Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teen, kun naapurini lähettää minulle poikansa henkilökohtaisia asioita koskevia viranomaispapereita, tekstiviestejä ja sähköposteja?

Vierailija
11.05.2018 |

Tätä on jatkunut jo kuusi vuotta. Aluksi naapurini (joka asuu yksin, en tunne edes etunimeltä, en tiedä hänestä mitään) alkoi lähetellä minulle sähköpostiini pitkiä sepustuksia oman poikansa asioita. En vastannut mitään, koska jutussa ei ollut päätä eikä häntää. Tapasin hänet pihalla pari viikkoa viestin jälkeen, jolloin pyysin olemaan lähettämättä mitään poikaan liittyviä asioita.

Tasaisin väliajoin naapuri lähettää sähköposteja poikansa asioista. Ihan siis että missä asuu, mitä tekee, vaihtoi työpaikkaa jne. Nyt kuitenkin tänään tästä sopasta tuli astetta pahempi juttu, koska lähetti minulle skannattuja tiedostoja viranomaispapereita ja lähetti kuvakaappauksia pojan ja hänen tekstiviesteistä.

En ole kommentoinut näihin mitenkään, pyytänyt vain silloin kerran olemaan lähettämättä. Ei tavata juuri koskaan ja naapuri on siis kansankielellä sanottuna kylähullu. Aivan laho latvasta.

Nyt alkaa olla jo joku viestintälakikin rikottu. Mitä teen? Keneen otan yhteyttä? En tiedä pojastakaan mitään muuta kuin nimen, joka on täysin yleinen (tyyliä Matti Korhonen), ei löydy Googlesta tai Fonectasta mitään apua, että voisin ottaa häneen yhteyttä.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee rikosilmoitus. Onko poika täysi-ikäinen? 

Vierailija
2/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No salassapidettävien lasten papereidenkin levitys on rikos. Itse ilmoittaisin ainakin niille viranomaisille, joidenka tuottamia asiakirjat ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikosilmoitus minkä perusteella? Yritin kahlata rikospykäliä läpi, mutta en löytänyt suoraan sellaista, mihin hän olisi syyllistynyt. Toisen viestien lukeminen ilman lupaa on rikos, eli esim. viestien lukeminen puhelimesta tai postin avaaminen ilman lupaa. Mutta olenko minä nyt syyllistynyt johonkin, kun pyytämättä sain tällaiset dokumentit käsiini? 

En haluaisi millään sekaantua tähän, kun tämä ei kuulu minulle pätkääkään. Jos teen rikosilmoituksen (ja perustan sen mihin..?), niin joudunko minä sitten hoitamaan jotenkin asiaa?

Kävin jo ovella, mutta kukaan ei vastaa. Enkä tiedä uskallanko oikeasti kohdata, en oikeasti tiedä ampuuko vaikka tungettelijat suoraan ovelle tms. 

ap

Vierailija
4/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No salassapidettävien lasten papereidenkin levitys on rikos. Itse ilmoittaisin ainakin niille viranomaisille, joidenka tuottamia asiakirjat ovat.

Joudunko minä johonkin vastuuseen, jos ilmoitan sinne virastoon, että henkilö X on lähettänyt minulle henkilö Y:tä koskevia asiakirjoja? 

ap

Vierailija
5/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On, yli 40-vuotias.

ap

Vierailija
6/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sillä on sun sähköposti?

Vierailija
7/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et edes tunne häntä, mutta sillä on mailisi osoite. Erikoista. Mutta blokkaa hänet, niin helppoa se on.

Vierailija
8/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joudunko minä johonkin vastuuseen, jos ilmoitan sinne virastoon, että henkilö X on lähettänyt minulle henkilö Y:tä koskevia asiakirjoja? 

ap

No et todellakaan, koska sinähän et ole tehnyt mitään väärää. Pikemminkin suojelet noin ilmoittamalla, mutta miten ihmeessä äiti saa aikuisen miehen asiakirjoja?

Vierailija
9/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on isossa taloyhtiössä sähköpostirinki, jota kautta lähetetään kaikkia taloyhtiötä koskevia viestejä. Olen kysellyt joiltain muilta asukkailta, niin ei ole kukaan muu saanut näitä viestejä.

Asukkaita on siis jotain 50. En tunne naapureitani kuin ihan joitakin etunimeltä. Asun Helsingissä ja kerrostalossa juuri siitä syystä, että saa asua omissa oloissaan.

ap

Vierailija
10/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitapa pykälät, en ihan heti usko, että tuo on rikos.

Vierailija
11/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Olen töissä viranomaisen asiakirjahallinnon parissa. Ei, et ole syyllistynyt mihinkään, mutta ilmoita ilman muuta tilanteesta asianomaiselle viranomaiselle. He kyllä osaavat viedä asian eteenpäin.

Vierailija
12/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se poika joku vajaavaltainen.

Vierailija
13/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No et todellakaan, koska sinähän et ole tehnyt mitään väärää. Pikemminkin suojelet noin ilmoittamalla, mutta miten ihmeessä äiti saa aikuisen miehen asiakirjoja?

En tiedä, ehkä poika on käynyt itse skannailemassa omia tiedostojaan naapurini luona ja tiedostot ovat sitten jotenkin jossain saatavilla? En ole tätä poikaa ikinä tavannut, enkä tiedä siitä yhtään mitään muuta kuin nyt jotain arkaluontoisia asioita ja nimen.

ap

Vierailija
14/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Olen töissä viranomaisen asiakirjahallinnon parissa. Ei, et ole syyllistynyt mihinkään, mutta ilmoita ilman muuta tilanteesta asianomaiselle viranomaiselle. He kyllä osaavat viedä asian eteenpäin.

Ok, näin teen. Mites nuo tekstiviestit? Niistä ei näy pojan numeroa ollenkaan, mutta kenelle niistä voi ilmoittaa?

ap

Vierailija
15/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et edes tunne häntä, mutta sillä on mailisi osoite. Erikoista. Mutta blokkaa hänet, niin helppoa se on.

En tunne oikein ketään muutakaan tässä taloyhtiössä, mutta meillä on kuitenkin yhteinen sähköpostirinki. Yritettiin Facebook-ryhmää, mutta koska vain noin 30-70-vuotiaat haluavat olla Facebookissa (nuoremmat välttelevät kaikkea somea ja vanhimmat eivät enää halua opetella), niin meillä on vain tuo huonosti toimiva sähköpostirinki.

ap

Vierailija
16/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö taloyhtiön kannattaisi muuttaa viestintätapaansa. Tuollainen rinki voi osoittautua aika hankalaksi, kuten sinun kohdallasi on käynyt. Eikö olisi viisaampaa, että taloyhtiöllä olisi kotisivu, jolla kerrotaan asiat. Kaikki eivät välttämättä ole Facebookissa eivätkä halua siihen liittyäkään, joten kotisivu olisi parempi.

Oletko muuten joku sosiaalitantta, kun se mutsi lähettelee niitä poikaansa koskevia tietoja?

Vierailija
17/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

24 luku (9.6.2000/531)

Yksityisyyden, rauhan ja kunnian loukkaamisesta

8pykälä. Rikoslaki.

Vierailija
18/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

24 luku (9.6.2000/531)

8pykälä. Rikoslaki.

Yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen

Joka oikeudettomasti

1) joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai

2) muuten toimittamalla lukuisten ihmisten saataville

esittää toisen yksityiselämästä tiedon, vihjauksen tai kuvan siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, on tuomittava yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä sakkoon.

Vierailija
19/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

24 luku (9.6.2000/531)

8pykälä. Rikoslaki.

Yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen

Joka oikeudettomasti

1) joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai

2) muuten toimittamalla lukuisten ihmisten saataville

esittää toisen yksityiselämästä tiedon, vihjauksen tai kuvan siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, on tuomittava yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä sakkoon.

https://www.minilex.fi/a/yksityisyyden-suoja-lapsi

Tuolla vielä selkokielellä ja koskee tosiaan myös lasta.

Vierailija
20/31 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porvoossa on kaikki mahdollista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi