1,5vuotias tärisee
Siis välillä kun herää päiväunilta niin jalat ja kädet tärisee 5-10 sekunnin ajan. Lapsi on tajuissaan, mutta jotenkin tuo tilanne näyttää aivan " kohtaukselta" . Onko tämä normaalia???
Kommentit (7)
Kannattaa seurailla ja vaikka niitä sokereita mittailla neuvolan toimesta. En ole asiantuntija, mutta tuli mieleen tällainen vaihtoehto.
Usein kun lapset herättyään pissaa heitä täristää tai ravistaa. Meillä kaikki 3 poikaa on näin pienenä tehneet ja kuupus (1,5v) tekee edelleen potalla päiväunien jälkeen. Myös töissä muistan monien (ei kaikkien) lasten tehneen tuota täristämistä (olen siis normaalisti päiväkodissa töissä).
Tilanne ei todellakaan kuulosta normaalilta. Edellinen veikkaili verensokeritaspainon muutosta, ei ole mahdoton ajatus, mutta aika harvinaista. Itselleni tuli mieleen epilepsinen kohtaus. On nimittäin ainakin yksi kohtaustyyppi, joka ilmenee juuri heräämistilanteessa. Ota yhteyttä tk- lääkäriin ja pyydä lähete lasten neurologille. Samalla kannattaa ottaa perus labrat + paastosokeri. Joka tapauksessa jos kohtaukset ilmenevät lähes aina herätessä, tilanne kannattaa tutkia.
Mutta olen huomannut pojallani ja itselläni saman asian. Eli jos HERÄTETÄÄN kesken unien ja ilmeisesti siinä syvän unen vaiheessa tärisemme kumpainenkin.
Ja jos saa itsekseen hertätä niin tuota tärinää ei tule.En tiedä mistä se johtuu,mutta se tuntuu kurjalle.
Tosi nopeasti se menee ohi ja ei sen jälkeen tunnu miltään.
Silloin kun teidän lapsi tärisee niin onko se herätetty vai itse herännyt?
mutta kannattaa ihmeessä kysyä neuvolasta tai lääkäriltä asiaa... varsinkin jos jatkuu pitkään
ehdottaisin. 1v 4kk poikani tärisee kun pissaa herätessään. Herätessään onkin yleensä viileä olo ja kun vielä pissaa tulee...
Tarkistaa että kun taas tärisee lämpeneekö vaippa:). Jos ei sitten varmaan lääkärin. Itse tekisin näin:)
.. kannattaisi varmaankin kysyä ensin neuvola käynnillä asiasta(tai soittaa neuvolalääkärille) tai mennä suoraan lastenlääkärin juttusille. Ei kannata miettiä ja murehtia asian vakavuutta vaan kysymällä terveydenhoitoalan ammattilaiselta saisit tyhjentävän vastauksen. Jos vaikka aihetta huoleen ei olisikaan.