Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menee tunteisiin narsismi-keskustelujen "keittiöpsykologi" , "kaikkien exät ovat psykopaatteja" ja " ei-narsistinen ihminenkin voi muuttua narsistiksi suhteessa" jne.

Vierailija
04.05.2018 |

Ei varmaan pitäisi, mutta osuu silti hermoon.

Jos olet yksi heistä, joka viljelee vastaavia kommentteja ketjussa olet tulkintani mukaan joko itse narsistisesta häiriöstä kärsivä ja tulkitset siksi että kyseisen häiriön piirteet ovat "normaaleja" tai et ole ollut koskaan- tai ainakaan pitkään narsistisen henkilön vaikutuspiirissä ja tulkitset siksi omat havaintosi narsistisista piirteistä niin, että muut tekevät samat havainnot, mutta eivät ymmärrä niitä "normaaleiksi" tai olosuhteiden aiheuttamiksi poikkeamiksi.

Koska voin vakuuttaa, että jos olet itse "normaali" tunteva olento, erotat kyllä narsitin viimeistään siinä vaiheessa kun saat etäisyyttä narsistin vaikutuspiiristä. Ilman muttia tai mahdollisuutta siihen, että kyseessä oli sittenkin "aivan tavallinen kusipää".

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kun lukee näitä artikkeleita ”näin tunnistat narsistin” tai ”narsistin 7 ominaisuutta” - ja kaikki mätsäävät? Saako jo nimetä toisen narsistiseksi (huom sanamuoto)?

Vierailija
2/49 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin on omituista, että narsismi-keskusteluissa aina valitetaan liioittelusta, kun kyse on kuitenkin melko yleisestä ilmiöstä. Eihän toki kaikkien exät voi olla narsisteja, mutta kyllä vain joidenkin exät ovat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli av:hen viittaat, niin kyllähän täällä on niin paljon ihmisiä, että löytyy narsistisia eksiäkin. Eikö täällä käy päivittäin 3000 ihmistä? Jos narsisteja on 2-5 % populaatista, niin kyllä tällä otannalla on kymmeniä kokemuksia narsistisista eksistä.

Vierailija
4/49 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtälailla tunteisiin menee se, kun narsistin mielipuolisen kiusanteon kohteelle todetaan että "riitaan tarvitaan aina kaksi" tai "sopikaa nyt ne erimielisyytenne".

Vierailija
5/49 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin naurattaa nuo: "nykyään jokaisen exä on narsisti pah pyh" kommentit.

Ihmiset eivät ymmärrä prosentteja käytännössä.

Jos jotain tyyppejä on prosentti väestöstä, niin silloin jokainen oikeasti tuntee vähintään yhden narsistin.

Narsisteja on kuitenkin enempi kuin 1 prosentti. Psykopaatteja on 1 prosentti.

Narsisteja arviolta ainakin joku 4 prosenttia.

On jo tarpeeksi hirveää, että jokainen suomalainen tuntee vähintään yhden oikean kylmäverisen ja tunteettoman psykopaatin.

Kyllä näin on. Jokainen keittiöpsykologi voi laskea esim. face kaverinsa, ja sitten kaikki ketkä eivät ole facessa.

Jokainen tuntee satoja ihmisiä.

Tämä on ihan faktaa.

Jos jokainen ihminen tuntee vaikka alakanttiin arvioituna 150 ihmistä, niin kyllähän siihen jo vähintään yksi psykopaatti mahtuu ja ainakin4-6 narsistia.

Yksi psykopaatti tai narsisti ehtii elämänsä aikana tuhoamaan monenkin ihmisen elämää.

Naristin alhainen ja kuvottava hoviväki on vielä moni lukuisempaa kuin narsistit.

Niitä sontiaisia on sitten varmasti enemmän kuin kuin 1, 2 tai 10 prossaa.

4% 5000 000:sta on 200 000!!!!

KAKSI SATAA TUHATTA!

Vierailija
6/49 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kun lukee näitä artikkeleita ”näin tunnistat narsistin” tai ”narsistin 7 ominaisuutta” - ja kaikki mätsäävät? Saako jo nimetä toisen narsistiseksi (huom sanamuoto)?

En tiedä. Usein noissa artikkeleissa mainitut asiat pitävät paikkansa, mutta en usko, että niiden avulla voi tehdä päätelmiä muista mikäli ei tunne henkilöä hyvin pidemmältä ajalta. Usein kai nuo artikkelit auttavat saamaan vahvistusta sille tiedolle mikä on kokemuksen kautta jo valmiina. Tai ainakin pitäisi sen sijaan, että ne toimisivat apuna ihmisten perusteettomaan leimaamiseen.

Koen vain henklökohtaisesti loukkaavana sen, että toiset pitävät artikkeleja enemmänkin lyömäaseena narsisteista kärsineitä kohtaan "koska jos se on iltalehdessä, se ei ole totta" . Se että tunnistaa kaikki luetellut piirteet itsessään ja/tai muissa ei tee niistä epärelevantteja, vaan kertoo ennemmin siitä, ettet ole koskaan tuntenut narsistia.

Vierailija
7/49 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtälailla tunteisiin menee se, kun narsistin mielipuolisen kiusanteon kohteelle todetaan että "riitaan tarvitaan aina kaksi" tai "sopikaa nyt ne erimielisyytenne".

Minun kimppuu kerran hyökättiin ilman mitään syytä yllättäen. Kyllä oli mukava verta vuotavana saada kuulla tuo riitaan tarvitsee aina kaksi.

Minusta on erittäin törkeää ja toista ihmistä mitätöivää sanoa yhtään mistään asiasta hänelle, että "antaisit jo olla" "Älä välitä" "Laske toisesta korvasta" " Asetu vaan sen yläpuolelle" "mitä tuosta jaksat"

Vierailija
8/49 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kanssa. Ja se että " anna vaan olla" . Sehän onkin helppoa kun tietää mikä on vastassa.

Vierailija
9/49 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin on omituista, että narsismi-keskusteluissa aina valitetaan liioittelusta, kun kyse on kuitenkin melko yleisestä ilmiöstä. Eihän toki kaikkien exät voi olla narsisteja, mutta kyllä vain joidenkin exät ovat. 

Ja moni exää narsismista syyttäväkin voi olla helposti narsisti.

Vierailija
10/49 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttäisikö ap:ta vähemmän, jos jokainen muuttaisi sanan ”narsisti” sanaksi ”narsistisesti käyttäytyvä”?

Vierailija
11/49 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttäisikö ap:ta vähemmän, jos jokainen muuttaisi sanan ”narsisti” sanaksi ”narsistisesti käyttäytyvä”?

Ei, onhan noilla merkityseroa. Sen sijaan ärsytystä vähentäisi, jos lakattaisiin mitätöimästä muiden kokemuksia ja olemaan kyseenalaistamatta niitä ilman parempaa tietoa.

Vierailija
12/49 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli av:hen viittaat, niin kyllähän täällä on niin paljon ihmisiä, että löytyy narsistisia eksiäkin. Eikö täällä käy päivittäin 3000 ihmistä? Jos narsisteja on 2-5 % populaatista, niin kyllä tällä otannalla on kymmeniä kokemuksia narsistisista eksistä.

Niin se on minusta kummallista kuinka tyhmä ihminen voi olla. Miten kukaan voi väittää että vauvapalstan yksittäiseen ketjuun aiheesta x tulleet kommentit vaikka 8 kpl = Jokainen, kaikki, muoti-ilmiö, trendipelleilyjä, liian paljon lehtiä luettu, huuhaata.

Vierailija
13/49 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosin vetäminen on välillä vaikeaa. Minun eksäni ei varmaankaan saisi diagnoosia, ei hän kaikki narsismin kriteereitä täytä, mutta ei se poista sitä, että hän ensin manipuloi, sitten syyllistää ja lopulta uhkailee. Joka ikisen sillan hän onnistuu polttamaan.

Vertauskuvainnollisesti: kaverin lapsi oli täystuho, ihan adhd. Hänet testattiin, mutta ei kuitenkaan saanut diagnoosia, koska kykeni keskittymään kiinnostuksen kohteeseen. Poika silti on aivan äärimmäisen rasittava.

Me kaikki olemme janalla. Janassa on jossain kohtaa merkki, missä menee diagnoosin raja.

Vierailija
14/49 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin se on minusta kummallista kuinka tyhmä ihminen voi olla. Miten kukaan voi väittää että vauvapalstan yksittäiseen ketjuun aiheesta x tulleet kommentit vaikka 8 kpl = Jokainen, kaikki, muoti-ilmiö, trendipelleilyjä, liian paljon lehtiä luettu, huuhaata.

Joo ja sen lisäksi että ko. Kommentit paitsi kyseenalaistavat henkilön kokemuksen, ne myös aika suoraan väittävät henkilöä tyhmäksi ja kyvyttömäksi arvioimaan itseään, muita ja ympäristöä, mutta komentoja taas itse tuntuu olevan kyvykäs arvioimaan tuntemattoman henkilön ja tilanteen jo yhdestä yksittäisestä aloituksesta tai kommentista.

Vierailija
15/49 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan pitäisi, mutta osuu silti hermoon.

Jos olet yksi heistä, joka viljelee vastaavia kommentteja ketjussa olet tulkintani mukaan joko itse narsistisesta häiriöstä kärsivä ja tulkitset siksi että kyseisen häiriön piirteet ovat "normaaleja" tai et ole ollut koskaan- tai ainakaan pitkään narsistisen henkilön vaikutuspiirissä ja tulkitset siksi omat havaintosi narsistisista piirteistä niin, että muut tekevät samat havainnot, mutta eivät ymmärrä niitä "normaaleiksi" tai olosuhteiden aiheuttamiksi poikkeamiksi.

Koska voin vakuuttaa, että jos olet itse "normaali" tunteva olento, erotat kyllä narsitin viimeistään siinä vaiheessa kun saat etäisyyttä narsistin vaikutuspiiristä. Ilman muttia tai mahdollisuutta siihen, että kyseessä oli sittenkin "aivan tavallinen kusipää".

Minua vaivaa se, että palstalla on ihmisiä jotka leimaavat muiden kirjoittajien kumppaneita/eksiä narsistiksi aivan liian herkästi. Itse tulin kysymään neuvoja parisuhdekriisiini (kyllä, ei-narsistisilla ihmisillä ja heidän kumppaneillaan voi myös olla kriisejä), ja yhdelle kommentoijalle oli kuin punainen vaate se, kun kerroin (myös) mieheni hyvistä puolista. Olivat kuulemma ihan selkeitä narsistin merkkejä. No anteeksi kovasti, että mieheni kohtelee minua ihanasti!

Jäi sellainen tunne, että henkilö on itse narsistin vaurioittama eikä osaa ajatella, etteivät kaikki kauniskäytöksiset ja romanttiset miehet kuitenkaan ole narsisteja, vaikka hänen eksänsä ilmeisesti olikin. 

Vierailija
16/49 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja häiriintynyt kinuski juoksee perässä ja itkee kun ei vastata "rakkaudenosoituksiin".

Kyllä nuo naiset tuolla noin vaikuttavat selvästi... Sanokaamme... Fiksummilta.

Vierailija
17/49 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin, että usein narsistilla on kumppanina piilonarsisti, ja se tuntuu kyllä osuvan hyvin näihin tiettyihin palstakommentoijiin. Minun kertomukseni ja kokemukseni omasta miehestäni mitätöitiin täysin, ja tilalle syötettiin kuvaa, jossa mieheni on vaarallinen ja manipuloiva narsisti, ja itse puolestaan olen puolustuskyvytön ja omasta tilanteestani täysin pihalla oleva alistettu rassukka. Tuli aika hyytävä olo siitä, miten joku täysin tuntematon ihminen kokee sellaista kaikkivoipaisuutta, että katsoo tietävänsä minun asiani minua paremmin muutaman tekstirivin perusteella.

t. 15

Vierailija
18/49 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Ja kun vielä otetaan huomioon, että täällä ei puhuta pelkästään narsistisista existä, vaan myös pomoista, vanhemmista, sisaruksista ja anopeista, niin kyllä niitä kokemuksia palstalta pakostikin löytyy aika paljon. 

Vierailija
19/49 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin, että usein narsistilla on kumppanina piilonarsisti, ja se tuntuu kyllä osuvan hyvin näihin tiettyihin palstakommentoijiin. Minun kertomukseni ja kokemukseni omasta miehestäni mitätöitiin täysin, ja tilalle syötettiin kuvaa, jossa mieheni on vaarallinen ja manipuloiva narsisti, ja itse puolestaan olen puolustuskyvytön ja omasta tilanteestani täysin pihalla oleva alistettu rassukka. Tuli aika hyytävä olo siitä, miten joku täysin tuntematon ihminen kokee sellaista kaikkivoipaisuutta, että katsoo tietävänsä minun asiani minua paremmin muutaman tekstirivin perusteella.

t. 15

Av toimii samalla logiikalla koko ajan. Ylitulkitaan ja luetaan rivien välistä, koska eihän tänne voi/halua/pysty yksityiskohtia kuvaamaan. Esim. Minä kerroin uusperhekeskustestelussa, että en hoida enkä viihdytä miehen lapsia, vaan mies saa sen tehdä, koska lapset ovat tulleet isäänsä katsomaan eikä minua. Minut haukuttiin sen takia ilkeäksi, pahaksi äitipuoleksi, joka on koko ajan naamaltaan kuin myrskyn merkki.

Vierailija
20/49 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diagnoosin vetäminen on välillä vaikeaa. Minun eksäni ei varmaankaan saisi diagnoosia, ei hän kaikki narsismin kriteereitä täytä, mutta ei se poista sitä, että hän ensin manipuloi, sitten syyllistää ja lopulta uhkailee. Joka ikisen sillan hän onnistuu polttamaan.

Vertauskuvainnollisesti: kaverin lapsi oli täystuho, ihan adhd. Hänet testattiin, mutta ei kuitenkaan saanut diagnoosia, koska kykeni keskittymään kiinnostuksen kohteeseen. Poika silti on aivan äärimmäisen rasittava.

Me kaikki olemme janalla. Janassa on jossain kohtaa merkki, missä menee diagnoosin raja.

Mielestäni ihmiset menevät liian helposti tuohon dg:n "tarpeellisuuteen". Se ettei ole syöpä-diagnoosia, ei tarkoita sitä, etteikö sinulla voisi olla syöpä. Eivätkä ammattilaisten diagnoositkaan ole erehtymättömiä. Juuri sinä olet erityisasiantuntija mitä tulee perheeseesi ja puolisoosi koska sinulla on pääsy sinne minne lääkäreillä ei ole. On myös ihan faktaa, että hoitoon ohjautuu erilaisen kaltoinkohtelun uhrit, eikä ne kaltoinkohtelijat. Sitäkin voi miettiä, että miksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan