Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täysin päätöntä, ettei vapaasta kasvatuksesta on tullut normi!

Vierailija
08.05.2018 |

Luulisi, että aivottominkin idealisti olisi tajunnut vapaan kasvatuksen hulluuden katsoessaan millaisia itsekeskeisiä, yliherkkiä, kärsimättömiä, laiskoja ja kaikinpuolin pilalle hemmoteltuja millenniaalit lähes poikkeuksetta ovat.

Mutta tämä hulluus vain jatkuu. Ei riitä, että kaikki fyysinen kuritus on kiellettyä, vaan kaikki kasvatus ylipäätään on nykyisin "henkistä väkivaltaa".

Youtubesta löytyy video, jossa isä rankaisee kakaraansa laittamalla tämän hajottamaan pelikonsolin, koska kakara saa surkeita numeroita koulussa eikä muutosta parempaan ole tapahtunut. Kommenteissa tietysti tuomitaan isä, joka kehtaa KASVATTAA OMIA LAPSIAAN alimpaan helvettiin, lässytetään kuinka konsoli olisi pitänyt lahjoittaa hyväntekeväisyyteen ym. sanoinkuvaamattoman idioottimaista roskaa.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sekin aikamoista, että jonkun mielestä jämäkän kasvattajan perikuva on iskä, joka ilmeisesti on aluksi ostanut lapselleen konsolin, sitten epäonnistunut asettamaan rajoja sen käytölle, ja sitten pistää lapsen hajottamaan koko p*skan kun ei muutakaan keksi. Joku valopää vielä ilmeisesti videoi kaiken maailmalle.

Isä itse videoi, jos tässä on kyse eräästä nyt jo useamman vuoden takaisesta tapahtumasta.

Vierailija
22/42 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut miettimään että sittenkin epäonnistuin kasvattajana. Ehkä entisaikoina kasvatus oli sittenkin parempaa ihmisen henkisen hyvinvoinnin kannalta.

Jos lapsi teki ennen väärin niin hän sai korvatillikan tai vitsaa ja homma oli sillä kuitattu. Nykyään kasvattajaa varoitetaan että lapsen pitää antaa olla lapsi ja ei saa antaa vastuuta. Eikö kaikkein suurinta vastuun kaatamista lapsen niskaan ole se että hänet saa toimimaan kiltisti ja tuomitsemaan itse itsensä väärinteoista, sitähän vapaa kasvatus on että lapsi saadaan motivoimalla kiltiksi ja toteuttamaan vanhemman hyväksi katsomia päämääriä. Eikö tässä lapsuus jää kokematta ja anneta liian suuri vastuu lapselle?

Keskeinen kysymys on se, jääkö lapselle sellainen peruskokemus, että häntä on rakastettu ja arvostettu virheineen kaikkineen. Osa kasvattajista on onnistunut tässä ennen ja onnistuu tässä tänäkin päivänä. Osa sitten erilaisin keinoin musertaa lapsensa odotuksillaan tai istuttaa tähän hyvän huonon itsetunnon.

Ennen lapsiin kohdistettiin vähemmän positiivisia odotuksia. Kasvatus oli vähättelyä tyyliin "älä koske siihen, kun rikot kumminkin". Tavallaan voi ajatella, että lapsilla oli tilaa olla lapsia ja tehdä erehdyksiä, kun alkuolettamus varsinkin poikien osalta oli, että koiruuksiahan ne hautovat. Mutta toisaalta nykyään nuorelta ja aikuiselta odotetaan paljon enemmän kaikenlaisia taitoja, jotta elämässä selviäisi edes siedettävästi. Uskoisin, että jokainen sukupolvi on tehnyt parhaansa ja pyrkinyt kasvattamaan lapsiaan odotettavissa olevalle elämänpolulle.

Mutta kun vapaassa kasvatuksessa on sellainen henkinen idea että lapsi laitetaan vastuulliseksi omasta kasvatuksestaan. Lapsi ei halua olla tunnollinen ja kiltti aina mutta aikuinen henkisesti pakottaa hänet siihen. Lapsesta tulee liian tunnollinen ja hän toteuttaa vanhemman "kulmien kurtistuksia". Sitten kun lapsi vielä huomaa että hän totteli mukisematta vanhempiaan jotka oli väärässä isoissa asioissa niin voi pukata terapeuttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatus on silloin liian ankaraa jos lapsi joutuu valehtelemaan vanhemmalleen. 

Oma esikoiseni joutui tekemään näin ja tajusin että olin ollut liian ankara. Olin murheellinen tästä väärinkäsityksestä, jota en edes oikaissut, että minulle uskaltaa kyllä kertoa totuuden.

Vierailija
24/42 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sekin aikamoista, että jonkun mielestä jämäkän kasvattajan perikuva on iskä, joka ilmeisesti on aluksi ostanut lapselleen konsolin, sitten epäonnistunut asettamaan rajoja sen käytölle, ja sitten pistää lapsen hajottamaan koko p*skan kun ei muutakaan keksi. Joku valopää vielä ilmeisesti videoi kaiken maailmalle.

Päinvastoin on kyseessä erinomainen rangaistus. Ei pelikonsoli ole mikään perusoikeus. Lapsi oppii, että asiat eivät ole itsestäänselvyyksiä. Ja kun pistää lapsen itse tuhoamaan konsolin ja videoi sen internetiin, psykologinen vaikutus on ihan eri tasoa kun että konsolin laittaisi myyntiin tai hyväntekeväisyyteen.

Vierailija
25/42 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin on kyseessä erinomainen rangaistus. Ei pelikonsoli ole mikään perusoikeus. Lapsi oppii, että asiat eivät ole itsestäänselvyyksiä. Ja kun pistää lapsen itse tuhoamaan konsolin ja videoi sen internetiin, psykologinen vaikutus on ihan eri tasoa kun että konsolin laittaisi myyntiin tai hyväntekeväisyyteen.

Tämä on kyllä totta. Mutta vaikea keksiä, miten ihmeessä tuo olisi hyvä asia...

Vierailija
26/42 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei toi nyt ihan tervettä ole ap toi sun esimerkkisi. Muuten olen samaa mieltä. Lapsia pitää rajoittaa ja lapsille pitää olla rajat ja säännöt. Kasvaahan ne ilmankin, mutta syntyy pskiaisia. Toki se vaatii vanhemmilta osaamista, moni vain luulee osaavansa kasvattaa, kuten ap, mutta ei todellisuudessa osaa.

Vierailija
27/42 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on vanhemmilla itsellään mennyt jossain pahasti pieleen tuossa vaiheessa ja konsolin tuhoaminen on vain omien vnhemmuuden vajavuuksien piilottamista lapsilta, katsojilta ja tietenkin määräilijöilyä itsektään. Lapsia pitää rajoittaa, mutta se pitää OSATA, ei riitä, että vain käskee ja odottaa lapsen osaavan.

Vierailija
28/42 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä vanhempia, jotka selittävät ihan kaiken rauhallisesti lapsilleen, nämä vanhemmat antavat lasten puhua aikuistenkin poäälle, ja vastaavat lasten tivaamiseen rauhallisesti, eivätkä puutu mitenkään siihen että lapsi puhuu aikuisten päälle ja keskeyttää aikuisten keskustelun.

En voi sietää tommosta. Lapset ei hypi aikuisten silmille, eikä niille tarviotse kaikkea juurtajaksain selittää mikä ei niille edes kuulu. Välillä voi käskeä ja komentaakin. Tottakai ne hyppii silmille jos annetaan hyppiä.

Vierailija
29/42 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykologisen vaikutuksen sijasta voisi puhua ihan reilusti kiusaamisesta. Etenkin jos video on edelleen näkyvillä.

Vierailija
30/42 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä vanhempia, jotka selittävät ihan kaiken rauhallisesti lapsilleen, nämä vanhemmat antavat lasten puhua aikuistenkin poäälle, ja vastaavat lasten tivaamiseen rauhallisesti, eivätkä puutu mitenkään siihen että lapsi puhuu aikuisten päälle ja keskeyttää aikuisten keskustelun.

En voi sietää tommosta. Lapset ei hypi aikuisten silmille, eikä niille tarviotse kaikkea juurtajaksain selittää mikä ei niille edes kuulu. Välillä voi käskeä ja komentaakin. Tottakai ne hyppii silmille jos annetaan hyppiä.

Minä taas en voi sietää wt-räyhääjiä.

Vierailija
32/42 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en voi sietää wt-räyhääjiä.

En minäkään, miten se tähän liittyy.

t,viesti28

Vierailija
33/42 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaa kasvatus on johdonmukaista lapsen vastuuttamista tekemistään ja sääntöjen yhdessä laatimista. Kasvattamattomuus ei ole vapaata kasvatusta. Vapaata kasvatusta ei ole harrastettu vuosikymmeniin. Vaikka se voisi olla pohjimmiltaan ihan toimiva juttu, se vaatii vanhemmilta paljon.

Vapaa kasvatus on sitä että ei kasvata ollenkaan. Lapset elävät kuin siat pellossa.

Ei ole. Vapaa kasvatus on eri asia kuin kasvattamatta jättäminen, vaikka kasvattamatta jättävät urpot luulevatkin niin. Minä kasvatan lapsiani monen mielestä "vapaasti" ja kyllä heille seuraukset tulee, en vain ole koko ajan höösäämässä ja pitämässä kädestä kiinni, että ei saa kun tulee pipi ja lässyn lää. Jos kaupassa perseilee siitä lentää autoon istumaan hyvin äkkiä ilman yhtään varoitusta ja jää ilman ruokaa jos ei osaa syödä nätisti. Syödessä varoitan kahdesti ja jos ei homma lopu niin ruoka lähtee.

Tein tätä jo silloin, kun lapset oli alle 3, tosin sillon sai yrittää uudestaan hieman myöhemmin. Lapset osaa aika pieninä jo ajatella asioiden kannattavuutta kun esim. siitä ruuan kanssa pelleilystä piti olla nälässä kunnes seuraavan kerran syötiin

ja kun ei kävellyt nätisti vieressä tulikin hätä, kun minä katosin näkyvistä.

Jos jotain sattuu minä en ikinä lohduta enkä ota syliin ja puhalla pipiin vaan kysyn, että kannattiko/seuraatko jatkossa äitiä. En myöskään nälkäkiukkuun lähde mukaan vaan ilmoitan, että ruokaa oli tarjolla ja se on nyt vähän myöhäistä itkeä. Jatkossa tarvii vain muistuttaa, että muistatko miten kävi viimeksi. Aina muistavat ja perseily loppuu alkuunsa. Ovat hyvin käyttäytyviä lapsia, kumpikaan ei ikinä tee mitään ilkitöitä, kulkevat kaupassa kiltisti vieressä, eivät kinua mitään, syövät reippaasti ja kotona sisällä leikkivät hiljaa ja kiltisti. Eivät myöskään ala itkeä, jos kaatuvat vaikka pyörällä tai joku potkaisee jalkapallon päähän tms.

Silti he saavat mennä, tehdä ja tutkia vapaasti. En puutu siihen leikkivätkö he ulkona hiekkalaatikolla valkoisessa mekossa ja missä kengissä potkitaan palloa tai ovatko he pihalla vai sisällä. Ihan itse valitsevat. He vain ovat oppineet kantapään kautta mistä on itselle haittaa ja tietävät, että vaikka just siitä itkemisestä ei ole apua, mun syliin pääsee kun ei ole raivo ja huuto päällä ja itkusta lähtee huoneeseensa.

Vierailija
34/42 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaa kasvatus on johdonmukaista lapsen vastuuttamista tekemistään ja sääntöjen yhdessä laatimista. Kasvattamattomuus ei ole vapaata kasvatusta. Vapaata kasvatusta ei ole harrastettu vuosikymmeniin. Vaikka se voisi olla pohjimmiltaan ihan toimiva juttu, se vaatii vanhemmilta paljon.

Vapaa kasvatus on sitä että ei kasvata ollenkaan. Lapset elävät kuin siat pellossa.

Ei ole. Vapaa kasvatus on eri asia kuin kasvattamatta jättäminen, vaikka kasvattamatta jättävät urpot luulevatkin niin. Minä kasvatan lapsiani monen mielestä "vapaasti" ja kyllä heille seuraukset tulee, en vain ole koko ajan höösäämässä ja pitämässä kädestä kiinni, että ei saa kun tulee pipi ja lässyn lää. Jos kaupassa perseilee siitä lentää autoon istumaan hyvin äkkiä ilman yhtään varoitusta ja jää ilman ruokaa jos ei osaa syödä nätisti. Syödessä varoitan kahdesti ja jos ei homma lopu niin ruoka lähtee.

Tein tätä jo silloin, kun lapset oli alle 3, tosin sillon sai yrittää uudestaan hieman myöhemmin. Lapset osaa aika pieninä jo ajatella asioiden kannattavuutta kun esim. siitä ruuan kanssa pelleilystä piti olla nälässä kunnes seuraavan kerran syötiin

ja kun ei kävellyt nätisti vieressä tulikin hätä, kun minä katosin näkyvistä.

Jos jotain sattuu minä en ikinä lohduta enkä ota syliin ja puhalla pipiin vaan kysyn, että kannattiko/seuraatko jatkossa äitiä. En myöskään nälkäkiukkuun lähde mukaan vaan ilmoitan, että ruokaa oli tarjolla ja se on nyt vähän myöhäistä itkeä. Jatkossa tarvii vain muistuttaa, että muistatko miten kävi viimeksi. Aina muistavat ja perseily loppuu alkuunsa. Ovat hyvin käyttäytyviä lapsia, kumpikaan ei ikinä tee mitään ilkitöitä, kulkevat kaupassa kiltisti vieressä, eivät kinua mitään, syövät reippaasti ja kotona sisällä leikkivät hiljaa ja kiltisti. Eivät myöskään ala itkeä, jos kaatuvat vaikka pyörällä tai joku potkaisee jalkapallon päähän tms.

Silti he saavat mennä, tehdä ja tutkia vapaasti. En puutu siihen leikkivätkö he ulkona hiekkalaatikolla valkoisessa mekossa ja missä kengissä potkitaan palloa tai ovatko he pihalla vai sisällä. Ihan itse valitsevat. He vain ovat oppineet kantapään kautta mistä on itselle haittaa ja tietävät, että vaikka just siitä itkemisestä ei ole apua, mun syliin pääsee kun ei ole raivo ja huuto päällä ja itkusta lähtee huoneeseensa.

Täällä on sellainen ketju kuin "70-luvun äitien lapset - vertaistukea" tms. Sieltä voit hakea kokemuksia, miltä tuntuu lapsesta aikuisena, kun pipiin ei ole puhallettu eikä syliin ole päässyt hädän hetkellä.

Vierailija
35/42 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Youtubesta löytyy video, jossa isä rankaisee kakaraansa laittamalla tämän hajottamaan pelikonsolin, koska kakara saa surkeita numeroita koulussa eikä muutosta parempaan ole tapahtunut. Kommenteissa tietysti tuomitaan isä, joka kehtaa KASVATTAA OMIA LAPSIAAN alimpaan helvettiin, lässytetään kuinka konsoli olisi pitänyt lahjoittaa hyväntekeväisyyteen ym. sanoinkuvaamattoman idioottimaista roskaa.

Kuinkahan surkeita nämä arvosanat ovat sitten olleet?

Koska tuo isä ei varsinaisesti vaikuta penaalin terävimmältä kynältä. Josta voidaan päätellä että äitikään tuskin on penaalin terävin kynä, koska harvemmin älykäs nainen lisääntyy tyhmän miehen kanssa. Eli lapsen geeneillä ei välttämättä huippuarvosanoja ihan noin vain saada.

Vierailija
36/42 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
37/42 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tuo isä ei varsinaisesti vaikuta penaalin terävimmältä kynältä. Josta voidaan päätellä että äitikään tuskin on penaalin terävin kynä, koska harvemmin älykäs nainen lisääntyy tyhmän miehen kanssa. Eli lapsen geeneillä ei välttämättä huippuarvosanoja ihan noin vain saada.

Luuletko, että isä ei olisi itse panostanut koulunkäyntiin ja saanut surkeita arvosanoja. En usko. Jos näin olisi, hän olisi kaltaisesi luuseri joka ei rankaise lastaan keskinkertaisuudesta vaan hyväksyy ja jopa kannustaa siihen. Tämä "olet hyvä juuri sellaisena kuin olet" on se miksi nykymaailma on kasa paskaa.

Vierailija
38/42 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että isä ei olisi itse panostanut koulunkäyntiin ja saanut surkeita arvosanoja. En usko. Jos näin olisi, hän olisi kaltaisesi luuseri joka ei rankaise lastaan keskinkertaisuudesta vaan hyväksyy ja jopa kannustaa siihen. Tämä "olet hyvä juuri sellaisena kuin olet" on se miksi nykymaailma on kasa paskaa.

Aivan näiN!

Vierailija
39/42 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän usein älykäs nainen lisääntyy tyhmemmän miehen kanssa. Älykäs saattaa olla muuten häiriintynyt, kuten rajatilapersoonallisuus, traumatisoitunut tai masentunut. BPD:t on siitä jänniä, että ovat usein älykkäitä ajattelijoita mutta eivät osaa tehdä ongelmilleen mitään, vaan käyttäytyvät toistuvasti holtittomasti. Samoin bipot ovat joskus sellaisia.

Vierailija
40/42 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei on...