Jos mietin vastenmielisimpiä luonteenpiirteitä ihmisessä
niin yksi niistä on se jos huomaan että joku pitää itseään parempana. Sen ei tarvitse olla mitään selkeää, riittää että joku pieni sivulause tai joku lipsautus josta sen huomaa. Silloin tekee mieli vaan poistua paikalta ja jättää yhteydenpito ihan minimiin. Kertooko tällainen mun huonosta itsetunnosta vai mistä?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/ylex/uutiset/au_pairit_australiassa_-susa_valilla_on_hau…
Oksentaisin, jos joutuisin keskustelemaan hänenlaisensa ihmisen kuvatuksen kanssa.
Häntä on varmaan vaikeaa loukata, joten sinänsä helppoa seuraa.
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/ylex/uutiset/au_pairit_australiassa_-susa_valilla_on_hau…
Oksentaisin, jos joutuisin keskustelemaan hänenlaisensa ihmisen kuvatuksen kanssa.
Heh, tyypillähän menee aika lujaa. Etkö ole onnellinen hänen puolestaan? Etkö osaa?
Vierailija kirjoitti:
Miten se ilmenee, että uskoo olevansa sinua parempi? Toisaalta, ehkä tosiaan on joissain asioissa. Meinaan jos joku pitää itseään hyvänä jossain, niin eihän se tarkoita automaattisesti vertailua.
Vaimoni sanoo usein minule, etta kuvittelen olevani muita parempi.
Asia ilmenee jos vaikka liikenteessa sanon toisen auton ajamisest, etta olis kiva kun kayttais vilkkua.
Tama kuulemme osoittaa, etta kuvittelen olevani muita parempi kuski.
En ole viella ymmartanyt miten se sellaista osoittaa.
M43
Vierailija kirjoitti:
Onko se siis huonoa itsetuntoa jos on tarve ylentää itseään muihin nähden ja pitää itseään muita parempana?
Usein on, koska terveitsetuntoisella ei ole mitään tarvetta vertailla itseään muihin ja arvottaa itseään sen mukaan, miten suhteutuu muihin.
Tunkeileminen. Se, ettei osata kunnioittaa toisten yksityisyyttä ja henkilökohtaisia rajoja. Yleensä mukana tulee väheksyvä asenne. Usein tämä tapahtuu henkilön kuvitteellisen auktoriteetin pohjalta (ikä, asema). Ei ymmärretä sitä, ettei nykymaailmassa nuo tarkoita automaattisesti mitään vaan luottamus tulee ansaita toimimalla sen mukaisesti, mitä asema määrää. Ja tämä on erinomainen asia. Mutta löytyy niitä, joiden menestys omassa viiteryhmässä ei ole ihan mitä toivoisi johtuen omasta henkisestä velttoudesta tai ikävästä luonteesta, ja sitten pönkittävät omaa valtaa "pienempien" kustannuksella.
Yksi kaverini oli sellainen, että koki hyvin, hyvin helposti muiden mollaavan häntä tai asettavan itsensä hänen yläpuolelle. Hän tuli toimeen vain toisten huonoitsetuntoisten kanssa, sellaisten jotka koko ajan haukkuivat itseään tai pyytelivät joka jumalan mielipidettä anteeksi.
Ei olla enää niin kavereita, kun en jaksanut että melkein mitä tahansa sanoi, niin se saatettiin tulkita hänen yläpuolelleen asettumiseksi.
Vierailija kirjoitti:
yksi vastenmielinen piirre on huono itsetunto tai -varmuus. Siis sellainen missä sitä tuodaan esiin usein joko itsensä mollaamisella tai olemalla riippuvaisia muista ja muiden mielipiteistä. On tullut sellaisia ihmisiä vastaan ja ärsyttää se ns. Perseen nuoleminen kun koittaa hakea muiden hyväksyntää tai kun toinen mollaa itseään ja sitä saa koko ajan lohduttaa ettei kukaan muu kuin hän itse näe asiaa noin. Mielummin olen niiden kanssa jotka omaa terveen itsetunnon.
Teen tätä joskus. 😅 Valitan haalituista epävarmuuksista jostain syystä, varmaan juuri haluan kuulla, että ne eivät pidä paikkaansa, tai sitten muuten vain puhua jostakin. Mutta olen koettanut lopettaa.
Kun muut joskus lipsauttavat jotain samantyylistä, se vaan hämmentää ja toisaalta näyttää sen toisen liian negatiivisen minäkuvan paikkansapitämättömyyden. Siis huonon itsetunnon olemuksen.
Olen huomannut, että moni tulkitsee omahyväisyydeksi aika monta asiaa. Itse käytän ihan liian usein sarkasmia, ja sekös aiheuttaa ongelmia. Jos sanon "olenpa loistava tässä lajissa", tarkoitan päinvastaista, mutta jos sanon sen väärällä ilmeellä, se muuttuu omahyväisyydeksi.
Tulkinta on aina vastapuolen valinta ja olen kai surkea sarkasmissakin 😃
Vierailija kirjoitti:
Tunkeileminen. Se, ettei osata kunnioittaa toisten yksityisyyttä ja henkilökohtaisia rajoja. Yleensä mukana tulee väheksyvä asenne. Usein tämä tapahtuu henkilön kuvitteellisen auktoriteetin pohjalta (ikä, asema). Ei ymmärretä sitä, ettei nykymaailmassa nuo tarkoita automaattisesti mitään vaan luottamus tulee ansaita toimimalla sen mukaisesti, mitä asema määrää. Ja tämä on erinomainen asia. Mutta löytyy niitä, joiden menestys omassa viiteryhmässä ei ole ihan mitä toivoisi johtuen omasta henkisestä velttoudesta tai ikävästä luonteesta, ja sitten pönkittävät omaa valtaa "pienempien" kustannuksella.
Juuri tuo. En pysty arvostamaan ja kunnioittamaan ihmistä joka kohtelee toisia alentuvasti ja puhuu vaikka itseään nuoremmille ihmisille, kuin joku kaikki tietävä jumala.
Yleensä kaikki ihmiset jotka pyytämättä jakelevat neuvoja toisille, ovat itse aika luusereita ja eivät kovin korkeasti koulutettuja tai älykkäitä.
En tunne ketään fiksua ja hyvää tyyppiä, joka julkeaisi lausua:" Minä annan sinulle neuvon..Annapas kun minä kerron sinulle neuvon..." Ja sitten se neuvo on joku aivan naurettava paska, jolla saisi elämänsä vain pilattua. Niikuin se neuvojakin on tehnyt.
On myös inhottava tehdä tuollaisen ihmisen kanssa mitään, kun hän on päättänyt jo etukäteen, ettet ymmärrä mistään mitään, et osaa alkeellisimpiakaan asioita ja olet täysin aivoton. Et voi etkä saa tehdä mitään, koska alentuva kontrolloija ei luota sinuun. Vaikka oikeasti roolit ovat toisin päin; hän ei osaa, ja hänelle yksinkertaiset asiat ovat huippu haastavia, ja sinulle äärimmäisen yksinkertaisia ja helppoja.
1: Eläinten kärsimyksestä totaalinen piittaamattomuus, ja mentaliteetti: sehän on vaan elukka, ei se ole mitään. Ihminen on.
2: Epärehellisyys ja valehtelu. Vaikka ihminen olisi maailman kaunein, hauskin ja tyylikkäin, halveksin häntä kuin saastaista ulostekasaa, jos hän on valehtelija ja petturi.
3: Kontrolloija ja toisia ihmisiä holhoava alentuja. En siedä sellaisia ihmisiä ollenkaan, jotka pitävät toisia ihmisiä aivottomina olioina, joita hänen on kontrolloitava. Kaikki tuollaiset ovat itse keksimääräistä tyhmempiä, eivätkä yhtään mitään toisille neuvomaan mistään asiasta.
4:Välinpitämättömyys. Sotketaan ja heitellään roskat ja paskat ympäriinsä toisten siivottaviksi tai eläinten tukehduttaviksi. Töissä muut saavat tehdä enemmän hommia, koska hälläväliä tyyppi ei voi koskaan ajatella toisia.
5:Vanhoillinen ja hierarkinen. Arvomaailma Ruamatusta. Mies perheen pää. Nainen ja tyttö= orja, jolle on kunnia olla hiljaa ja nöyristellä arvottomana heikompana astiana. Kaikkia ketkä eivät kuulu kirkkoon tai äänestä junttienpuoluetta, kuuluu haukkua ja halveksia. Homoille yökkäillään ja kerrotaan että kuvottaa mokomat.
6: Lammas. Omia aivoja ei löydy, vaan kaikki mielipiteet on suoraan imetty joltain "auktoriteetiltä".
Vierailija kirjoitti:
1: Eläinten kärsimyksestä totaalinen piittaamattomuus, ja mentaliteetti: sehän on vaan elukka, ei se ole mitään. Ihminen on.
2: Epärehellisyys ja valehtelu. Vaikka ihminen olisi maailman kaunein, hauskin ja tyylikkäin, halveksin häntä kuin saastaista ulostekasaa, jos hän on valehtelija ja petturi.
3: Kontrolloija ja toisia ihmisiä holhoava alentuja. En siedä sellaisia ihmisiä ollenkaan, jotka pitävät toisia ihmisiä aivottomina olioina, joita hänen on kontrolloitava. Kaikki tuollaiset ovat itse keksimääräistä tyhmempiä, eivätkä yhtään mitään toisille neuvomaan mistään asiasta.
4:Välinpitämättömyys. Sotketaan ja heitellään roskat ja paskat ympäriinsä toisten siivottaviksi tai eläinten tukehduttaviksi. Töissä muut saavat tehdä enemmän hommia, koska hälläväliä tyyppi ei voi koskaan ajatella toisia.
5:Vanhoillinen ja hierarkinen. Arvomaailma Ruamatusta. Mies perheen pää. Nainen ja tyttö= orja, jolle on kunnia olla hiljaa ja nöyristellä arvottomana heikompana astiana. Kaikkia ketkä eivät kuulu kirkkoon tai äänestä junttienpuoluetta, kuuluu haukkua ja halveksia. Homoille yökkäillään ja kerrotaan että kuvottaa mokomat.
6: Lammas. Omia aivoja ei löydy, vaan kaikki mielipiteet on suoraan imetty joltain "auktoriteetiltä".
Eikä ole mikään mahdottomuus etteikö kaikki nämä piirteet voisi löytyä yhdestä ihmisestä. Sellaisen seura on jotain mille ei ole edes sanoja.
Mun mielestä vastenmielisintä on valehtelu. En katso enää päivääkään yhtäkään valehtelijaa elämässäni. Kuseta mua kerran, laitan välit poikki.
Ei edes laulun?