Lapselle tuli kesätehtäväksi kasvion kerääminen, määrä 40 kasvia
Voi kiesus mikä urakka. Ihan oikeesti, onko mitään järkeä, voi ne kasvit muutenkin opetella.
Laitoin kouluun viestin, ensinnäkin kysyin kuka maksaa kasvion keräämisen materiaalit. Peruskoulu on maksuton.
Kommentit (451)
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka valitatte muutaman pahvisivun kuluista: miten selvitä lukion kirjahankinnoista. Tai amiksen.
Peruskoulu on ilmainen. Nyt se ei sitä ole kun koko ajan käytännössä pitää olla hankkimassa jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ostaisi suosiolla sen puhelimen, jos kyse on 7.luokkalaisesta. Älypuhelin jossa suht hyvä kamera ei ihan älyttömästi maksa (n. 100 eurolla saa jo hyvän).
Miksi pitää olla älypuhelin. Mulla on ihan ikivanha nokialainen näppäinpuhelin ja siinä olevalla kameralla olen paljon kuvannut kasveja ihan omaksi ilokseni.
Kertokaa myös, mikä kasvi on sinikello????
https://www.vastavalo.net/sinikello-kukka-kellokasvi-sinikello-558128.h…
Lähdekritiikki!!!! Mitään sinikelloa ei ole!
Maailmani romahtaa!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Kaikista älypuhelimista ei ole helppoa siirtää kuvia tietsikkaan. Lapseni puhelimesta emme onnistuneet.
Osallistuin kerran kännykänkäytön kurssille työväenopistossa ja siellä vetäjä sanoi, ettei hänkään välttämättä saa jokaisesta puhelimesta siirrettyä kuvia tietokoneelle
Kännykänkäytön kurssi työväenopistolla? Ja valokuvaamiseen kykenevä puhelin, jonka kuvia ei kännykänkäytön opettaja osaa siirtää tietokoneelle? Jos kokeilisi liittää sen puhelimen johdolla tietokoneeseen... mikähän puhelin tallentaa kuvat muussa kuin jpg-muodossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka valitatte muutaman pahvisivun kuluista: miten selvitä lukion kirjahankinnoista. Tai amiksen.
Peruskoulu on ilmainen. Nyt se ei sitä ole kun koko ajan käytännössä pitää olla hankkimassa jotain.
Suhteellisuudentaju. Mikä se on? Edelleen: kyse on parista eurosta. Tuliko yllätyksenä että lapsista on kuluja?
Kai teillä lapset käyttävät muovipusseja koulukirjojen kuljettamiseen.. Ai niin kun nekin maksaa jotain... Käsissähän nuo kirjat menee.
:DD Mä keräsin 150 kasvia, ja sain 10+. Siitä vaan herbariota tekemään, ei ole paha homma.
Kympinoppilaille tekee ihan hyvää huomata, että joskus kympin eteen joutuu tekemään muutakin kuin opettelemaan kirjan ulkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista älypuhelimista ei ole helppoa siirtää kuvia tietsikkaan. Lapseni puhelimesta emme onnistuneet.
Osallistuin kerran kännykänkäytön kurssille työväenopistossa ja siellä vetäjä sanoi, ettei hänkään välttämättä saa jokaisesta puhelimesta siirrettyä kuvia tietokoneelle
Kännykänkäytön kurssi työväenopistolla? Ja valokuvaamiseen kykenevä puhelin, jonka kuvia ei kännykänkäytön opettaja osaa siirtää tietokoneelle? Jos kokeilisi liittää sen puhelimen johdolla tietokoneeseen... mikähän puhelin tallentaa kuvat muussa kuin jpg-muodossa?
Jep. Tampereella on android-puhelimien käyttämisen kurssi.
Tietty puhelimen voi laittaa kiinni tietokoneeseen, mutta sen gallerian kuvia ei löytynyt. Kaikenlaista muuta sälää puhelimen muistista löytyi.
Hyvin erilaisia käytäntöjä eripuolilla maata tai sitten muuttunut. Täällä oli pitempi lista mistä piti sitten valita ne kerättävät kasvit. Jos oli jo alakoulussa kerännyt niin sai siitä hyvitystä. Näin oli ainakin muutamia vuosia sitten. Tärkein vaihe on selvittää milloin mikäkin kukkiva kasvi on kerättävissä. Sen kun selvittää heti aluksi niin ei tule ikäviä yllätyksiä myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ostaisi suosiolla sen puhelimen, jos kyse on 7.luokkalaisesta. Älypuhelin jossa suht hyvä kamera ei ihan älyttömästi maksa (n. 100 eurolla saa jo hyvän).
Miksi pitää olla älypuhelin. Mulla on ihan ikivanha nokialainen näppäinpuhelin ja siinä olevalla kameralla olen paljon kuvannut kasveja ihan omaksi ilokseni.
Kertokaa myös, mikä kasvi on sinikello????
https://www.vastavalo.net/sinikello-kukka-kellokasvi-sinikello-558128.h…
Maailmani romahtaa!!!!!
Sen on ihan hyvä välillä romahtaa. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhteellisuudentaju. Mikä se on? Edelleen: kyse on parista eurosta. Tuliko yllätyksenä että lapsista on kuluja?
Kai teillä lapset käyttävät muovipusseja koulukirjojen kuljettamiseen.. Ai niin kun nekin maksaa jotain... Käsissähän nuo kirjat menee.
Me oatimme sen kasvion. Ei ollut pari euroa. Sen lisäksi olemme ostaneet mm englannin ja matikan kirjat jo monta vuotta, koska niitä ei saa koulusta. Säästöt. Samaten koulun ns digiviikolle piti lähettää läppäri kotoa. Helsingin kaupungin opetusviraston päällikkö pölli lasten tietokoneet.
Kyllä nää on mulle ollut yllätys. Peruskoulu on ”ilmainen”.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla provo mutta vastataan nyt kuitenkin.
Miksi äidit tekevät koulutehtäviä lasten puolesta? Eri asia tietty, jos kyseessä alakoululainen. Meillä on tähän mennessä kaksi lasta tehnyt kasvion eikä se ole työllistänyt meitä vanhempia pätkääkään.
Ja noista materiaalikuluista on turha nillittää. Kyseessä parin euron kulut. Jättää sitten vaikka yhden muropaketin ostamatta.
Meillä työllisti myös vanhempiakin. Eli biologian opettajat määräävät sen kansion vähän omien mielenkiintojen mukaan. Meillä on ollut neljät eri vaatimukset neljän lapsen aikana. Yhden lapsen kasvikansion takia ajettiin melko pitkiäkin matkoja, kun etsittiin määrättyjä kasveja. Toisen ei tarvinnut, kuin ottaa parikymmentä kuvaa helpoista kasveista. Yhden piti kerätä ja kuivata kasvit ja ottaa kuva kukkivana ja marjana ja nupullaan ja latinankieliset nimet ja päivämäärät ja paikat, mistä kerätty ja esitellä kasvualueet. Siinähän se kesä vierähti kuvatessa sitä kasvia ja lopulta kerätessä se ja kuivatessa. Kyllä siinä apukuskeja tarvittiin välillä ja ihan outoon metsään lähdin minä, kuten ystävänikin matkaan. Tai ystäväni tunsi metsän ja lähti oppaaksi, ettemme eksy sinne.
Mutta olen tosiaan kuullut myös tuosta, että jotkut tekevät hyvää bisnestä, kun myyvät kansioita. Nyt kun otetaan kuvina pelkästään, eikä tarvitse kuivata, niin vielä helpompaa.
Sinänsä hauskaahan tuo oli, mutta hiukan joskus ärsytti, kun kuuli, että joku toinen opettaja oli sanonut, että parikymmentä kuvaa riittää ja jos ei löydy oikeaa, niin ottakaa jostain muusta. Toiset taas vaati koko ruljanssin prässäämisineen päivineen. Ja loppujen lopuksi biologian numeroon sillä ei ollut oikeastaan mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai teillä lapset käyttävät muovipusseja koulukirjojen kuljettamiseen.. Ai niin kun nekin maksaa jotain... Käsissähän nuo kirjat menee.Me oatimme sen kasvion. Ei ollut pari euroa. Sen lisäksi olemme ostaneet mm englannin ja matikan kirjat jo monta vuotta, koska niitä ei saa koulusta. Säästöt. Samaten koulun ns digiviikolle piti lähettää läppäri kotoa. Helsingin kaupungin opetusviraston päällikkö pölli lasten tietokoneet.
Ensinnäkin, miksi ihmeessä ostitte kasvion? Mitä lapsi oppi? Ja jos rahanmeno harmittaa niin sitä suuremmalla syyllä ihmettelen.
Toisekseen, teillä varmaan oli läppäri, eikö niin? Tuskin menitte läppäriostoksille viikon tarpeen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai teillä lapset käyttävät muovipusseja koulukirjojen kuljettamiseen.. Ai niin kun nekin maksaa jotain... Käsissähän nuo kirjat menee.Me oatimme sen kasvion. Ei ollut pari euroa. Sen lisäksi olemme ostaneet mm englannin ja matikan kirjat jo monta vuotta, koska niitä ei saa koulusta. Säästöt. Samaten koulun ns digiviikolle piti lähettää läppäri kotoa. Helsingin kaupungin opetusviraston päällikkö pölli lasten tietokoneet.
Ensinnäkin, miksi ihmeessä ostitte kasvion? Mitä lapsi oppi? Ja jos rahanmeno harmittaa niin sitä suuremmalla syyllä ihmettelen.
Toisekseen, teillä varmaan oli läppäri, eikö niin? Tuskin menitte läppäriostoksille viikon tarpeen vuoksi.
Idiootti. Ostimme sen kasvion. Tyhjänä. Lapsi sitten täytti.
Ei peruskoulun digiloikka voi perustua siihen, että kodit ostaa laitteet koululle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40 kasvia kerää päivässä ja laittaa painon alle kuivumaan. Onpa hirvee vaiva, NOT! Stanan laiskoja nää nykyiset lapset ja vanhemmat valittajia.
Kyseessä eivät ole mitkä tahansa kasvit. Ainakin minun lapseni koulussa oppilaat saivat listan, minkä mukaan kasveja piti kerätä. Osa oli keväällä kukkivia (kuten valkovuokko), osa keskikesän kukkijia. Osa oli sammalia, osa heiniä. Puunlehtiäkin piti kerätä.
Sama meidän koulussa, mutta missään ei toisaalta sanottu että kasvin pitäisi olla kukassa. Riittää että on oikea kasvi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40 kasvia kerää päivässä ja laittaa painon alle kuivumaan. Onpa hirvee vaiva, NOT! Stanan laiskoja nää nykyiset lapset ja vanhemmat valittajia.
Kyseessä eivät ole mitkä tahansa kasvit. Ainakin minun lapseni koulussa oppilaat saivat listan, minkä mukaan kasveja piti kerätä. Osa oli keväällä kukkivia (kuten valkovuokko), osa keskikesän kukkijia. Osa oli sammalia, osa heiniä. Puunlehtiäkin piti kerätä.
Sama meidän koulussa, mutta missään ei toisaalta sanottu että kasvin pitäisi olla kukassa. Riittää että on oikea kasvi...
MEillä vaadittiin kukka. Nuppu ei käynyt eikä ylikukkinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulet yllättymään kuinka hauskaa puuhaa se on.
Hauskaa? Kasvien etsintä on juu hauskaa mutta millä teet kasvion kun materiaalit maksaa, digikasvio ei onnistu kun ei ole kameraa.
ap
Maksaa? Kartongit teippeineen ei montaa euroa maksa. Itse aikanaan prässäsin puhelinluettelon välissä, ei taida enää olla niitäkään. No jos ison kirjan välissä... Kivaa hommaa oli, sääli että kasvio on hävinnyt jonnekin.
Itse oikein odotan, että pääsen lapseni kanssa keräämään kasviota!
Vanhempani olivat syntyneet 40-luvulla ja kasvion myötä tunsivat valtavan määrän kasveja. Itse olen 60-luvulla syntynyt, peruskoulun kasvatti, enkä häpeäkseni tunnista moniakaan kasveja. Toki tunnistan joitakin kukkia - ehkä juuri vanhempieni kertomina, mutta paljon menee tyyliin "ööö, joku heinä"! Ei ole kaikenmaailman "nurminatat" ja "timoteit" hanskassa.
Kasvion kerääminen on selkeä satsaus yleissivistykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi Luoja! Jos parin euron ostos aiheuttaa tällaisia paineita, niin mitä tekee parikymppiä... Sydänkohtaus? Elämä on, kuluja tulee, vaikka kuinka olisi maksutonta.
Ole onnellinen....kaikkialla muualla kaikki koulutus maksaa, kun lapsesi on lukio/ammattikouluikäinen...vitosen vihko naurattaa.
ELäTä itse lapsesi!!!