähköpostiini pitkiä sepustuksia oman poikansa asioita. En vastannut mitään, koska jutussa ei ollut päätä eikä häntää. Tapasin hänet pihalla pari viikkoa viestin jälkeen, jolloin pyysin olemaan lähettämättä mitään poikaan liittyviä asioita.
Tasaisin väliajoin naapuri lähettää sähköposteja poikansa asioista. Ihan siis että missä asuu, mitä tekee, vaihtoi työpaikkaa jne. Nyt kuitenkin tänään tästä sopasta tuli astetta pahempi juttu, koska lähetti minulle skannattuja tiedostoja viranomaispapereita ja lähetti kuvakaappauksia pojan ja hänen tekstiviesteistä.
En ole kommentoinut näihin mitenkään, pyytänyt vain silloin kerran olemaan lähettämättä. Ei tavata juuri koskaan ja naapuri on siis kansankielellä sanottuna kylähullu. Aivan laho latvasta.
Nyt alkaa olla jo joku viestintälakikin rikottu. Mitä teen? Keneen otan yhteyttä? En tiedä pojastakaan mitään muuta kuin nimen, joka on täysin yleinen (tyyliä Matti Korhonen), ei löydy Googlesta tai Fonectasta mitään apua, että voisin ottaa häneen yhteyttä.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sillä on sun sähköposti?
Porvoossa on kaikki mahdollista.
Tämä nyt ei liity ap:n tapaukseen, mutta kyllä mullakin on varmasti hallussa satojen tuntemattomien ihmisten sähköposteja. Minulla on neljä lasta ja luokan asioista (kuten vaikka mitä hankitaan opettajalle yhteiseksi kevät/joululahjaksi tai miten hoidetaan kyydit jonnekin) sovitaan sähköpostitse. En varmasti ole tavannut näistä vanhemmista puoliakaan. Ehkä ne aktiivisimmat isät ja äidit, jotka käyvät vanhempainilloissa samaan aikaan, mutta en muita.
ei-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No salassapidettävien lasten papereidenkin levitys on rikos. Itse ilmoittaisin ainakin niille viranomaisille, joidenka tuottamia asiakirjat ovat.
Laitapa pykälät, en ihan heti usko, että tuo on rikos.
24 luku (9.6.2000/531)
Yksityisyyden, rauhan ja kunnian loukkaamisesta8pykälä. Rikoslaki.
Yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen
Joka oikeudettomasti1) joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai
2) muuten toimittamalla lukuisten ihmisten saataville
esittää toisen yksityiselämästä tiedon, vihjauksen tai kuvan siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, on tuomittava yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä sakkoon.
Voiko tähän vedota, kun eihän naapurini toimittanut yksityiselämää koskevia tietoja laajalle joukolle, vaan ainoastaan minulle (tai mistä minä tiedän, mutta en tiedä muita)?
Sinne virastoon, josta nuo yhdet paperit ovat, ei ole muuten sähköpostia ollenkaan - pitää siis soittaa virka-aikaan vasta maanantaina. Äh, mikä soppa. Syyllistynkö johonkin, jos vain jätän koko homman huomiotta? En tee tiedoilla yhtään mitään. Haluaisin toki tämän vain loppuvan.
ap
Ei tuo viesti sulle ollut vaan sille, joka ei uskonut että lapsen salassa pidettävien asiakirjojen levitys on rikos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee rikosilmoitus. Onko poika täysi-ikäinen?
Rikosilmoitus minkä perusteella? Yritin kahlata rikospykäliä läpi, mutta en löytänyt suoraan sellaista, mihin hän olisi syyllistynyt. Toisen viestien lukeminen ilman lupaa on rikos, eli esim. viestien lukeminen puhelimesta tai postin avaaminen ilman lupaa. Mutta olenko minä nyt syyllistynyt johonkin, kun pyytämättä sain tällaiset dokumentit käsiini?
En haluaisi millään sekaantua tähän, kun tämä ei kuulu minulle pätkääkään. Jos teen rikosilmoituksen (ja perustan sen mihin..?), niin joudunko minä sitten hoitamaan jotenkin asiaa?
Kävin jo ovella, mutta kukaan ei vastaa. Enkä tiedä uskallanko oikeasti kohdata, en oikeasti tiedä ampuuko vaikka tungettelijat suoraan ovelle tms.
ap
Olet tainnut opetella niin paljon englantia, ettet enää suomea osaakaan.
Suomessa ovi avataan.
Mistä ihmeestä tuntematon naapuri on saanut sähköpostiosoitteesi tietoonsa? Mikset ole jo ajat sitten blokannut lähettäjää?
Sinä ap et tietenkään syyllisty yhtään mihinkään, jos ilmoitat tästä häiriköinnistä viranomaisille, etkä syyllisty silloinkaan, jos jätät ilmoittamatta. Tosiasia kyllä on, että rikosilmoituksen yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämisestä voi tehdä vain asianomistaja, eli se, jota rikos koskee. Siis tuo poika. Mutta poliisilta saat kyllä neuvoja, miten toimia.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä tuntematon naapuri on saanut sähköpostiosoitteesi tietoonsa? Mikset ole jo ajat sitten blokannut lähettäjää?
Miten ihmeessä jaksoit kommentoida, muttet lukea aiempia viestejä? Olisit välttynyt turhalta kirjoittamiselta. Meillä on taloyhtiössä sähköpostirinki, johon isännöitsijä lähettää tärkeitä viestejä. Menee niin helpoiten perille, kun niihin voi myös vastata niin, että kaikki näkevät. Liput ja laput ovat vain yhdensuuntaista viestintää. Ja ollaan yritetty Facebook-ryhmää ja keskusteltu myös talon omista nettisivuista, mutta kaikki eivät halua liittyä Facebookiin, eikä kukaan (isännöitsijä..) halua alkaa perustaa tai ylläpitää mitään nettisivua.
ap
Vierailija kirjoitti:
No sehän olisi paitsi toimiva myös yksinkertainen ratkaisu. Tässä haettiin nyt jotain muuta.
Porvoon naapureita ei ilmeisesti voi blokata. Eikä sähköposteja jättää lukematta ja siirtää roskapostiin.
Vierailija kirjoitti:
Porvoon naapureita ei ilmeisesti voi blokata. Eikä sähköposteja jättää lukematta ja siirtää roskapostiin.
Miten sähköpostiringissä voi blokata yhden vastaanottajan niin, ettei se häiritse muun ringin viestintää?
Eli jos ringissä on Matti, Maija, Minna ja Mervi ja sähköpostiringin nimi on Taloyhtiö, niin miten blokkaan tuosta Mervin pois? Kysyn ihan tosissani, en tiedä vastausta.
ap
Ilmoita nyt ihmeessä asiasta jonnekin, tuo ihminen saattaa olla myös hoidon tarpeessa ja ties mitä muuta vielä keksii! Kysy neuvoa vaikka poliisilaitokselta tai nettipoliisilta.
Voiko tähän vedota, kun eihän naapurini toimittanut yksityiselämää koskevia tietoja laajalle joukolle, vaan ainoastaan minulle (tai mistä minä tiedän, mutta en tiedä muita)?
Sinne virastoon, josta nuo yhdet paperit ovat, ei ole muuten sähköpostia ollenkaan - pitää siis soittaa virka-aikaan vasta maanantaina. Äh, mikä soppa. Syyllistynkö johonkin, jos vain jätän koko homman huomiotta? En tee tiedoilla yhtään mitään. Haluaisin toki tämän vain loppuvan.
ap