Kuinka kauan perheesi pärjäisi, jos tilillä olisi 600€?
Siinäpä se kysymys. Meillä on tuon verran, palkkapäivä on vasta 15.5. Auto pitäisi tankata, ruokkia kolme teiniä ja kaksi aikuista ja yksi koira, ostaa yhdelle lapselle kengät, toiselle housut ja itselle takki. Taas mennään aivan kädestä suuhun! Ärsyttää niin paljon tämä jatkuva kituutus!
Kommentit (114)
Mitä työtä ap sinä ja miehesi teette?
Ette pysy hengissä paria viikkoa ilman noita kenkiä, housuja ja takkia?
Kesäkuun loppuun, jos olisi pakko. Yleensä alkukuusta vuokran jälkeen jää 200€ ja sillä pitää loppukuukausi selvitä. Eli kesäkuun alussa olisi 400€ ja siitä menisi vuokraan 300€ ja satasella pitäisi sinnitellä kesäkuun loppuun. Ehkä se onnistuisi, jos eläisi toukokuussakin niukemmin
Meillä laskuja pelkästään parin tonnin edestä eli ei selvittäisi ollenkaan.
Jos pitäisi riittää vain ruokaan ja pesuaineisiin yms. niin riittäisi lähes 2kk.
Mutta noin muuten pärjättäisiin kk. (bensat, ruuat, plus jotain ylimäärästä kuten vaatetta 150 eurolla)
Perheessä 2 aik. ja 2 teiniä.
Yksinäistä taloutta elän ja kuukausitulot on 500 e/kk (olen työtön) eikä muuta rahaa ole eikä tule. Joten tuolla summalla elän aina kuukauden kerrallaan, siis maksan siitä vuokran ja laskut ja kaiken elämisen. Että eiköhän se 600 euroakin menisi kuukaudessa, jos sellaisia ökysummia jostain saisin.
T. nainen 34 vuotta, ei pk-seutu
Minun perheeni on yhden hengen kokoiinen ja pärjäisin helposti vuoden ja tiukemmin kaksi vuotta. Edellyttäen, ettei mitään äkkinäistä tule, enkä sairastu.
Me olemme kunnan hommissa molemmat, nettona palkkaa jää noin 5500€/kk. Kun laskut on maksettu (autot, asunto, juoksevat kulut) ruokaan ja vaatteisiin jää noin 1500€/kk. Nyt on ollut isoja laskuja, siksi olemme näin tiukilla. Tuntuu silti, että rahat ovat aina ihan finaalissa. Ja juu, kyllä nuo ovat pakollisia ostoja, talvikengillä tai -vaatteilla ei voi enää mennä.
Miksi ette ole suhteuttaneen menoja tuloihin? Jos ette saa yhtään jäämään säästöjä teillä on yksinkertaisesti ihan liikaa menoja.
Vierailija kirjoitti:
Yksinäistä taloutta elän ja kuukausitulot on 500 e/kk (olen työtön) eikä muuta rahaa ole eikä tule. Joten tuolla summalla elän aina kuukauden kerrallaan, siis maksan siitä vuokran ja laskut ja kaiken elämisen. Että eiköhän se 600 euroakin menisi kuukaudessa, jos sellaisia ökysummia jostain saisin.
+asumistuki ja toimeentulotuki
reippaasti yli kuukauden, ainoa suurempi toistuva meno on vastike, ja sekin vain puolet tosta. Ruokaan menee oihvineen, juustoineen jne noin satasen kuussa ja periaatteessa laskennallisesti kai joku 45e/kk kuukausilipusta mutta ostan aina vuosilipun.
Vältän kaikkia toistuvia menoja mutta netti 12e ja puhelin 4e50c lienee pakollisia. Sähköostia kun ei voi nykyään lukea ilman että välillä vahvistaa sen tekstiviesteillä... näitä mokkulan ihmeellisyyksiä kun oon muka joskus ties missä persleväjoessa ip:n mukaan kaukana kehä 1 ulkopuolella.
Sitten kirjat, pokkareihin yms harrastuskirjoihin menee kai joku satanen kuussa ja nyt kai sitten kun on lämpimämpää niin menee jätskejä ku notkun jossain torilla kirjan kanssa ja haen jätskejä pitkin päivää.
Ihana tää osatyöllistetyn elämä työttömänä ja lääkärin tasoisella tuntiliksalla.
Rahaa jää tosin aina hirveästi yli ja osinkoja sataa taivaalta joilla ostelelen lisää osakkeita. Monopolipeli irl on ihan kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä työttömät uhriutujat jättää osan tuloistaan mainitsematta?
Hava nagila venis'mecha kirjoitti:
reippaasti yli kuukauden, ainoa suurempi toistuva meno on vastike, ja sekin vain puolet tosta. Ruokaan menee oihvineen, juustoineen jne noin satasen kuussa ja periaatteessa laskennallisesti kai joku 45e/kk kuukausilipusta mutta ostan aina vuosilipun.
Vältän kaikkia toistuvia menoja mutta netti 12e ja puhelin 4e50c lienee pakollisia. Sähköostia kun ei voi nykyään lukea ilman että välillä vahvistaa sen tekstiviesteillä... näitä mokkulan ihmeellisyyksiä kun oon muka joskus ties missä persleväjoessa ip:n mukaan kaukana kehä 1 ulkopuolella.
Sitten kirjat, pokkareihin yms harrastuskirjoihin menee kai joku satanen kuussa ja nyt kai sitten kun on lämpimämpää niin menee jätskejä ku notkun jossain torilla kirjan kanssa ja haen jätskejä pitkin päivää.Ihana tää osatyöllistetyn elämä työttömänä ja lääkärin tasoisella tuntiliksalla.
Rahaa jää tosin aina hirveästi yli ja osinkoja sataa taivaalta joilla ostelelen lisää osakkeita. Monopolipeli irl on ihan kivaa.
Mikä sposti vaatii vahvistuksen tekstiviestillä?
Vierailija kirjoitti:
Me olemme kunnan hommissa molemmat, nettona palkkaa jää noin 5500€/kk. Kun laskut on maksettu (autot, asunto, juoksevat kulut) ruokaan ja vaatteisiin jää noin 1500€/kk. Nyt on ollut isoja laskuja, siksi olemme näin tiukilla. Tuntuu silti, että rahat ovat aina ihan finaalissa. Ja juu, kyllä nuo ovat pakollisia ostoja, talvikengillä tai -vaatteilla ei voi enää mennä.
Kaikki viimevuotiset kevät vaatteet myyty?
Vaatteet kävisin ensimmäiseksi etsimässä kirppikseltä. Jos ei löydy, mietitään kenen hankinta voi odottaa. Ruokaan ja bensaan tuo nyt riittää ihan hyvin.
Meidän sakki pärjäisi hyvin. Pienemmälläkin summalla on pärjätty. Suunnittelu, suunnittelu ja ennakointi. Ja kaikki mitä vaan joskus pystyy niin säästöön.
Kaksi viikkoa pystyy jälkikasvu kävelemään rikkinäisissä kengissä.
Talvikengätkin menee vielä kaksi viikkoa.
Mitään vaatetta ei ole pakko ostaa tuona aikana.
Mun teinillä on kolmet rikkinäiset housut ja kahdet rikkinäiset mopoöljyiset kangaskengät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
+asumistuki ja toimeentulotuki
Ei noita omaan kämppään saa. Asumiskulut sen verran pienet ettei saa asumistukea. Ja toimeentulotukea ei saa jos ei myy kämppää ja kuka sen ostais
Tuota listaa katsellessa tulee mieleen kuinka usein sitä on itse ollut tuossa tilanteessa. Vanhoista oppineena kysynkin: Onko nuo vaateostokset ihan ääripakollisia juuri nyt vai pystytkö lykkäämään siihen palkkapäivään asti? Meinaan vaan että ne meillä tuppaa tornin kaatamaan, ruuan kanssa on huomattavasti helpompaa se sentin venytys.