Millaisia hyviä/huonoja kokemuksia sinulla on lukiosta ja amiksesta opetuksen laadun puolesta
Sanotaan vuodesta 2010 vuodesta lähtien. Onko opetuksen taso hyvää vai huonoa ja millä tavoin.
Kommentit (15)
Kävin peruskoulun jälkeen lukion (vuosina 2009-2012) ja sen jälkeen ammattikoulun (2012-2015). Lukiossa kaikki opettajat olivat jurakaudelta, eivätkä oikein osanneet innostaa opiskelijoita kiinnostumaan aineista. Itse tykkäsin mm englannista, mutta ulkomaalaistaustainen vanha mies opettaja, joka puhui tosi huonosti suomea, opetti kaiken kieliopista lähtien englanniksi ärsyttävällä aksentilla. Seisoivat lähinnä paikallaan selittämässä.
Ammattikoulussa oli paljon motivoivampaa opetusta ja todella hyvä henki tunneilla. Oppilaat osallistuivat paljon ja keskustelua syntyi aiheesta kuin aiheesta.
Lukiossa sain mielestäni erittäin hyvää opetusta, parempaa kuin monilla yliopiston kursseillakaan. Hyvin asiansa osaavia, innostuneita ja innostavia opettajia. Tosin opetuksen laatu on mielestäni tosiaan hyvin opettajakohtaista.
Minusta ihan hyvä mitttari on ehkä se että mitä taphtuu siellä itse tunnilla versus sinulle jaetaan materiaali käteen ja opiskelet sen pohjalta käytännössä ammattiin/ yo-tutkintoon. Eli esim ammattitutkinnonkin osalta esim käytännönkokemuskin jäisi todella vähäiseksi ja oppitunnit olisivat lähinnä kalvosulkeisia.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihan hyvä mitttari on ehkä se että mitä taphtuu siellä itse tunnilla versus sinulle jaetaan materiaali käteen ja opiskelet sen pohjalta käytännössä ammattiin/ yo-tutkintoon. Eli esim ammattitutkinnonkin osalta esim käytännönkokemuskin jäisi todella vähäiseksi ja oppitunnit olisivat lähinnä kalvosulkeisia.
Onko se mahdollinen heikko taso lähtenyt laskemaan sieltä 2008 finanssikriisistä saakka sekä jatkanut laskemistaan ja painunut alas kuin lehmänhäntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se mahdollinen heikko taso lähtenyt laskemaan sieltä 2008 finanssikriisistä saakka sekä jatkanut laskemistaan ja painunut alas kuin lehmänhäntä.
Pitääis varmaan vähän miettiä toki se että mihin kohteisiin sitä rahaa käytetään mutta mieettiä myös etä miten sitä rahaa käytetään.
Päivälukiossa opetus oli mielestäni ihan perustasoa, mutta ns. eliittilukio kun oli, vaatimukset oli aika kovat eikä kaikkea ehkä opetettu riittävän hyvin. Myöhemmin vaihdoin aikuislukioon ja siellä opetus oli mielestäni parempaa ja tehokkaampaa. Kun oppitunteja oli vähän, ne myös hyödynnettiin tehokkaasti.
Ammattikoulusta kokemukseni ovat huonoja. Opiskelin merkonomiksi ja koulussa oli täysi läsnäolopakko, mutta mitään ei tunneilla tehty, istuttiin vain koneella. Harvat tehtävät olivat vähätöisiä ja yksinkertaisia ja ne olisi yleensä tehnyt yhtä hyvin vaikka vartissa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Päivälukiossa opetus oli mielestäni ihan perustasoa, mutta ns. eliittilukio kun oli, vaatimukset oli aika kovat eikä kaikkea ehkä opetettu riittävän hyvin. Myöhemmin vaihdoin aikuislukioon ja siellä opetus oli mielestäni parempaa ja tehokkaampaa. Kun oppitunteja oli vähän, ne myös hyödynnettiin tehokkaasti.
Ammattikoulusta kokemukseni ovat huonoja. Opiskelin merkonomiksi ja koulussa oli täysi läsnäolopakko, mutta mitään ei tunneilla tehty, istuttiin vain koneella. Harvat tehtävät olivat vähätöisiä ja yksinkertaisia ja ne olisi yleensä tehnyt yhtä hyvin vaikka vartissa kotona.
Millainen tuo tahti olii aikuislukiossa ja kuinka paljon käytettiin aikaa ja miten monipuolista oli erinäisiä metodeja käytäen eri aihealueiden aukaiseminen ja pohdinta. Tuosta merkkonomikoulutuksesta itseasiassa jo lukaisinkin erään osuvan mielipidekirjoituksen. Kuinka paljon amiksessa on kokeita ja kuinka paljon käyytännönharjoittelua? Saksasahan on vähän kaikkea aina edellä.
Teoriassa minusta vuorovaikutuksellisuus on ainakin parempi vaihtoehto kuin kallvosulkeiset.
Vierailija kirjoitti:
Teoriassa minusta vuorovaikutuksellisuus on ainakin parempi vaihtoehto kuin kallvosulkeiset.
See on muuten copy-paste.
Lukiossa oli sekä hyviä että huonoja opettajia. Huonoin oli uuden OPSin edelläkävijä, joka teetti jo vuonna 2010 kaikki ryhmätöinä ja ei itse opettanut melkein ollenkaan. Parhaimmat osasivat opettaa mielenkiintoisesti vaihtelevin menetelmin ja positiivisella asenteella, eivätkä vain saarnanneet aiheesta.
Lukion jälkeisestä ammattikoulusta in vain huonoa, opettajat opettivat ihan kuin idiooteille, jotain 5min juttua vatvottiin pari tuntia. Ala oli myös voimakkaasti käytännön ala, mutta melkein koskaan ei tehty mitään kun "ei ole rahaa". Ensimmäisen vuoden jälkeen aloin itseopiskelemaan ja tekemään omalla kustannuksella, jotta olisi edes jonkinaiset taidot valmistuessa.
Kirjoitin pari vuotta sitten Luostarivuoren lukiosta, joka on tuloksiltaan huippulukio. Opettajat olivat sekä kivoja että erittäin ammattitaitoisia. Oppilaat olivat motivoituneita eikä aikaa mennyt kurinpitoon. Kirjoitukset sujuivat kaikilta oppilailta hyvin. Kaikki kaverini (samoin minä) pääsivät korkeakouluihin halutuille aloille eli lääkikseen, oikikseen ja kauppakorkeakouluun. Olen kiitollinen hyvästä lukiosta ja sieltä saamistani maailman parhaista ystävistä.
Vierailija kirjoitti:
Minä opiskelen merkonomiksi. Vaivaudun kouluun ehkä yhtenä päivänä viikossa ja silti pysyn mukana ja kolmosia satelee. Onneksi ei ole sentään läsnäolopakkoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
See on muuten copy-paste.
See on copy-pastea ja joku miljardööri takoo taaloja taskuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin pari vuotta sitten Luostarivuoren lukiosta, joka on tuloksiltaan huippulukio. Opettajat olivat sekä kivoja että erittäin ammattitaitoisia. Oppilaat olivat motivoituneita eikä aikaa mennyt kurinpitoon. Kirjoitukset sujuivat kaikilta oppilailta hyvin. Kaikki kaverini (samoin minä) pääsivät korkeakouluihin halutuille aloille eli lääkikseen, oikikseen ja kauppakorkeakouluun. Olen kiitollinen hyvästä lukiosta ja sieltä saamistani maailman parhaista ystävistä.
Ottiko opettaja kaikki oppilaat hyvinn huomioon?
Ihan p"seestä.