Indentiteettisi: äiti, ammattisi, vaimo? Mikä?
Kommentit (17)
Lapsille äiti, asiakkaille ammatin edustaja muille Maija tai Maija Virtanen.
Aina ensiksi vaimo, sitten äiti, sitten mummo sitten opettaja.
Ikuinen pätkätyöläinen, ulkona kaikesta, joku vaan joka tulee kun käsketään.
Yksinäinen.
Äiti ja yh-
Kaikki ihmissuhteisiin liittyvät roolit ensisijaisia. Tytär, äiti, sisar, vaimo, ystävä jne. Äidin rooli ahdistaisi, jos se olisi jotenkin ylitse muiden. Ihmissuhteisiin liittyvien roolien jälkeen tulee ammatillinen rooli, harrastuksiin liittyvät roolit, asuinpaikkaan liittyvän roolit yms.
Olen Keganin aikuisen kehityksen teorian viidennellä tasolla, jossa jo oma identiteettikin kyseenalaistetaan. Neljännellä tasollakaan ei enää itseä määritellä tyyliin "minä olen xy" vaan "minussa on ominaisuuksia xy". Suurin osa aikuisista kehittyy vain tasolle kolme, jossa itsensä määritellään juurikin tyyliin "olen äiti" tai "olen vaimo".
😁
Jos pitäisi kuvata yhdellä sanalla, valitsisin etunimeni. Mutta jos pitäisi valita rooli josta pitäisin tiukimmin kiinni valintatilanteessa, niin eipä olisi vaikea tässä vaiheessa valinta: äiti.
Sitten jos joskus aikuisina lapseni valitsisivat elämän johon en juuri kuulu, niin puolison ja ystävän roolit olisivat tiukassa skabassa.
Vaimo, äiti, taitelija ja sitten tulee ammatti
Sattumalta tähän aikaan ja paikkaan syntynyt tietoinen olento äärettömässä maailmankaikkeudessa.
Ensimmäisenä vapaa nainen, toisena sisko, naisystävä, kaveri, tuttu, kolmantena duunari
Suomalainen, suomenkielinen, mies, oman alani asiantuntija, aviomies, helsinkiläinen. Siinä joitakin identiteettiäni määrittäviä asioita.
Maarit. Nimeni (ihan oikea etunimeni) määrittää identiteettiäni vahvasti.
Monia yhtä aikaa. Kapeaksi menee, jos on vain yhden identiteetin ja roolin varassa.
Minä oon minä. En määrittele itseäni tuollaisten perusteella. Ehkä jonkun verran työn, jos sellainen olisi. Nyt työttömänä, mutta ei se ole osa dentiteettiäni, enemmänkin opiskelijuus on ollut, kun olin opiskelija niin kauan.
Haha, sieltähän löytyi vaikka mitä.
Työn tai opiskelun kautta,
Harrastusten kautta,
Suomalaisena?
Sitten ystävänä ja tyttöystävänä.
Tässä järjestyksessä.
En ymmärrä miksi joku kirjoittaa blogiin instagram-blogiin "äiti ja vaimo". Kuka nyt ei olisi??? Eihän tuo kerro ihmisestä mitään.
Minä. Kokonaisuus, osiensa summa.
Paras minä.
Olen ensisijaisesti äiti, sitten pankinjohtaja ja sitten vaimo. Miehellä on oma uransa ja molemmilla prioriteetit samat: Lapset ensin Aina, lisäksi työssä ei pärjää jos sitä ei priorisoi korkealle, parisuhde voi meillä hyvin just näin kun molemmat saa toteuttaa itseään.