Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hampaat reikiintyvät, ahistaa

oispa kesä
11.05.2018 |

Moi! Oon 14v. ja ahistaa kun hampaat reikiintyvät jatkuvasti, vaikka pesen 2 kertaa päivässä sähköhammasharjalla, lankaan hampaita ja syön purkkaa koko ajan. En ole tavannut vielä yhtäkään mun ikäistä, jolla olis näin paljon paikattu. Kaikkiaan ollu 12 reikää, joista 8 on porattu mukaanlukien 12 vuotiaana juurihoito ja yhen hampaan poisto. Kutosluokalla ekaa kertaa kymmeneen vuoteen hammaslääkärissä sanottiin hampaiden olevan kunnossa, mutta nyt seiskalla tulikin puskista taas 2 reikää. Aina porauksissa laitettu puudutus 1-3 kertaa, mut silti joka kerralla sattuu. Näiden poraamisien takia oon saanu aikamoisen hammaslääkäripelon ja taas tulin käynniltä itkien pois. Tiedän mistä reikiintyminen johtuu ja miten sitä voi ehkäistä. Tuntuu vaan niin epäreilulta, että kavereiden hampaat ovat virheettömät vaikka ruokavalio on pelkkää sokeria ja hampaatkin pestään välillä miten sattuu, kun mä joudun karsimaan kaiken sokerillisen pois ja puunaamaan hampaita loputtomasti, jotta pysyisin siinä 1 reikä per käynti.

Oli pakko avautua tänne kun ei kukaan kotona tai kaveripiirissä jaksa kuunnella.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on joka kerta vähintään 10 reikää että eipä tuo nyt pahalta kuulosta. Käyn hammaslääkärissä 1-3 v välein. Koskaan en ole käynyt hammaslääkärissä ilman että ei olisi ollut reikiä. Juurihoitoja on tehty kolmesti.

Vierailija
2/9 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko purkkasi xylitol 100 %? Sekoitepurkasta on vain haittaa hampaille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kiittää vanhempiasi tuosta. Ikävää, että hampaasi ovat huonossa kunnossa, mutta koska tiedät miten sitä voi ehkäistä, kannattaa aloittaa nyt eikä sitten kun hammashoito on sinulle maksullista.

Vierailija
4/9 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen paljon sinua vanhempi, mutta ymmärrän tuskasi. Minullakin on kavereita, jotka ovat kertoneet, etteivät ole paljon viitsineet hampaita harjailla ja silti heille ei tule reikiä. Minulla sitten taas päinvastoin.

En valitettavasti osaa muuten auttaa, mutta et ole yksin harmituksesi kanssa.

Vierailija
5/9 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purkkaa ei tarvitse syödä. Jos haluaa ksylitolia niin voi ostaa purukapseleita.

Kulutat vaan hampaitasi mäyssäämällä purkkaa päivästä toiseen.

Vierailija
6/9 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin on vain ohuempi hammaskiille ja hampaiden bakteerikanta sellainen että niitä reikiä vaan ilmestyy. Sun nyt vaan täytyy jatkaa tuota hampaiden pesemistä ja lankausta loppuikäsi ja muistat aikuisenakin käydä joka vuosi hammastarkastuksessa ja -puhdistuksessa. Pahempi olisi jos et mitään tee.

Minulla siis myös samaa ongelmaa ja kolmekymppinen olen, aina on ollut "huonot hampaat" ja herkästi reikiintyvät. Hammaslääkärit huokailevat joka kerta, vaikka pidän parempaa huolta hampaistani kuin kukaan kaveripiirissä.

Vierailija
7/9 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä pikku humalassa hammaslääkäriin, auttaa vähän kipuun, mutta erityisesti pelkoon. Ja ihan pienissä vaan, ei missää perslärveissä.

Vierailija
8/9 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta fluorin käyttö niin reikiintyminen loppuu. Mutta jatka hampaiden pesua fluorittomalla hammastahnalla. Fluori on aikamme suurimpia kusetuksia ja yhteyttä kiilteen remineralisaatioon ei ole todistettu. Usea harvardissa tehty tutkimus tukee fluorin hyödyttömyyttä.

Vierailija
9/9 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin samaistua. :( Mullakin on helposti reikiintyvät hampaat vaikka hoidan niitä huolellisesti ja en esim juo ollenkaan sokerisia juomia. Hammaslääkäri on todennu että mulla on vaan käynyt huono tuuri, koska mulla on kiilteen muodostumishäiriö melkein kaikissa takahampaissa ja lisäks vielä syljen ph:kin oli jotenkin epänormaali. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi