Töissä joutuu aina jäämään ylitöihin ja joustamaan, miten tähän voi lasta edes harkita?
Lapsenhankinta ollut mielessä, mutta miten ihmeessä sovittaa työ ja lapsi? Siis siinä kohtaa, kun lapsi on noin vuoden ja molemmat vanhemmat takaisin töissä.
Mulla venyy päivät aina, jopa tunteja. Monesti menen toimistolle aiemmin ja lähden myöhemmin. On niitä normaalejakin viikkoja toki, mutta joustoa pitää löytyä, koska hommat vaan joskus venyvät ja asiakkaalle on oltava valmis tuote esiteltävänä deadlineen mennessä. Eli se vain on semmoista alallani (it), työpaikan vaihtokaan ei auttaisi. Tykkään silti kovasti työstäni.
Mutta miten ihmeessä pystyisin ikinä yhdistämään työni ja perhe-elämän? Miehellä hieman säännöllisempää, mutta ei kaikkea voi toiselle ulkoistaa myöskään.
Miten teillä muilla vastaavankaltaista työtä tekevillä homma toimii?
Kommentit (25)
Teillä on siis hyvä ja helppo tilanne, mutta väkisin pitää tehdä muka ongelma.
Niin no, mä ajattelen asian siten, että molemmat osallistuvat lapsenhoitoon. Ja miehen työ on hieman säännöllisempää, mutta ei paljon.
Mun taas on tosi vaikea löytää sellaista työtä, josta pääsisi aina lähtemään tiettyyn aikaan, tai ei ikinä tarvitsisi tehdä ylitöitä.
Ap
Kannattaa pitää koko hoitovapaa puoliksi lapsen isän kanssa, niin ei tarvitse laittaa lasta vielä 1-vuotiaana hoitoon. Sen jälkeen on mahdollista myös tehdä lyhennettyä työaikaa.
Toki nykyisessä työelämässä joutuu aina välillä joustamaan paljonkin. Voisitko hyödyntää etätyön mahdollisuutta? Ainakin itseäni helpottaa, että voin välillä työskennellä kotona. Tai lähden töistä ajoissa ja jatkan hommia illalla kotona.
Ja hyvä syys lähteä ajoissa on aina se, että päiväkoti menee kiinni.
Työt joustavat kyllä. Pikkulapsen vanhempina teillä on oikeus tehdä lyhyempää työpäivää, esim. neljän päivän työviikkoa tai kuuden tunnin päiviä. Työnantajan kanssa kannattaa sopia millaisen vaihtoehdon haluatte, ja mikä on töiden kannalta paras ratkaisu. Työnantaja ei voi kieltäytyä lyhentämästä työaikaa ilman erittäin hyviä perusteluja.
Meillä miehen työt ovat myös tuollaisia, että saattavat venyä yllättäen. Siksi teemme niin, että mies aina vie lapsen aamulla hoitoon, aamuisin kun harvemmin näitä "venymisiä" sattuu. Minulla taas on säännöllinen työ, joka sijoittuu virka-aikaan, liukuvalla työajalla. Minä siis menen töihin mahdollisimman aikaisin aamulla, ja lähden normaaliin aikaan hakemaan lasta päiväkodista. Teidän tapauksessanne voisi varmaan toimia niin, että sinä viet ja mies säännöllisempine työaikoineen hakee. Mutta kannattaa silti valmistautua siihen, että työtkin joutuvat joustamaan, ja joskus joudut tekemään töitä illalla kun lapsi nukkuu.
No sitten sä et hanki lasta. Niin helppoa se on.
Vierailija kirjoitti:
Niin no, mä ajattelen asian siten, että molemmat osallistuvat lapsenhoitoon. Ja miehen työ on hieman säännöllisempää, mutta ei paljon.
Mun taas on tosi vaikea löytää sellaista työtä, josta pääsisi aina lähtemään tiettyyn aikaan, tai ei ikinä tarvitsisi tehdä ylitöitä.
Ap
Sä olet ensin äitiyslomalla ja sitten hoitovapaalla.
Sen jälkeen töihin palattuasi voit ilmoittaa, että joustat max tunnin päivässä ja nekin kaikki tunnit pidät vapaina pois.
Työn suunnittelu ja työkuorman jakaminen on hunningolla, jos jatkuvasti joutuu paiskimaan pitkää päivää.
Oikea vastaus on: hoitovapaa.
Työelämä on just tota: toisia ei päästetä pois ollenkaan ja toiset taas saavat olla ilman töitä kokonaan. Minäkin lapseni kasvattanut, koulutettu ja kokenut terve ja tunnollinen työntekijä - olisin siis, jos olisi vaan töitä.
Lähden silloin kuin työaika loppuu, jos lapsi on haettava päiväkodista. Piste. Niin yksinkertaista. Jos pystyn juostamaan (esim. mies pystyy hakeen lapsen), silloin voin venyttää päivääni.
Jos työnsä haluaa pitää, on tehtävä uhrauksia, vaikka sitten se lapsi. Tilallesi on tulossa sata työtöntä, jos alat vähentämään työtunteja. Sen siunaa hallitus, joka sheivaa työehtoja työnantajan eduksi kaiken aikaa.
No, jos sulla on 1-vuotias, niin et voi olla pois joka ilta lapsen nukkumaanmenoaikaan saakka (tiedän, että jotkut isät tekee niin enkä hyväksy myöskään sitä). Ensinnäkin lapsi tarvitsee läsnäoloasi, etenkin jos on noin pienenä päivät päivähoidossa, ja toisekseen ei ole reilua, että toinen vanhemmista hoitaa pientä lasta kaikki illat yksin, se uuvuttaa.
Eikö työpaikallasi ole yhtään vanhempaa?
Eikö IT-ala nimenomaan ole joustava? Töihin ei tarvitse mennä aamusta, voi hyvin mennä vasta iltapäivällä ja olla myöhempään. Tai voi jäädä kotiin tekemään töitä jos lapsi on sairas.
Lisäksi IT-alan palkkataso mahdollistaa sen, että voi palkata kotiin jonkun lastenhoitajan sellaisiin kiireisiin kausiin kun työ vaatii enemmän läsnäoloa toimistolla.
Naiset vaan kotiin sieltä töistä. Naisten vapaus pilasi maailman.
Vierailija kirjoitti:
No, jos sulla on 1-vuotias, niin et voi olla pois joka ilta lapsen nukkumaanmenoaikaan saakka (tiedän, että jotkut isät tekee niin enkä hyväksy myöskään sitä). Ensinnäkin lapsi tarvitsee läsnäoloasi, etenkin jos on noin pienenä päivät päivähoidossa, ja toisekseen ei ole reilua, että toinen vanhemmista hoitaa pientä lasta kaikki illat yksin, se uuvuttaa.
Eikö työpaikallasi ole yhtään vanhempaa?
On joitakin vanhempia ja aikamoista säätöä tuntuu välillä olevan. Meillä ei vain homma toimi niin, että lähtee vain töistä aina tiettyyn aikaan, saati tekisi jotain lyhennettyä päivää.
Tai voihan sitä lähteä, mutta se voi olla että ei olisi kohta enää työpaikkaakaan. Lyhennettyä päivää ei voi minun asemassani oleva tehdä, työni on sen luonteista. Se on bisnestä ja projekteja, ja töitä tehdään silloin kun töitä on ja asiakkaalle on saatava luvattu asia tiettyyn aikaan mennessä. Silloin pakko venyä. Joskus voi sitten lähteä aiemmin, mutta kovin ennustamatonta tämä on.
Nuo lyhennetyt työajat ja kylmän viileästi lähteminen kun klo on 16 eivät kerta kaikkiaan toimi meillä. Työnantajalle ei olisi musta oikein hyötyä, jos tekisin esim. lyhennettyä. Ja voi olla, että tulisi lähtö. Ehkä julkisella jossain ihan toisentyyppisessä työssä voisi sopiakin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eikö IT-ala nimenomaan ole joustava? Töihin ei tarvitse mennä aamusta, voi hyvin mennä vasta iltapäivällä ja olla myöhempään. Tai voi jäädä kotiin tekemään töitä jos lapsi on sairas.
No tämähän nyt riippuu aivan täysin firmasta, asemastasi ja siitä, mitä työksesi teet (it-alalla on hyvin monialaista porukkaa mitä erilaisemmissa tehtävissä).
Mun pitää mennä töihin aamusta, koska asiakkaita pitää kontaktoida virka-aikaan. Lisäksi minulla ei ole toistaiseksi mahdollisuutta etäpäiviin.
Ap
Se on joko ura tai lapsi niin, että palkkaarte kodinhoitaja/lastenhoitajan illoiksi hoitopäivän päälle. Miksi haluaisit lapsen?
Sinun täytyy kasvattaa selkäranka ja opetella sanomaan ei, kun tilanne sitä vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö työpaikallasi ole yhtään vanhempaa?On joitakin vanhempia ja aikamoista säätöä tuntuu välillä olevan. Meillä ei vain homma toimi niin, että lähtee vain töistä aina tiettyyn aikaan, saati tekisi jotain lyhennettyä päivää.
Tai voihan sitä lähteä, mutta se voi olla että ei olisi kohta enää työpaikkaakaan. Lyhennettyä päivää ei voi minun asemassani oleva tehdä, työni on sen luonteista. Se on bisnestä ja projekteja, ja töitä tehdään silloin kun töitä on ja asiakkaalle on saatava luvattu asia tiettyyn aikaan mennessä. Silloin pakko venyä. Joskus voi sitten lähteä aiemmin, mutta kovin ennustamatonta tämä on.
Nuo lyhennetyt työajat ja kylmän viileästi lähteminen kun klo on 16 eivät kerta kaikkiaan toimi meillä. Työnantajalle ei olisi musta oikein hyötyä, jos tekisin esim. lyhennettyä. Ja voi olla, että tulisi lähtö. Ehkä julkisella jossain ihan toisentyyppisessä työssä voisi sopiakin.
Ap
No, tuollaisella työtilanteella ei lasta voi tehdä. Vaikka pitäisitte täydet hoitovapaat (sekään ei varmaan ole teille vaihtoehto ), niin kyllä se 3-vuotiaskin tarvitsee äitiään ja isäänsä enemmän kuin 1h/pvä.
Eikö IT alalla juurikin voi tehdä kotona töitä?
Lähdet ajoissa kotiin ja jatkat töitä sitten illalla kun mies tulee kotiin tai lapsi on nukkumassa. Muutenkin jos teet kotona, säästät työmatka-ajan, voit senkin aikaa tehdä töitä.
Ai miten niin ei voi toiselle kaikkea ulkoistaa? Meillä mies ulkoisti helposti kaiken minulle pikkulapsiaikaan. Tuli töistä kotiin seittemältä illalla ja viikonloppuisinkin teki omia hommiaan kotitilallaan.