Amiksesta
Mulle on tullut vähän yllätyksenä se, miten korkealle esim. tällä palstalla arvostetaan lukiota ja välillä tuntuu, että melkein halveksitaan amista. Itse ymmärtäisin vielä, että pelkän peruskoulun käymistä pidetään huonona vaihtoehtona, mutta amis on kuitenkin ammatti ja usein ihan hyvin työllistävä sellainen.
Ei se opiskelu nuorena nyt mikään valtava ponnistus ollut ainakaan mulle. Siis niin upea ja hieno juttu, että sillä voisi leuhkia vielä keski-iässäkin ja pitää amiksen käyneitä ihan toisen luokan kansalaisina itseensä verrattuna. Mun mielestä oli jopa helpompaa parikymppisenä jatkaa tuttua koulunkäyntiä kuin että olisi kokopäiväisesti jo mennyt työelämään. Kyllä muistan arvostaneeni niitäkin, jotka ammattilaisina töissä kävivät jo ihan nuoresta alkaen.
Täällä joskus olen törmännyt siihenkin, että pelkän amiksen käyneiltä tivataan syytä sille, mikseivät ole käyneet enempää kouluja. Ei kaikilla ole mitään erityistä syytä, jotkut ihan vaan mieluummin halusivat amikseen kuin lukioon.
Nämä amiksen käyneet ovat ihan tavallisia ihmisiä, perheenisiä ja -äitejä, bussikuskeja, kaupan tätejä, varastomiehiä, lastenhoitajia, autokorjaajia, kampaajia, iltapäiväkerhon ohjaajia, raksamiehiä, kosmetologeja, puuseppiä, koulunkäyntiavustajia, sähköasentajia jne. Moni lukion käynytkin päätyy lopulta ihan samantasoiseen tavalliseen ammattiin. On toki amiksen käyneissä työttömiäkin ja esim. mielenterveysongelmaisia, mutta niin todellakin on myös lukion ja yliopiston käyneissä.
Omat lapseni ovat nyt siinä iässä, että opiskeluvalinnat on ajankohtaisia. Esikoinen valitsi lukion. Kuopuksella valinta on parin vuoden päästä ja itse kyllä näen sekä lukiossa että amiksessa hyviä puolia.
Mieheni on käynyt peruskoulun jälkeen amiksen sähkölinjan, sitten amk:n sähköinsinöörilinjan, sitten yamk:n ja aina on töitä löytynyt runsaasti ja arvostusta työelämässä, ilman lukiotakin. Töitä on tehnyt ahkerasti nuoresta asti, mitä on arvostettu kovasti.
Kommentit (5)
Ymmärrän hyvin halveksunnan. Oon sijaistanut useissa pk-seudun lukioissa ja amiksissa. Ero nuorten ajattelukyvyssä ja käyttäytymisessä on valtavan iso. Itsekin aloitin hommat avoimin mielin, mutta niin vain tuli havaittua, että kaikki fiksuimmat nuoret ovat lukioissa
Tätä palstaa lukeneena tulee mieleen myös, että oikeastiko porukka halveksii normaalielämässä esim. omaa kampaajaansa, lastensa (lähihoitaja) hoitajaa päiväkodissa, kaupan tätiä jonka kanssa vaihtaa kassalla muutaman sanan, sitä tyyppiä jolle vie autonsa huoltoon yms.
Ainakaan se naisten korkea koulutus ei koskaan konkretisoidu yhteiskunnan ja veronmaksajien hyväksi.
"Tavalliset amisduunarit" sitten maksaa näiden huuhaa-tutkintojaan ikiopiskelevien naistenkin koulutuksen ja yhteiskunnassa vapaamatkustamisen.
Vierailija kirjoitti:
Tätä palstaa lukeneena tulee mieleen myös, että oikeastiko porukka halveksii normaalielämässä esim. omaa kampaajaansa, lastensa (lähihoitaja) hoitajaa päiväkodissa, kaupan tätiä jonka kanssa vaihtaa kassalla muutaman sanan, sitä tyyppiä jolle vie autonsa huoltoon yms.
Minä ainakin arvostan kassatädin ammattilaisuutta. Ei varmasti ole helppoa käyttää liukuhihnaa niin että pullot eivät kaadu
Ja jos sitä lukuintoa löytyy, ei tie todellakaan pääty amikseen. Minä olen aikoinani käynyt oppisopimuksella ammattitutkinnon ja nyt opiskelen toista alaa ammattikorkeassa, valmistun vuoden päästä. Eikä tämäkään ehkä ole se lopullinen taso.