Hoitotakuu ei toteudu!
Olen sairastunut kaksi vuotta sitten ja päässyt sen jälkeen tutkimuksiin erikoislääkäreille, joista 6 kuukauden "hoitotakuu" on aina alkanut uudestaan. Homma on mennyt niin, että lääkäriaika 5kk päähän - > tutkimukset 5 kuukauden päähän - > uusi lääkärinaika 5 kuukauden päähän - > uudet tutkimukset 5 kuukauden kuluttua ja sitten vielä lääkärin arvio. Näin oli "äkkiä" kulunut lakia rikkomatta noin puolitoista vuotta, jolloin pääsin vihdoin leikkausjonoon (6 kuukautta). Soitin ja kysyin kun kutsua ei ole kuulunut nyt viidennen odotuskuukauden kohdalla ja sanoivat, että hoitotakuu ei nyt valitettavasti toteudu koska joku kone on rikki ja leikkaukseni siirtyy syksylle, ehkä jopa ensi vuoteen.
Mitä teen? Se on sanomatta selvää, että hoitotakuu jonka tarkoitus on turvata hoitoonpääsy kohtuullisessa ajassa on vitsi. Lakiakin tässä silti rikotaan tuossa viimeisessä kohdassa kun leikkausjonossa olosta huolimatta en pääse hoitoon kuuden kuukauden sisällä, mutta tuskin se valittaminen johtaa mihinkään toimenpiteisiin.
Kommentit (3)
En tiedä, miksi jälleen kerran uskoin mitä lääkärit minulle lupailivat. En jaksanut soitella aiemmin leikkausjonotilanteesta koska luotin, että kyllä se kutsu sieltä on tulossa kun sanoivat niin.
Aiemmassa hoitopaikassa oli luvattu leikkausta alkuvuoteen, mutta päättivät vaihtaa hoitopaikkaan mihin suostuin siinä tapauksessa, että hoitoonpääsyni ei sen vuoksi veny. Ei se sillä tavalla mene ja kyllä me täällä yritetään oikeasti auttaa ihmisiä. Sitten se kuitenkin siirtyi ja sanoin, että tehän lupasitte, niin väittivät että ymmärsin väärin. Täällä toisessa paikassa syynä on sitten koneen rikkoutuminen. Ajattelin, että eivät ne nyt ENÄÄ voi mua odotuttaa, mutta olisi pitänyt nauhoittaa se keskustelu talvella, soittaa keväällä joka kuussa leikkausjonotilanteesta ja vaatia lennättämään mut Sveitsiin jos koneet on kerran rikki.
Eikä ne varmaan kaikki tahallaan odotuta, mutta tää byrokratia täällä nyt on tällaista p.skaa ja potilaat jotka eivät jaksa taistella paikastaan kynsin hampain, jäävät ilman. Ap
Kanadassa kuulemma sama juttu, että itse hoito ja tekniikka on kyllä ensimmäistä luokkaa maailmassa, mutta hoitoonpääsy on ihan helvettiä. Ap
Hoitotakuu on täysin naurettava, ei missään nimessä toteudu.