Onko 20 e rippilahjaksi liian vähän?
Taustaa: Olen pienipalkkainen ihminen jolla aika lailla kaikki rahat menee saman tien kuin tulevat, osa tietenkin säästöön mutta sellaiselle tilille josta ei voi niin vain nostaa. Sain viikonloppuna sitten kutsun sukulaisen rippijuhliin ja tosiaan tilipäivä on vasta 15. päivä ja juhlat ovat nyt sunnuntaina. Eli tiukkaa on jo valmiiksi. Hölmö menin suostumaan kun kysyttiin niin hankalassa tilanteessa...
Siispä. Onko 20 e, joka siis tässä tilanteessa on minun tämän viikon ruokaraha, liian vähän tai nolo lahja? Kyseessä vieläpä todella varakas perhe. Itsellä on pakastimessa marjoja ja kuivakaapissa kaurahiutaleita että pärjään kyllä ilman kauppareissuja tilipäivään. En viitsisi oikein mitään pikavippiäkään ottaa lahjaa varten :/ Olisin toivonut kutsua hieman aiemmin niin olisin voinut varautua paremmin. (Ja juu, en kaipaa saarnausta rahankäytöstä, tiesin jo etukäteen että tämä kuukausi tulee olemaan tiukkaakin tiukempi.)
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Osta ruusu ja Nuorten punainen veisukirja (13,95) josta luultavasti ovat riparilla paljon laulaneet.
https://www.prisma.fi/fi/prisma/nuoren-seurakunnan-veisukirja-2015-kova…Pelkkä ruusukin riittää.
Älä hyvänen aika vaan mene ostamaan mitään veisukirjaa, se kaksikymppiä on hyvä summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta ruusu ja Nuorten punainen veisukirja (13,95) josta luultavasti ovat riparilla paljon laulaneet.
https://www.prisma.fi/fi/prisma/nuoren-seurakunnan-veisukirja-2015-kova…Pelkkä ruusukin riittää.
Älä hyvänen aika vaan mene ostamaan mitään veisukirjaa, se kaksikymppiä on hyvä summa.
Jep tai ylipäätään mitään krääsää joka kuitenkin joutuu äkkiä roskiin nuoren toimesta koska ei käyttöä. Mulle käynyt monesti näin että on turhaa kamaa tuotu rahalahjan sijaan ja kämppä täyttyy.. Rahalla nuori saa itse ostaa mitä tarvitsee.
Vie vaikka joku maljakko. Sellaisen voi saada alle 20 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep tai ylipäätään mitään krääsää joka kuitenkin joutuu äkkiä roskiin nuoren toimesta koska ei käyttöä. Mulle käynyt monesti näin että on turhaa kamaa tuotu rahalahjan sijaan ja kämppä täyttyy.. Rahalla nuori saa itse ostaa mitä tarvitsee.
Riippuu toki nuoresta. Itse olen veisukirjan antanut kolmelle nuorelle (muun muistamisen lisäksi, ovat olleet kummilapsia), ja on ollut heille todella mieluinen lahja. Eivät mitään himo-uskovaisia ole, mutta jokaiselle on ripari ollut tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa teemaan sopivassa lahjassa on? Enemmän pitäisi rippilahjoissa olla juuri tällä tavalla ajatusta mukana.
Anna kortsuja ja liukkaria. Itse ei kuitenkaan kehtaa niitä ostaa.
Entös kortti, jonka väliin vaikka ässäarpa? On tossa jotain outoa, että kutsutaan NYT ensi sunnuntaina oleviin juhliin, oletko joku varavieras, jos joku toinen on peruuttanut? Menetkö mielellään vai velvollisuudesta? Oletko perheen/nuoren kanssa muuten tekemisissä? Sekin on minusta aika kamalaa, jos ihminen joutuu antamaan viimeiset ruokarahansa varakkaan perheen lapselle. Ei sinulla ole kaapissa mitään uutta kaunista pyyheliinaa, pussilakanaa paketissa? Tai vaikka joku kiva muki. Ennen annettiin sellaistakin, mitä nuori voi tarvita muuttaessaan omaan kotiin. Mutta nykyään ehkä kaiken pitää olla jotain tiettyä designesinettä.
Kuten todettua, jätä väliin juhlat ja laita lapselle tekstarionnittelut.
Jos menet, kortti + ässäarpa on jo persoonallinen lahja.
Viimehädässä vie se 20e, kyllä riittää.
Osta enemmin vaikka joku kuohuviinipullo kun antaisit 20e.
En kyllä oikein tykkäis, jos omalle 15-vuotiaalle tuotais alkoholia lahjaksi, aika mautonta.
Oikein sopiva summa, ei mitään stressiä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Osta enemmin vaikka joku kuohuviinipullo kun antaisit 20e.
Joo ihan hyvä idea, mutta sille rippilapsellekin olisi hyvä olla joku lahja, ei vain hänen vanhemmilleen.
Kiitos kaikille vastauksista! Tottahan se on, että vaikea on enempää antaa kuin mitä on. :) Itse muistan olleeni omissa rippijuhlissani iloinen kaikista lahjoista. Rahakuorissa ei kaikissa silloin ollut edes nimeä. Ap
Ensinnäkin sulla on ap todella lämmin sydän, kun olet valmis laittamaan sukulaisen lahjan sun ruokien edelle. :)
Kannatan jo aiemmin esiin tuotua ideaa ässä-arvasta. Silloin sukulainen (jolta kutsu tuli tökerön myöhään) saa lahjan ja sinä ruokaa.
Oikein sopiva summa, mutta myös pelkkä ruusu ja kortti riittäisivät onntteluun!
Itse olen antanut useasti lahjaksi Savonian salaatinottimet https://www.tokmanni.fi/salaattiottimet-savonia-6428501158022.html kun omasta mielestäni pitäisi perinteikkäästi antaa jotain ensimmäiseen omaan kotiin otettavaa ja en oikein tykkää antaa rahaa...
Minun mielestä 5 euroakin on aivan riittävä! Itse pääsin ripille markka-aikana, ja 50 markkaa (8,5 euroa) oli ihan käypä lahja. Minun mielestä, vaikka olisikin varaa, ei pidä opettaa lapsille että heidän pitää saada järkyttäviä rahasummia. Näitä nähdään työelämässä sitten, jotka ihmettelevät että eikö lähtöpalkka 16-vuotiaalla olekaan 27 euroa tunnilta...
Näin äitinä en kyllä yhtään pahastu jos joku antaa pienemmän lahjan ja olen kyllä tarkkana ettei pahastu lapsetkaan!Mene sinne ja viihdy.
Vierailija kirjoitti:
Oikein sopiva summa, mutta myös pelkkä ruusu ja kortti riittäisivät onntteluun!
Itse olen antanut useasti lahjaksi Savonian salaatinottimet https://www.tokmanni.fi/salaattiottimet-savonia-6428501158022.html kun omasta mielestäni pitäisi perinteikkäästi antaa jotain ensimmäiseen omaan kotiin otettavaa ja en oikein tykkää antaa rahaa...
Mä mietin myös lahjaa ripille pääsevälle ja tämä oli mielestäni loistava idea! Kiitos vinkistä! Olen myös samaa mieltä siitä, että tuntemattomammalle riittää lahjaksi ruusu ja kortti.
Vaatteet ja harrastusvälineet kuuluu vanhempien ostaa lapselleen. Sitä varten he saavat lapsilisää.