Onko polttareihin tapana kutsua myös niitä, joita ei kutsuta häihin?
En tunne polttarietikettiä, koska itselleni en halunnut polttareita eikä kaveripiirissä ole paljoa menty naimisiin. Nyt ihmettelen, kun sain kutsun polttareihin, mutta hääkutsua kyseisiin häihin en ole saanut.
Kommentit (13)
Jos hääkutsuja ei oo vielä laitettu?
Toinen vaihtoehto että häiden vieraslistaa on jouduttu rajaamaan ja ne pidetään enemmänkin sukulaisille ja polttareihin kutsuttu sitten kavereita/ystäviä?
Kai se nykyään on ok.
Itsestä kyllä outoa enkä ikinä itse kehtaisi toimia noin.
Kyllä näinkin joskus tehdään jos pidetään pienet häät. Itse pidän vähän outona/tökerönä mutta mies oli juuri viime vuonna vain polttareissa eikä saanut hääkutsua. Kohteliasta olisi kyllä tehdä asia selväksi kutsutuille. Tässä tapauksessa sulhanen soitti etukäteen asiasta.
Minusta ainakin on mautonta, ellei ole tehty selväksi että häät ovat hyvin pienet ja lähinnä suvulle, tai mennään tyyliin maistraatissa naimisiin ilman enempiä juhlallisuuksia.
Kaaso tai kuka sitten polttarit järjestää, ei välttämättä tiedä kutsuvieraslistaa.
No tota.. polttareihin on nykyään alettu kutsumaan enemmän porukkaa, että saataisiin rahaa hummata. Kannattaa kysyä mikä on kustannus, ei tule sitten yllätyksenä parinsadan euron pieti.. ja huono organisoijan kanssa summa elää kun ihmisiä jää pois ja yritetään kehitellä tilalle lisää. Jos on suunnitelmissa pakko tehdä vaikka helikopterilennätys..
Itse kysyn suoraan onko hääkutsu tulossa ja onko polttarikustannus minkä verran ja onko se kiinteä maksu, mielellään kirjallisena sähköpostilla kysymys ja vastaus :D
En tiedä. Mutta koska polttareiden osallistuminen on usein erillinen tapahtuma, joka vie aikaa, maksaakin ja tapahtuu sankari tai sankarin läheisten kesken, niin minusta on erikoista, jos joku polttareihin "täysillä osallistunut" jätettäsiin kutsumatta, ellei sivuuttamiselle ole olemassa, joku hyvä peruste.
Itse olen ollut polttareissa, joista maksoinkin vielä useamman kympin (=opiskelijalle isomman summan), enkä ikinä saanut kutsua häihin. Kyllä tuo kutsumatta jättäminen kieltämättä "hieman" loukkasi. Vallankaan kun en ymmärtänyt, enkä ymmärrä täysin vieläkään, miksi oikeastaan jäin ilman kutsua. Polttareissa minusta meillä kaikilla oli hauskaa ja todella mukavaa. Tuleva juhlakalu itse vielä myöhemmin kiitti ennenn häitä onnistuneist apolttareista.
Ymmärtäsin, ehkä paremmin kutsumatta jättämiseni, jos polttariporukka olisi ollut merkittävän iso, kuten joku mainitsi. Tai jos olisin polttareissa onnistunut loukkaamaan juhlien sankaria tai jotain muuta ja tai muutoin tominut satuttavasti.
Joskus polttareihin halutaan mukaan lompakoita kattamaan isoja kuluja. Tosin jos häät ovat hyvin pienet maistraattihäät, niin olisi ok.
Olen ollut kaksissa polttareissa, molemmissa on aloitettu polttareiden suunnittelu paljon aikaisemmin kuin mitä kutsu tuli postissa. Tosin molemmissa tapauksissa olen saanut ennakkoon tietää että tulen olemaan kutsuttu häihin.
Vierailija kirjoitti:
Kaaso tai kuka sitten polttarit järjestää, ei välttämättä tiedä kutsuvieraslistaa.
Ellei tiedä, niin minusta olisi suotavaa kysyä. - Tai ainakin kaason / bestmanin, kuka ikinä vastaakin polttareiden ohjelmasta olisi reilua kerto polttareihin kutsutuille, että "missä mennään", ainakin silloin jos tai kun polttareihin ontarkoitus jokaisen osallstuvan käyttää aikaansa ja eityisesti, jos niissä mukana olevien täytyy maksaa, jotain tai jostain.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kaksissa polttareissa, molemmissa on aloitettu polttareiden suunnittelu paljon aikaisemmin kuin mitä kutsu tuli postissa. Tosin molemmissa tapauksissa olen saanut ennakkoon tietää että tulen olemaan kutsuttu häihin.
Olsitko tai yleisimmin, kuinka halukkaita olette osallistumaan polttareihin, jos tietäsitte, että esimerkiks kutsua häihin ette tule saamaan. Tai tuskin tulette saamaan. - Tietysti joillekin saattaa olla helpotus, ettei saa kutsua itse häihin. Mutta kyllä minusta hyviin tapoihin kuuluu kutsua polttariporukkaan osallistuneet (ja siihen panostaneet) häihin. - Myös silloin kun pitää lähes varmana, ettei kutsuttu pääse paikalle. - Muutoin voisi ehkä kysyä, että miten polttarit sitten eroaisi tavanoaisesta hauskanpidosta (sankarin läheisten kesken)?
Jos on moukka ja köyhä, niin tota kyl harrastetaan.
Eri asia jos kihlapari sanoo, että aikovat järjestää pienet häät johon tulee vain molempien perhe. Silloin kaverit usein itse päättävät polttarit järjestää.
Monethan pitää sit esim. Grillibileet tai muuta kavereille niiden oikeiden häiden jälkeen.
Mutta jos on ihan isot ja perinteiset häät tulossa, niin morsian on varmaan kaason kans suunnitellut että ketä kutsutaan maksumiehiksi, jotta saadaan unelmapolttarit. Näissä häissä oletetaan myös että saadaan tietty määrä rahaa, joilla siis maksetaan häät koska itsellä ei isojen häiden järjestelyyn ole varaa. Mutta rinsessa haluaa!
On ihan normaalia. Monesti polttareissa on enemmän kavereita ja häissä kaukaisiakin sukulaisia.