En tiedä mitä haluaisin tehdä työkseni
Olen 23v AMK opiskelija, aikaisemmin opiskellut merkonomiksi ammatilliselta puolelta ja vähän tyhmänä nyt opiskelen edelleen samaa alaa, kansainvälistä kauppaa ensimmäistä vuotta. Työkokemukseni koostuu lähinnä asiakaspalvelutöistä ja muista kaupan alan töistä, mutta vakituista paikkaa en ole vielä saanut mistään.
En tunne erityistä intohimoa alaa kohtaan tai oikeastaan mitään alaa kohtaan kun eipä tässä muutakaan ole päässyt kokeilemaan. Enkä ollenkaan tiedä mitä oikeasti haluaisin tehdä työkseni ja koen tämän erittäin stressaavaksi. Tiedän ainoastaan että kaipaan jotain käytännöllisempää tai toiminnallisempaa ja mahdollisesti myös vastuullisempaa (ensihoitaja, poliisi yms. viehättää hieman). Ajatukseni kai on ollut tähän mennessä kouluttautua tälle alalle että saisi hyvän pohjan josta lähteä miettimään tarkemmin sitten mitä haluaa tehdä seuraavaksi.
Miten te toimisitte mun tilanteessani ja mitä mieltä olette? Haaskaanko aikaani kun opiskelen edelleen kaupallista alaa vai mietinkö ja stressaanko vain turhaan?
Mahdollisesti tuhlaat aikaa. Jos et koe mitään alaa kohtaan erityistä intohimoa juuri nyt, on ihan mahdollista että parin vuoden päästä tunnet ja tiedossa on taas uudet opinnot. Omien kokemusteni perusteella sinuna ottaisin aikalisän, jatkaisin tuttuja ei-vaativia töitä sillä aikaa kun mietit mitä oikeasti haluat. Jos opinnot alkavat tuntua hällä väliä -meiningiltä ja huomaat haikailevasi koko ajan muuta, ei kannata jatkaa. Itse tajusin kolmantena vuonna AMK liiketaloudessa, että olin mennyt opiskelemaan vain koska halusin miellyttää äitiä. Olisi pitänyt jatkaa luoville aloille hakua ja harjoitella niitä taitoja joiden parissa huomaamatta meni kaikki vapaa-aika. Jatkoin kuitenkin koulun loppuun, mutta heti kun ne olivat ohi hain ja pääsin heti opiskelemaan alaa, jolla työskentelen nyt. Tradenomiopinnoista ei missään nimessä ole ollut haittaa, päin vastoin, mutta olisi sen ajan voinut käyttää säästöjen kartuttamiseen ja luovien juttujen tekemiseen. Mutta jos haikailet esim. hoitoalalle niin en tiedä onko nykyisistä opinnoistasi hirveästi hyötyä siellä. Neuvoni siis, kuuntele intuitiota ja käytä paljon aikaa itsesi tutkiskeluun. Työkokeilut, avoin AMK ja erilaiset kansanopistojen kurssit voisivat olla parempi vaihtoehto ajan käytölle kuin mahdollisesti itsellesi turhan tutkinnon opiskelu.