Katsoin MOL:lin sivuilta avoimia työpaikkoja. Oli niin kovat vaatimukset, etten kykene hakuehtoja täyttämään
Koska en täytä kaikkia hakuehtoja, niin alan ammattilaisenakaan en halua hakea työpaikkaa.
Muistuu mieleen eräs kerta jolloin hain erästä työpaikkaa jossa työnantaja vastasi että soita uudestaan 15 minuutin kuluttua kun hän on ehtinut toimistolle. Katsoin kellosta aikaa ja soitin neljäntoista minuutin kohdalla. Hän sanoi että menipä se 15 minuuttia äkkiä. Sanoin että soitin minuutin etuajassa. Hän oli etukäteen kehitellyt tämmöisen vittuilutavan että pääsee vittuilemaan heti ensi lauseessa, sairasta. Työhönottohaastettelun hän käytti n. 90% työntekijöidensä haukkumiseen. Toimin terapeuttina ja kuuntelin:)
Ei ole kyllä sadassa vuodessa tapahtunut mainittavaa edistystä vaan kus*päisyys on pikemminkin lisääntymään päin.
Että simmottiin.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Joo aika monissa paikoissa on kilometrien hakukriteerit. :D Kannattaa silti yrittää hakea, jos paikka kiinnostaa. :)
Ei kannata hakea jos ei täytä hakuehtoja. Työnantaja voi sanoa että töihin vaan pitäisi päästä vaikka et hakuehtoja täytä? Osaatko edes lukea?
Aika harvassa paikassa on ehdottomia vaatimuksia, suurin osa on luokkaa "eduksi katsomme". Toisaalta onhan tuokin tapa laistaa työnhausta. Muistan naisen, joka löysi ilmoituksen, jossa luki "Haemme päiväkotiapulaista". Mitään ei vaadittu, mutta nainen oli sitä mieltä, että koska kyselyihin vastattiin tiistaina klo 9-14, niin hän ei hae noin tiukasti rajatun kyselyajan vuoksi paikkaan lainkaan.
Ei saa olla niin herkkänahkainen vaan pitää sietää työnantajan leikinlasku. Työnantaja testaa että millainen hakija on luonteeltaan. Voi myös nipistää pyllystä kasvokkain tapahtuvassa työhaastattelussa. Ei pidä pelästyä.
Vierailija kirjoitti:
Aika harvassa paikassa on ehdottomia vaatimuksia, suurin osa on luokkaa "eduksi katsomme". Toisaalta onhan tuokin tapa laistaa työnhausta. Muistan naisen, joka löysi ilmoituksen, jossa luki "Haemme päiväkotiapulaista". Mitään ei vaadittu, mutta nainen oli sitä mieltä, että koska kyselyihin vastattiin tiistaina klo 9-14, niin hän ei hae noin tiukasti rajatun kyselyajan vuoksi paikkaan lainkaan.
Ensin on lista vaatimuksista. Vaatimus on aina ehdoton.
Sen jälkeen voi olla lista eduksi katsotuista ominaisuuksista.
Mulla kaatuu joka toinen haku siihen että työilmoituksessa vaaditaan suomen kielen tasoista ruotsin osaamista. Kai sellaisiakin työntekijöitä riittää kuitenkin :D
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö
Tuon perusteella ei todellakaan kannata jättää hakematta. Omassa työpaikassani hakuilmoitukset ovat aina toinen toistaan korkealentoisempia eikä niitä kannata pelästyä. Sinullahan voi olla joku osa-alue niin vahva, että korvaa muiden puuttumista. Hae siis ihmeessä.
ps. en ymmärtänyt mitä vittuilua on sanoa että vartti meni äkkiä???
Hakukriteereinä on usein viittä hyvää ja kuutta kaunista, jota toivotaan. Harva kuitenkaan täyttää kaikkia kritterejä. Silti ihan tavalliset ihmiset tekevät aivan tavallisia töitä.
Aloittaja on vain selitellyt itselleen tekosyyn yrittää tehdä jotain hyödyllistä elämässään.
Riittää, että vaatimuksista täyttyy 30%, niin voi hakea paikkaa. Aika usein nuo "vaatimukset" ei ole niin kiveen kirjoitettuja.
Olisi järkevämpää jos työpaikkailmoituksissa kuvattaisi tehtävää sekä työympäristöä eikä haettavan henkilön ominaisuuksia. Tämä tosin voisi olla liian vaikeaa työnantajalle, jos yrittää piilotella epäselviä tehtäviä ja huonoa työilmapiiriä sekä olematonta korvausta.
Olen hakenut kirjanpitäjän paikkoja. Vaatimuksena on yleensä parinvuoden työkokemus ja tilinpäätöstaito. Parinkymmenenvuoden työkokemuksellani voin sanoa, että parin vuoden työkokemuksella ei voi olla tilinpäätöstaitoinen, ainakaan niin, että ymmärtäisi jotain siitä tilinpäätöksestä.
Työpaikkaa vaihtanut kirjoitti:
Hakukriteereinä on usein viittä hyvää ja kuutta kaunista, jota toivotaan. Harva kuitenkaan täyttää kaikkia kritterejä. Silti ihan tavalliset ihmiset tekevät aivan tavallisia töitä.
Aloittaja on vain selitellyt itselleen tekosyyn yrittää tehdä jotain hyödyllistä elämässään.
Ei vaan olen luonteeltani täsmällinen ja jämpti. Jos hakuilmoituksessa on ehtoja jotka hakijan pitää täyttää niin sitten on niin.
Jos minä hakisin työntekijää niin missään tapauksessa en laittaisi hakuehdoiksi asioita mitä eivät sitten lopultakaan ole pitäviä ehtoja.
Olen sen verran totinen tyyppi että en ymmärrä että hakuilmoituset eivät olisi harkittuja ja ammattitaitoisesti tehtyjä. Edellytän että sovittu pitää paikkansa.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Olisi järkevämpää jos työpaikkailmoituksissa kuvattaisi tehtävää sekä työympäristöä eikä haettavan henkilön ominaisuuksia. Tämä tosin voisi olla liian vaikeaa työnantajalle, jos yrittää piilotella epäselviä tehtäviä ja huonoa työilmapiiriä sekä olematonta korvausta.
Edellisessä työpaikassani pikkupomona palkkasin useita henkilöitä yksikköömme. HR laati ensin työpaikkailmoituksen, joka oli niin lennokas, etten itsekään olisi uskaltanut hakea niitä töitä, vaikka kokemusta oli melkein parikymmentä vuotta.
Hakijoita oli sitten vähän ja palkkapyynnöt suurempia kuin mitä itse sain. Sanoin niille, että mikäli firman palkkatasolla halutaan päteviä hakijoita, laitetaan ilmoitukseen, että pitää olla C-kortti ja innokas oppimaan työssä.
Vähän aluksi ihmettelivät, mutta kun sain hyvän ja työpaikkaan sitoutuneen hakijan, näin alettiin toimia myös naapuriyksikössä. Minusta ne HR:n maisterit olivat aivan vieraantuneita käytännön töistä, vaikka juuri sen olisi pitänyt olla heidän ydinosaamistaan eikä kasvatustieteelliset teoriat.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan olen luonteeltani täsmällinen ja jämpti. Jos hakuilmoituksessa on ehtoja jotka hakijan pitää täyttää niin sitten on niin.
Jos minä hakisin työntekijää niin missään tapauksessa en laittaisi hakuehdoiksi asioita mitä eivät sitten lopultakaan ole pitäviä ehtoja.
Olen sen verran totinen tyyppi että en ymmärrä että hakuilmoituset eivät olisi harkittuja ja ammattitaitoisesti tehtyjä. Edellytän että sovittu pitää paikkansa.
ap.
Eli työllistymisen esteesi on pelisilmän ja sosiaalisten taitojen puute.
Vierailija kirjoitti:
Riittää, että vaatimuksista täyttyy 30%, niin voi hakea paikkaa. Aika usein nuo "vaatimukset" ei ole niin kiveen kirjoitettuja.
Aika kehno työpaikka jos ei edes työntekijää osata hakea.
Jos minä laittaisin työpaikan hakuun ja liuta ehtoja ja työpaikkaa hakisi joku joka ei ehtoja täytä niin ihmettelisin kovin että millainen hakija on? Aina siitä yli mistä aita on matalin? Pettääkö asiakkaitakin? jne, jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Kuka haluaisi hakea töihin firmaan, joka valehtelee tehtävän todellisista vaatimuksista?
Usein tosiaan on ilmoituksissa niin kovat vaatimukset, että ihmettelen, hakeeko niitä paikkoja oikeasti joku? Esim. jokin toimistoassistentin paikka, johon varmasti soveltuisin, mutta ilmoituksessa saattaa olla sellaisia vaatimuksia, etten edes tajua mitä kaikki tarkoittaa. Ja palkka on sitten 1700kk/brutto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Minulla on erittäin hyvät sosiaaliset taidot.
Jos on pelisilmän puutetta etten hyväksy ja ymmärrä huonosti tehtyjä työpaikkailmoituksia niin sitten on niin.
Tuliko yllätyksenä että kaikki ei vaan kykene nielemään huonoja työnhakuilmoituksia? Ota opiksesi!
ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
En ole se jolle vastasit, mutta sanoisin että nykyinen malli, jossa listataan överit vaatimukset, ruokkii juuri sitä ilmapiiriä jossa narsistiset ja katteettomalla can-do -asenteella liikenteessä olevat ekstrovertit työllistyvät, ja ne realistiset ja rauhalliset asiantuntijat jättävät hakematta.
Joo aika monissa paikoissa on kilometrien hakukriteerit. :D Kannattaa silti yrittää hakea, jos paikka kiinnostaa. :)