Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arkisia asioita, joita hankala oppia!

Vierailija
04.05.2018 |

Olen pian 40 ja aina joudun tarkistamaan pattereita vaihtaessani, että kumpi pää olikaan se plussa ja kumpi miinus. Aika monet patterit olen vaihtanut elämäni aikana, mutta tätä asiaa en ikinä muista!Tänä aamuna viimeksi..onko muilla jotain samankaltaisia arjen pieniä takkuja?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuulostaa hullulta, mutta minulla pohjoinen ja etelä, kun kartalla on esim. Eyelä-Esplanadi ja Pohjois-Esplanadi. Vaikka siis osaan kävellä sinne, en muista, kummalla kadulla se paikka on. Viimeksikin puheessa sanoin väärin ja kun tajusin sen, ihmettelin, miten voin seota tuossa.

En mä tiedä, onko tästä apua tähän, mutta mulla on sellainen muistisääntö noiden esplanadien suhteen, että eteläinen on lähempänä merta, eli poispäin Suomesta.

Vierailija
22/35 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Objektiivinen ja subjektiivinen. Ikinä en muista. Olisko tähän jotain muistisääntöä?

Ah, tämä kans! Kysyin samaa joskus ja sain jonkun selityksen katsomisesta kameran objektiivin linssin läpi. Mutta kumpaa se sitten tarkoittaa? :D

Niin just - ei auta yhtään :D :D t. se alkuperäinen ihmettelijä....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Objektiivinen ja subjektiivinen. Ikinä en muista. Olisko tähän jotain muistisääntöä?

Ah, tämä kans! Kysyin samaa joskus ja sain jonkun selityksen katsomisesta kameran objektiivin linssin läpi. Mutta kumpaa se sitten tarkoittaa? :D

Objektiivin läpi katsotaan kohdetta (objekti), katsoja on subjekti.

Vierailija
24/35 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasen ja oikea aiheuttaa harmaita hiuksia, aina joutuu miettimään. Samoin kierteen suunta, aina joutuu tekemään mielikuvaharjoituksen pullon avaamisesta ennen kuin hahmottaa kumpaan suuntaan esim. öljyproppu aukeaa.

Toi kierteen suunta, just hokasin, että mulla on sama ongelma pihan vesiletkun kanssa. Jos en näe, tuleeko letkusta vettä, niin en muista kumpaan suuntaan pyörittämällä vesisuihku katkeaa ja kummasta suunnasta tulee vaan kovemmalla voimalla!

Ap

Tähän on olemassa näppärä muistisääntö: Lefty loosey righty tighty. Käy myös kaikkiin korkkeihin ja ruuveihin.

Vierailija
25/35 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin paperille miten palovaroittimen patteri laitetaan.

Näkyvälle paikalle komeroon ohje ja varapatteri.

En saa voidetuubin korkkia useinkaan kiinni.

Vierailija
26/35 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasen ja oikea aiheuttaa harmaita hiuksia, aina joutuu miettimään. Samoin kierteen suunta, aina joutuu tekemään mielikuvaharjoituksen pullon avaamisesta ennen kuin hahmottaa kumpaan suuntaan esim. öljyproppu aukeaa.

Toi kierteen suunta, just hokasin, että mulla on sama ongelma pihan vesiletkun kanssa. Jos en näe, tuleeko letkusta vettä, niin en muista kumpaan suuntaan pyörittämällä vesisuihku katkeaa ja kummasta suunnasta tulee vaan kovemmalla voimalla!

Ap

Tähän on olemassa näppärä muistisääntö: Lefty loosey righty tighty. Käy myös kaikkiin korkkeihin ja ruuveihin.

Kiitos tästä!🌞En ole ikinä kuullutkaan! Ehkä tämä helpottaa tulevaisuuttani hieman..

Ap

Vierailija
27/35 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tuntuu hankalalta ajoittaa lähtö kotoota niin etten ole perillä ihan hirmusen etuajassa. Varsinkin jos pitää ensin mennä bussilla ja junalla, ja sitten kävellä vielä jonkun matkaa. Jotenkin aina varaan liikaa aikaa matkoihin, vaikka tiedän että saan sitten perillä odotella turhan pitkään.

Vierailija
28/35 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että kumpi on oikea ja kumpi on vasen :D

Tämä on todella yleistä, mutta syytä sille ei ole vielä löydetty. Liittynee jotenkin aivosymmetriaan tai tilalliseen ajattelutapaan. Munkin pitää miettiä joka kerta, kumpi on kumpi - ellei ole kynää kädessä. Suuntia antaessa se on usein "vasen..eikun se toinen vasen".

Mullakin menee oikea ja vasen sekaisin. Tosi hankala, jos antaa autossa toiselle ajo-ohjeita. "Käänny seuraavasta vasemmalle, ei sinne vaan tonne vasemmalle (johon toinen sit sanoo, että eli oikealle)."

Mun on myös vaikea tehdä montaa asiaa yhtäaikaa. Hankala näin useamman lapsen äitinä. Jos mittaan jauhoja ja joku kysyy minulta jotain (ja siis aina näin tapahtuu), niin en tiedä enää olenko laittanut 4, 5 vai 6 desiä niitä jauhoja. Samoin en pysty valmistamaan montaa eri sorttia ruokaa yhtäaikaa, ilman että joku palaa pohjaan. Voin esimerkiksi paistaa lihaa ja keittää perunoita, mutta jos yritän lisäksi tehdä salaattia menee kaikki ihan pieleen.

Vierailija
29/35 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mehun laimentaminen ohjeen mukaan. Eli jotain osaa tämän verran ja tuota osaa tuon verran. Uskomatonta miten surkea olen kaikessa arkimatematiikassa - puhumattakaan muista laskuista.

Aika monella on tämä ongelma. Itse olen tavannut Laudaturin pitkästä matikasta kirjoittaneita, jotka ei osaa tehdä laimennussarjoja labrassa (siis opiskelijoina yliopistossa). Joutuu ihan vääntämään rautalangasta.

Vierailija
30/35 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Objektiivin läpi katsotaan kohdetta (objekti), katsoja on subjekti.

Selvä, eli miten tästä on apua muistamaan objektiivisen ja subjektiivisen ero?

Vierailija
31/35 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että kumpi on oikea ja kumpi on vasen :D

Tämä on todella yleistä, mutta syytä sille ei ole vielä löydetty. Liittynee jotenkin aivosymmetriaan tai tilalliseen ajattelutapaan. Munkin pitää miettiä joka kerta, kumpi on kumpi - ellei ole kynää kädessä. Suuntia antaessa se on usein "vasen..eikun se toinen vasen".

Mullakin menee oikea ja vasen sekaisin. Tosi hankala, jos antaa autossa toiselle ajo-ohjeita. "Käänny seuraavasta vasemmalle, ei sinne vaan tonne vasemmalle (johon toinen sit sanoo, että eli oikealle)."

Mun on myös vaikea tehdä montaa asiaa yhtäaikaa. Hankala näin useamman lapsen äitinä. Jos mittaan jauhoja ja joku kysyy minulta jotain (ja siis aina näin tapahtuu), niin en tiedä enää olenko laittanut 4, 5 vai 6 desiä niitä jauhoja. Samoin en pysty valmistamaan montaa eri sorttia ruokaa yhtäaikaa, ilman että joku palaa pohjaan. Voin esimerkiksi paistaa lihaa ja keittää perunoita, mutta jos yritän lisäksi tehdä salaattia menee kaikki ihan pieleen.

Mulle käy usein noin kahvin keittämisen kanssa, kun tulee vieraita. Juttelen kuulumisia samalla kun mittailen kahvinpuruja. Puolessa välissä joudun kippaamaan purut takaisin ja aloittamaan alusta..ja olla puhumatta samalla!

Vierailija
32/35 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa puhua toisten päälle. Pitää kuunnella loppuun ennen kuin vastaa.

Tässä mulla on aina vaan opettelemista.

Vierailija
33/35 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka polkupyörän renkaaseen pumpataan ilmaa

Vaihdoin venttiilejä saadakseni pumpattua.  Usein jouduin tosin pyytämään apua.

Vierailija
34/35 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on hämmästyttävän vaikea laskea päivämääriä. "Viikko tästä eteenpäin" pitää laskea aina erikseen, suurinpiirtein sormilla. Matkat, nopeudet ja keskinopeudet menevät hyvin mutta kun päivämäärät ovat vuosi vuoden jälkeen ihan erityistapauksia.

Vierailija
35/35 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisilla paikoilla ovet! Aina työnnän tai vedän väärään suntaan. Myös jos ovessa on lukko ja ovi lukossa, niin en tiedä kumpaan suuntaan lukko aukeaa. Muutenkin joskus lukot on todella tiukassa ja oven avaamisessa saattaa mennä hetki.

Nykyään aina jännitän julkisten paikkojen ovia (lukollisia) että saanko auki tai mitähän muut ajattelevat kun minä avuton rimputan ovea. Myöskin usein katson miten joku muu avaa lukon ennekuin mun on itse sitä lukkoa käytettävä. Eniten ahdistusta aiheuttaa sellaiset lukot, joita en ole ikinä nähnyt. Jestas puistattaa jo nyt.

Tämä voi johtua siitä, että kouluaikoina luokan ovet olivat aina lukossa ja ne sijaitsivat luokan edessä. Jos minun piti lähteä kesken tunnin jonnekkin niin monta kertaa ihan häpeissäni räpläsin lukkoa varmaan minuutin (yllättävän pitkä aika!) aina ajattelin, että nyt joku nauraa mulle tai ajattelee jotain musta.

Saattaa kuulostaa todella tyhmältä, mutta totta on joka sana :D