Rahapuu tiputtaa lehtensä - missä vika?
Kyseessä on viime vuonna ostettu pieni rahapuu. Nyt viimeisen kuukauden aikana on tiputellut runsaasti lehtiään pois ja vain muutama on jäljellä. Lehdet putoavat ns. tuoreina, ovat vihreitä ja normaalin tuntuisia. Kasvin varret eivät ole pehmeitä. Mullan ja ruukun (halkaisija joku 16cm) vaihdoin joskus marras-joulukuun vaihteessa. Vettä annan korkeintaan kerran kahdessa viikossa noin desin verran.
Mikä voisi olla vikana? Liian vähän aurinkoa, liikaa/liian vähän vettä...
Kommentit (8)
Vähennä kostelu ja vie eteläikkunalle
Tuota veden määrää epäilinkin, että se on syy. Auringonvaloa minulla tulee ikkunasta ehkä kolmen minuutin ajan päivässä, mutta siihen en voi vaikuttaa...
Kuinka usein tätä pitäisi kastella, kerran puolessa vuodessa? :D
- ap, joka opettelee kasvinhoidon saloja
Laita rahapuu altakastelevaan ruukkuun. En vaihda multaa edes joka vuosi.
Rahapuu tykkää, kun se unohdetaan enimmäksi osaksi aikaa. Kastele kerran kuussa, ja silloinkin vähän. Multaa ei kannata vaihtaa liian usein, eikä lannoittaa.
Voi olla, ettei rahapuu luonasi menestykään, jos se ei voi saada tarpeeksi valoa. Tähän tarkoitukseen on kyllä myös lamppuja saatavana, jos tahdot sellaiseen lähteä.
Minä vähän ihmettelen, kun usein kuuluu sanottavan, että rahapuu viihtyy varjossa. Minun kokemukseni mukaan on yksi eniten aurinkoa rakastavista vahalehtisistä.
Kiitos kaikille! Tosiaan tuon mullan vaihdoin alunperin vain sen takia, että vaihdoin ruukkua. En oleta, että tämä kasvaisi isoksi tai mitään, kunhan pysyisi elossa ja pitäisi lehdet. Talvella pärjäsi kuitenkin mukavasti, vaikka ainoa valonlähde oli kattolamppu.
- ap
Laita ne pudonneet lehdet multaan, niin saat lisää rahapuita :) Kannattaa käyttää kaktusmultaa, tavallinen kukkamulta voi olla liian ”vahvaa” rahapuulle.
Liian vähän aurinkoa ja liikaa vettä.
Mulla menestyy rahapuu paahteisella ikkunalaudalla ja kerran kuussa vähän kastellen.