Ja taas ihastuin opekollegaani
Miksi minulle käy aina näin? Olen siis opettaja, ja työhöni kuuluu tiivis yhteisopetus kollegan kanssa yhdellä kurssilla. Lupasin itselleni, etten enää ihastu töissä, mutta niin vain taas kävi.
Olen ollut tässä tilanteessa ennenkin. Ihastuimme kollegan kanssa, ja aloitimme lyhyen mutta kiihkeän suhteen. Eihän siitä kahdella varatulla mitään tietenkään tullut, yhdessä työskentely muuttui vain kiusalliseksi suhteen päätyttyä.
Olen sittemmin vaihtanut koulua. Huomasin heti syksyllä, että erään työparini kanssa synkkaa vähän liiankin hyvin. Flirttailu ja silmäpeli on jatkunut koko vuoden, vaikka olen sitä parhaani mukaan myös yrittänyt hillitä. Yhteisissä illanvietoissa olen tietoisesti vältellyt tätä ihmistä, ettei homma lähde käsistä. Tunnetasolla peli on kuitenkin jo menetetty: olen korviani myöten ihastunut. Luulen, että tunteisiini myös vastataan, mutta en uskalla enää ottaa siitä kunnolla selvää, ettei tilanne luisu samaan kuin viimeksi.
Opettajien väliset suhteet ovat melko yleisiä. Ehkä se, että teemme työtämme vahvasti persoonillamme saa aikaan vahvoja yhteyksiä. Joka tapauksessa tässä sitä taas ollaan. Kohtalotovereita?
Kommentit (3)
Mitä tarkoitat yleisellä? Koko kymmenvuotisen urani aikana, neljässä eri työyhteisössä ja lähes sadan kollegan kanssa työskennelleenä tiedän vain kolme suhdetta oman työyhteisöni sisältä. Yhdessä tapauksessa kaksi nuorta sinkkuopettajaa ihastuivat toisiinsa ja aloittivat parisuhteen. Ovat edelleen yhdessä vielä vuosien jälkeenkin. Toisessa ja kolmannessa tapauksessa eräs keski-ikäinen opettaja oli salasuhteessa ensin yhteen, myöhemmin toiseen kollegaan. Kaikki osapuolet olivat ja ovat tahoillaan naimisissa. Piiloon jääneitä tapauksia on varmasti voinut olla, mutta en silti menisi väittämään opettajien keskinäisiä suhteita mitenkään yleisiksi ainakaan suhteessa muihin ammattiryhmiin. Pikkujoulummekin ovat aika siistejä. Olen kohdannut kymmenessä vuodessa vain kaksi lääppijäkollegaa. Luulen, että vaikkapa rakennusalalla tilanne olisi toinen.
Oletko siis edelleen varattu ap? Miksi ihmeessä et eroa, ei ole normaalia olla suhteessa ja ihastua jatkuvasti muihin. Jotkut ihmiset eivät uskalla olla yksin, mutta suosittelen sitä sinulle, että opit löytämään omat voimavarat ja sietämään sitä, että elämä nyt vaan on välillä kuolettavan tylsää. Ehkä olet myös väärässä ammatissa?
Olisipa mullakin tuollaisia kollegoja, toki mieluummin sinkkuja
- ikisinkku miesope