Miksi raskausviikot aletaan laskemaan jo ennen hedelmöittymistä?
Jos tiedän tasan tarkkaan päivän jolloin tulin raskaaksi, esimerkiksi jos se tapahtui viime maanantaina niin olisin kuitenkin jo kolmannella raskausviikolla?
Kommentit (8)
Kyseisen suureen avulla lasketaan tekovaiheen aikainen pallipaine.
"Elinten muodostuminen alkaa 3. raskausviikolla. Ensimmäisenä alkavat kehittyä aivot ja sydän. Kädet, jalat ja silmät alkavat kehittyä 6. raskausviikolla. Sydän alkaa sykkiä 6. raskausviikolla. Ulkoiset sukupuolielimet alkavat kehittyä 7. raskausviikolla.
Alkoholinkäyttö ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana voi aiheuttaa elinepämuodostumia ja keskushermostovaurioita."
Tarkoitetaanko tällä 3. raskausviikolla nyt oikeaa sikiön ikää eli hedelmöittymisestä kolme viikkoa, vai tuota viime kuukautisten alkamisesta kolme viikkoa eli tosiasiassa sikiö voisi olla viikon?
Siksi että kaikilla pitää alkaa laskemaan samasta lähtökohdista jotta vlidaan asettaa standardit. Toki aina on naisia jotka ei tiedä alkamisajankohtaa jne mutta ne sitten on poikkeuksia.
Tuo laskentatapa on ihan syvältä. Ei kaikilla ole kierto 28 päivää, jonka mukaan tuo lasketaan. Minulla on nykyisin 35 päivää, ennen raskautta se saattoi olla jopa 50 päivää. Minä tiesin ihan täsmälleen alkion/sikiön iän, koska sain lapseni alkionsiirron kautta, mutta laskentatavasta johtuen laskettu päivä heitti koko ajan viikolla. Se ei kuitenkaan lääkäreitä kiinnostanut missään kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo laskentatapa on ihan syvältä. Ei kaikilla ole kierto 28 päivää, jonka mukaan tuo lasketaan. Minulla on nykyisin 35 päivää, ennen raskautta se saattoi olla jopa 50 päivää. Minä tiesin ihan täsmälleen alkion/sikiön iän, koska sain lapseni alkionsiirron kautta, mutta laskentatavasta johtuen laskettu päivä heitti koko ajan viikolla. Se ei kuitenkaan lääkäreitä kiinnostanut missään kohtaa.
Koska viikko on ihan normaali heitto vielä. Pitää heittää enemmän jotta sillä olisi mitään väliä
Vierailija kirjoitti:
hassua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska viikko on ihan normaali heitto vielä. Pitää heittää enemmän jotta sillä olisi mitään väliä
Lapsen kehittyminen hedelmöittymisestä syntymiseen kestää 38 viikkoa. Laskennallisesti tuohon lisätään 2 viikkoa, jolloin puhutaan 40 raskausviikosta. Tällä oletetaan nimenomaan, että on säännöllinen neljän viikon pituinen kierto ja ovulaatio tapahtuu aina kierron puolivälissä eli 14. päivä.
Jos tietää kierron olevan vaikkapa nyt sen 50 päivää ja tietää senkin, että limakalvojen paksuuntumista on odotettu sinne kierron 40. päivään ennen alkionsiirtoa, on jo melkoinen heitto lasketussa ajassa. Vastaavasti ikävää on, jos kierto on vaikkapa vain 20 päivää. Se näkyy aikanaan esim. äitiysloman alkamisajassa ja vaikuttaa sitä kautta raskauden loppuajan jaksamiseen. Myös tietyissä töissä siirretään kevyempiin tehtäviin raskausviikkojen perusteella.
Lasketaan edellisistä kuukautisista. On helpompi niin. Aika harva tietää loppujen lopuksi sen tarkan hedelmöittymispäivän, jos on ollut seksiä useammin kuin sen yhden ainokaisen kerran siinä kuussa ovulaation aikoihin.