Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 20 e rippilahjaksi liian vähän?

Vierailija
07.05.2018 |

Taustaa: Olen pienipalkkainen ihminen jolla aika lailla kaikki rahat menee saman tien kuin tulevat, osa tietenkin säästöön mutta sellaiselle tilille josta ei voi niin vain nostaa. Sain viikonloppuna sitten kutsun sukulaisen rippijuhliin ja tosiaan tilipäivä on vasta 15. päivä ja juhlat ovat nyt sunnuntaina. Eli tiukkaa on jo valmiiksi. Hölmö menin suostumaan kun kysyttiin niin hankalassa tilanteessa...

Siispä. Onko 20 e, joka siis tässä tilanteessa on minun tämän viikon ruokaraha, liian vähän tai nolo lahja? Kyseessä vieläpä todella varakas perhe. Itsellä on pakastimessa marjoja ja kuivakaapissa kaurahiutaleita että pärjään kyllä ilman kauppareissuja tilipäivään. En viitsisi oikein mitään pikavippiäkään ottaa lahjaa varten :/ Olisin toivonut kutsua hieman aiemmin niin olisin voinut varautua paremmin. (Ja juu, en kaipaa saarnausta rahankäytöstä, tiesin jo etukäteen että tämä kuukausi tulee olemaan tiukkaakin tiukempi.)

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole liian vähän. Mielestäni ihan sopiva summa.

Vierailija
2/40 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noin myöhään kutsun ovat laittaneet niin jää kokonaan pois. Varsinkin jos joudut miettimään mikä on noloa. Itse ehkä perstuntumalta sanoisin että 30e ei tunnu ihan niin pieneltä kuin yhden setelin 20e. Itse jäisin pois, jos noin viimetippaan kutsuvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska selvästikään et ole kovin läheinen sukulainen kun kutsu kerran tuli yllätyksenä, ei sinun mielestäni tarvitse antaa lahjaa ollenkaan. Ei se, että kutsutaan juhliin, tarkoita että sinne pitää mennä shekki tai seteli kourassa.

Vierailija
4/40 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa 20 euroa on aivan riittävä.

Vierailija
5/40 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelisin, että ylipäätään lahjominen on vapaaehtoista. Korttikin riittäisi, jos ei ole ihan läheinen sukulainen.Muutenkin siis ihan omien varojen mukaan se lahja.

Vierailija
6/40 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Vierailija
7/40 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rahaa tarvitse antaa. Pelkkä ruusu riittää rippilahjaksi.

Todennäköisesti varakkaat sukulaiset tietävät taloudellisen tilanteesi mutta ajattelevat, että sinä silti haluaisit osallistua sukujuhlaan ja myös päästä herkuttelemaan.

Meillä ainakin on suvussa todella köyhiä ihmisiä (työkyvyttömiä) enkä missään nimessä heiltä odota minkäänlaisia lahjoja meille tai meidän lapsellemme, vaikka me heidät kutsummekin juhliimme.

Vierailija
8/40 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sentään töissä. Et mikään köyhä työmarkkinatukea saava.

Kyllä sulta odottaisi isompaa lahjaa.

Ilmeisesti olet vaan nuuka. Mulla on yksi tuollainen kaveri.

Sun kannattaa ostaa jotain tavaraa. Sellaista meillekin kiikutettiin lasteni rippipäivinä. Kolmella kympillä saat jo jotain.

Vierailija
9/40 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 ekua.... siis olet sitä tai tätä, mutta elämä ei muutu. Farkut maksaa 150e ja halvinkin hyvä säbämaila 100e ja plus. Että onhan se summa. Ainahan se on kotiin päin.

Vierailija
10/40 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sopiva rippilahja! Eri asia, jos sylikummi tulee viiden lapsensa kanssa, niin silloin isompi raha tilanteeseen sopivampi.

Vierailija
11/40 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana 20 euroa on kyllä rahalahjana aika pieni omasta mielestäni. Mieluummin veisin tuossa tilanteessa jonkin alle 20 euron tavaran.

Vierailija
12/40 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi saa monta kirjekuorta, ei hän tiedä paljonko jokainen antoi.

Kun kerran sinulla ei ole paljoa rahaa, miksi ihmeessä sinun pitäisi tiukentaa elämistä, että lapsi saa 10 e enemmän ?

Lahja on vapaaehtoinen. Anna 20 e ja nauti juhlista. Kutsu on kunnia, olet tärkeä.

Vierailija
13/40 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä summa! Omat lapseni ei edes odota enempää keneltäkään!! Paitsi ehkä ihan lähipiiriltä.

Vierailija
14/40 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sen verran että saa ostettua 24tlk olutta. Jostain varmaan voi saadakin tuolla hinnalla 24tlk olutta.

Vierailija
15/40 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatus lämmin ja kaunis puolin ja toisin. 20 € riittää mainiosti lahjaksi.  - Toki sitä huomaan ajattelevani, että olisiko jotain muuta, mitä sen asemasta voisit antaa lahjaksi. On jotenkin kuvaavaa ajallemme, että jo 15 vuotialla oletetaan olevan jo kaikkea niin, ettei oikein enää osaa hankkia tai antaa mitään muuta kuin rahaa lahjaksi, kun "sitähän kaikki tarvitsee" mutta jääkö siitä mitään muistoa, tai mitään muutakaan pidemmäksi aikaa. Vai pitääkö lahjasta, jäädäkään... 

Vierailija
16/40 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta ruusu ja Nuorten punainen veisukirja (13,95) josta luultavasti ovat riparilla paljon laulaneet.

https://www.prisma.fi/fi/prisma/nuoren-seurakunnan-veisukirja-2015-kova…

Pelkkä ruusukin riittää.

Vierailija
17/40 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on marjoja, niin mitä jos vaikka leipoisit itse niistä piirakkaa tms? Persoonallisempaa kuin antaa se 20,-.

Vierailija
18/40 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tuo joukki, 200€ minimi!

Vierailija
19/40 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen antanut lähisukulaisten lapsille 40€ ja kummilapsille 100€, mutta olenkin keskituloinen. Minusta 20€ on ihan ok, jos ei ole ihan lähisuvusta kyse ja jos toisiaan ei ole enempään varaa, niin silloin ei voi enempää antaa.

Ja tuokin on ihan vain kohteliasuutta, en tosiassa arvosta ripille pääsyä ja pidän vähän hönttinä teiniä joka tuollaiseen edes lähtee.

Vierailija
20/40 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on marjoja, niin mitä jos vaikka leipoisit itse niistä piirakkaa tms? Persoonallisempaa kuin antaa se 20,-.

Teini arvostaa sitä kaksikymppistä enemmän kuin jotain itse väsättyä persoonallista.