***HELMISTEN alkuviikko 17***
En hoksannut pinoa. Toivottavasti ei ollut silmissä vika :)
Pikaisesti viestiä täältä pohjanmaan lakeuksilta ennen kuin pitää rueta tyttöä syöttämään ja vaippaa vaihtamaan.
thumbs_up: Koitan laittaa sulle sähköpostia tässä lähiaikoina. Nyt kun oon täällä vanhempieni luona lomailemassa, niin on tää netissä pyöriminen jääny tosi vähiin ja siksi en oo vielä ottanut yhteyttä. Meillä oli jo ristiäiset ja kastepappina oli Antila. Teidän pappinne oli meidän toinen vaihtoehto, mutta Antila oli vapaana. Mun mies taas on sit Liedosta kotoisin ;) Eli tuttu paikka on meille sekin.
Palaan lähiaikoina vielä tarkemmin kuulumisiemme kanssa. Koitan sitä ennen lukea vanhat pinot läpi, mutta tällä porukoiden modeemilla homma välillä vähän kestää :)
Kirppu ja Vimpula
Kommentit (34)
Poika syö toista tissiä,joten katsotaan miten onnistuu tää munkirjoittelu... Olen kohta laittamassa Eetun pihalle nukkumaan, jotta pääsisin repimään noita puskia... Jeee!!! Ja sit pitäis päästä lähtemään ajoissa sinne työpaikalle, ne kunsiellä innoissaan odottaa, varsinkin lapset.
Muuten tuolla kastetut.fi -sivuilla on nyt sitten miedän Eetunkin kuva...
Meillä oli taas tosi hyvä yö, Eetu nukku yli kuusi tuntia putkeen... Ja aamullakin heräs vasta klo 9.00...
Minkille vielä, että mulla on ihan samanlaiset fiilikset tuon seksin suhteen (oli kuin meikäläisen kirjoitus) Kerran kokeiltiin, kun oli vuoto loppunut, mutta sen jälkeen sitten meikäläinen kärsi kivusta pari päivää, ja nyt sit pelkään samaa... Mutta ehkäpä joskus...
Nyt vissiin tarvii lopettaa, Eetu hermostuu tässä sylissä...
Napero ja Eetu 2,5kk
Edelleen kaipaisin tietoa noista heijasteiden häviämis-ajankohdista jos joku muistaisi...? Ja ulkovaatetuksesta näillä keleillä?
Meidän poitsua voi muuten katella syntyneet.fi -sivulla Hyvinkään Aluesairaalan kohdalla Max. Saatiin mun mielestä aika hauska kuva sinne=)
Pelkkää huutamista ollut viimeinen vrk ja nyt tietty sammu sitteriin kun pitäis lähteä äiti-vauva tapaamiseen neuvolaan. Hihhei. Vähänkö varmaan suuttuu kun rupeen kohta pukemaan...
Voi kun aina ois tämmönen sää, pitää varmaan muuttaa etelämpään joskus. Oon kyllä niin täysin kesäihminen.
Jaksuja kaikille,
-h.h. & Max 2kk1vko
Kylläpäs koko meidän perhettä eli iskää, äiskää ja pojua olis nukuttanut makoisasti tänä aamuna vaan ei auttanut kuin nousta ylös neuvolaan menon takia... Onni nyt sitten nukkuu ulkovaateissaan turvaistuimessa, kun en raaskinut riisua kokonaan ettei herää taas kesken uniensa.
Neuvolareissu olikin sitten ihan hyvä reissu. Terveydenhoitaja kutsui lääkärin katsomaan Onnin napatyrää, kun se oli kuukaudessa kasvanut huomattavasti... No edelleen sitä vaan seurataan mutta jos se tulee huomattavasti kipeäksi, alkaa sinertää tai ei mene painettaessa sisään niin sitten pitää heti mennä lääkäriin ja leikkaavat sen sitten... Lääkäri kuunteli myös pojan keuhkot, kun raukka on saanut nuhan ja yskän mutta onneksi sieltä ei kuulunut rohinoita!
Painoa oli nyt 6200g ja pituutta 59.7cm (syntyessään 4070g ja 53cm).
Itse kävin neuvolan vaa`alla ja kylläpä taas masensi!! Painoa oli edelleen 80kg!!!! Ennen raskautta painoin 72kg ja se masensi silloin mutta nyt olisin onnellinen jos painaisin " vaan" sen 72kg!! Raskauden aikana kyllä painoa tuli lisää n.23kg eli onhan se tietysti siitä laskenut mutta silti.... Ja en kuitenkaan voinut hillitä itseäni vaan ostin heti " lohtujäätelön" , kun neuvolasta päästiin! =) Eipä taida olla toiveitä, että tällä menolla tuosta mahan röllykästä pääsis ikinä eroon...
Kumma homma, kun normaalisti saan möyröttää vauvan kanssa kaksin kotona niin tänään on sitten oikein urakalla tulossa kaikki kaverit käymään! Kivahan se tietysti on... Toivotaan vaan ettei Onnikka kilju koko aikaa kurkku suorana! =)
Pitääkin lähteä laittelemaan paikkoja kuntoon ennen kuin vieraat tulevat...
T: Kumppari & Onni" Onnikka"
Meillä ihan sama homma sänkypuuhien suhteen. En ole uskaltanut päästää miestä vielä lähelle, on sen verran lähimuistissa ne kivut mitä koin. Mutta yksi aamu näin sellaisen unen, että mieleen palautui että voihan tuolla päällä nautintoakin saada. Mutta silti ei olla vielä kokeiltu. Ja ennen synnytystä ei miehellä ollut haluja mun mahani suhteen, ajatteli vaan vauvaa koko ajan. Että varmaan puoli vuotta ollaan kohta oltu jo.. Huhhuh!
ja sitten kun vähän olen lupaillut miehelleni, niin hän järkyttyy ja perääntyy.. Pelkää varmaan jo että alan itkee kivusta tai jotain, mulla nimittäin jo kiihottuminenkin aiheuttaa kipuja. Ne kenen kanssa olen asiasta jutellut ovat sanoneet että saattaa kipuja olla vielä vuodenkin verran yhdynnässä. En jaksa!!! Mutta mieheni kanssa onneksi jutellaan paljon asiasta. Ois kyllä ihanaa sinänsä jo vaan toimia, ei aina vaan puhua!
Mutta näin on näreet eikä muuta voi. Rakkautta onneksi riittää, vaikkei rakastelua! =)
nemma&poika 2,5 kk
jospa mekin päästäisiin sinne.
Minusta seksi on kuin pyörällä ajoa..kerran sen oppii nii ei sitä unohda...no ei vaiskaan. Meillä seksi sujuu erittäin hyvin(kuivuudesta ei ole tietoakaan), kumma juttu kuinka hormoonit alkoi heti hyrräämään. Mies jarrutteli aluksi, mutta eipä enää. Ihan ollaan " normaalissa" päiväjärjestyksessä ;))
tyttö halus tänään tissiä..mitä ihmettä?? tottakai sitä tarjosin hänelle ja hyvin näytti kelpaavan ja maito tulevan..kummia nämä vauvat.
Meillä on aamulla neuvola,saas nähdä kuinka on kasvettu. posket ainakin ovat pullistuneet kovasti.
Kuumetta ja Dunia
Päätinkin tulla jo nyt koneelle, kun Helmi heräsi jo puol 8 ja esikoinen vielä onneksi nukkuu. Tyttö makoilee tuossa lattialla, saa nähdä, kuinka kauan viihtyy.
Käytiin eilen neuvolassa ja uudet mitat oli 59 cm, 5670 g ja päänympärys 38 cm. Vertasin tytön painonnousua veljeensä vastaavassa iässä ja pojalla oli tässä vaiheessa tullut parin viikon aikana melkein tuplasti enemmän painoa kuin tytöllä. Oli sitä Helmilläkin tullut noin 200 g/vko, joten kai se on ihan hyvä? Paljonko muiden vauvoilla on tässä vaiheessa tullut painoa viikossa? Pituutta oli tullut 3 viikossa 3 cm.
Kerroin neuvolassa tästä mun väsymyksestä ja neuvolatäti oli sitä mieltä, että mun täytyy ehdottomasti saada nukuttua yksi kokonainen yö. Eli joko minä menen jonnekin muualle nukkumaan (kotona heräisin kuitenkin ennen miestä Helmin huutoon) tai sitten Helmi lähtee yökylään. Mun sisko vähän lupaili, että ottaisi tytön sinne ensi yöksi. Suunnittelin, että saisin ehkä 2 satsia maitoa pumpattua ja pakkasessa on ehkä yksi satsi. Veisin Helmin siskolleni illalla niin, että antaisin Helmille siellä iltatissin. Sisko syöttäisi tyttöä sitten yöllä pullosta ja toisi aamulla meille ekojen päiväunien aikaan. Suurin ongelma on ehkä se, ettei Helmi ole koskaan suostunut syömään pullosta maitoa yöllä, vaikka päivällä suostuukin juomaan. No, odotan nyt ensin, mitä siskoni asiasta sanoo (sanoi miettivänsä yön yli).
H.H:lle niistä heijasteista. En olisi niitä ulkoa muistanut, joten kaivoin hyllystä esille vanhan koulukirjani ja siellä luki seuraavaa: Moron heijaste ja käsien ja jalkojen tarttumisheijasteet häviävät 3 kk ikään mennessä. Etsimis- ja imemisheijaste säilyy ensimmäisten elinkuukausien ajan. Asymmetrinen tooninen niskaheijaste (vauvan päätä kääntäessä sivuun saman puolen raajat ojentuvat ja vastakkaisen puolen raajat vetäytyvät koukkuun) säilyy pari kuukautta. Kävelyheijaste ilmenee vastasyntyneellä vain parin ensimmäisen viikon ajan, mutta Helmillä oli toi heijaste edelleen tallella 6 viikon iässä, kun neuvolassa testattiin. Eilen ei enää testattukaan.
Ja niistä ulkovaatteista. Nyt kun täällä on ollut noin +8 astetta ja aika kova (ja kylmä) tuuli, on Helmillä ollut rattaissa päällä pitkähihainen body ja jotkut ohuet housut, päässä silkkimyssy ja käsissä ja jaloissa ne äitiyspakkauksen tumput. Sitten on ollut äitiyspakkauksen vanupuku ja tyttö on maannut pehmeässä kantokassissa, jossa on ollut pohjalla pehmentämässä äitiyspakkauksen makuupussi (siis vain " patjana" ). Rattaissa on ollut vielä jalkapeite päällä. Tyttö on ollut juuri sopivan lämmin. Kun on nukkunut parvekkeella, ei rattaissa ole jalkapeitettä ja olen avannut kantokassin kannen, jos aurinko on paistanut partsille. Nyt jos/kun lämpötila nousee yli +10 asteeseen, en kyllä tiedä, mitä tytölle laitan ulos päälle. Täällä rannikolla nimittäin tuulee vielä aika kylmästi.
Nyt Helmi ei enää jaksa maata itsekseen, joten menenpä pitämään seuraa...
T:Fassiloora ja Helmi (kohta 10 viikkoa)
Täällä edelleen vatsa kuralla jännitetään tietoa siitä lähdetäänkö vai ei. Vielä pitäs päivä tai pari kestää.
Rinkeli vetää sikeitä ja mun pitäs tehdä jotain hyödyllistä, mutta täällähän taas olen koneella. Rinekelillä oli muutama ränkkäsempi ilta, mutta eilen meni taas normaaliin tapaan ja mussu nukahti ilman itkuja klo. 21.30, nukkui aina aamuun eli klo. 6 saakka.
Nonnu ja Enni! Alina värkkäsi mun puhelinta eilen siihen malliin, että poisti kaikki numerot muistista eli viitsittäkö pistää mulle viestiä niin saan teidän numerot uudelleen :) Mukavia noi 3,5 vuotiaat.
Meillä on pyykkikone rikki!! Meni onneksi takuuhuoltoon kun on sen verran uusi. Tässä nyt ollaan kuitenkin hetki ilman konetta ja se voi muodostua katastrofiksi. Yleensä meillä pyöritetään pari koneellista päivässä joten hautaudumme pian pyykkivuoren alle. Perjantaille sain varattu pesutuvan, mutta se on vasta perjantaina.
Vappukin on pian. Inkeri menee vappuna eka kertaa yökylään. Menevät molemmat samaan paikkaan eli mieheni tädille joka on hoitanut Alinaa pienestä saakka, hänen tytär on taas Rinkelin kummi ja pääsee nyt harjottelemaan vauvan hoitoa (ikää 16v). Odottavat tyttöjä sinne kovasti ja tiedän, että eivät millään antais pois seuraavana päivänä :) Ihanaa kun löytyy noin innokkaita hoitajia. Me mennään kaverin luo kekkereihin missä on oltu jo monena vuonna peräkkäin. Tiedossa hyvää ruokaa ja hauskaa seuraa.
Seuraavaksi siirryn aamulehden pariin....ja ehkä sitten voisin tehdä jotain hyödyllistä.
Birdy
Täällä yksi tosi väsynyt mamma... Eetu ähisi ja puhisi koko viime yön ja heräsi jo klo 6.30 ylös, heräten myös yöllä kaksi kertaa syömään. Illalla meni nukkumaankin vasta klo 23.00, no nyt onneksi vähän aikaa nukkui mun kanssa, ja kohta laitan sen vaunuihin nukkumaan ja kömmin kyllä itekin sänkyyn, kun ei meinaa silmät pysyä auki... No, omapahan oli vika, mitäs eilen kehuin edellistä yötä.
Mutta kyllä vaan on ihana kattella kun poika on tyytyväinen, nytkin on tuossa vieressä ja juttelee jumppalelulle, ja voi noita hymyjä mitä lelut saavatkaan... Isukkikin oli eilen ihan myyty kun Eetu jutteli pitkät tovit hänelle ja naureskeli... Edellisenä iltana isukin mielestä Eetulla oli kuumetta, kun huusi enemmän kuin aikaisemmin ja oli hiestä märkä... Niin no, ei kyllä itkenyt enempää kuin aikaisemminkaan, ja hikikin varmaan johtu siitä huutamisesta. Mutta miehen mielen rauhoittamiseksi mittasin kuitenkin lämmön, ei ollut!!! Mutta ainakin mies rauhoittu!
Mutta nyt on pakko kyllä lähteä tuonne ulos, kun siellä aurinkokin paistaa noin ihanasti. Jos vaikka sais noita pensaita revittyä lisää... Eilen oikein innostuin ja sain kolme puskaa revittyä, hiki oli mutta myös hyvä mieli...
Napero ja Eetu 2,5kk
Aah, tytöt nukkuu taas yhtä aikaa päikkäreitä : ). Siiri sai mun äitiltä niin ärtsyn väriset retropotkarit, että on viihtynyt aamupäivän katsellessaan omia jalkojaan. Esikoinen taas painattelee vaan ulkona kavereiden kanssa, on vähän haikea olo kun mun vauva on niin iso tyttö jo, nyyh...
Mä täällä yritän valita pihakiviä, jotain on pakko saada ja pian että tuo hiekantulo sisälle loppuu. Imuroin alakerran noin kymmenen kertaa päivässä, alkaa jo vähän tympiin! Toiselle parvekkeelle jo sain ihania uusia kesäkalusteita, toisella parvekkeella on vielä lunta ja tuolla meidän alakerran lasiterassilla vielä kaikenlaista rojua rakennustöiden jäljiltä.
Lauantaina mennään mun veljen pojan ristiäisiin, kertokaas jotain hyviä lahjavinkkejä! Vauvanleluja ja vaatteita ja kirjoja heillä on kaapit väärällään, joten en meinaa keksiä mitään kivaa : (
FannyK ja tytöt
Kirjoitin jo eilen pitkän jutun noista heijasteista, mutta ne katosi tuonne bittiavaruuteen, enkä jaksanut sitten enää uudelleen kirjoitella. Vauva -lehden numerossa 3/2006 oli niistä juttua ja tässä lyhyesti mitä muistan: heijasteet alkavat katoamaan noin kahden kuukauden iässä ja viimeisinä katoavat syömiseen liittyvät heijasteet reilun kuuden kuukauden ikäisenä. Ensimmäisenä katoaa yleensä askellusheijaste.
Olen pukenut pojulle nyt näillä keleillä esim. body, puolipotkarit, sukat, tumput, kypärälakki tms ja äippäpakkauksen raidallinen puku. Hyvin tarkenee.
Sitten muuta jutskaa... Meidän poika on kauhea rääpimään! Siis ei pysty pitämään ilman hanskoja ollenkaan, on heti naamansa ja korviensa kimpussa....huus äsken kun syötävä kun putsasin antiseptisella räävittyjä kohtia....Ei tykkää yhtään kun sen kasvoihin koskee. Oli kyllä vielä todella väsy ja kiukkuinen muutenkin, alkoi huutamaan kun pistin hanskat takaisin käsiin...no, nyt sitten nukahti lattialle leikkimattonsa päälle. Pistin peiton päälle ja siinä se pikkumuru sit nukkuu.
Huomenna anoppilaan pariksi päiväksi, on sit pojalla muutakin seuraa kun mä ainoastaan. Kyl joskus ottaa niin koville kun on pojan kans niin paljon kaksin ja kaikki tutut on sit päivät duunissa tai asuvat niin kaukana ettei tule lähdettyä kylään...Sitten jos poika on oikein pahalla tuulella, niin tuntuu, ettei jaksa kuunnella sitä huutoa, pakko joskus käydä pihalla henkäisemässä kun poju huutaa... Sitten kun Eetu ei kovin pitkiä unia päivällä nuku niin ei oikeastaan ehdi koneellekaan kun pitää ehtiä hoitaa kodin muita töitä... Heh, no, kylläpä tuo poika tuosta kokoajan kasvaa ja viihtyy kyllä jo ihan kivasti itsekseenkin.
Leppoista viikonjatkoa kaikille!
Sasuliini ja Eetu, kohta 3kk
nopeasti laitan keskiviikon kuulumiset..
olen yksin lasten kanssa tämän yön ku isukki on yön yli rekan ratissa käy välissä oulussa nukkumassa ja lähtee sitten noin 6 aikoihin kohti rovaniemeä ja pääsee töistä siinä 9-10 välillä..
meillä oli tänään neuvola.. eetu oli 60 cm pitkä ja paino 5,6 kg ja sara 57 cm ja 5,100kg siinäpä he hyvää vauhtia kasvavat. nyt ovat ilta tirsoilla kun iltapäivä meni valvoessa neuvolan jälkeen..
mie lähen kans pe jo mummolaan ja isukki tulee la taas perästä ku on pe-la välisen yön taas töissä..
onneksi ei tarvi siiten lähteä vasta ku ti takaisin..
tässä on jostain kumman syystä tottunu siihen että lapset itkee kun mulla on vain 2 kättä.. tietysti olis helpompaa jos olis 4 tissiä ja 4 kättä mutta näky vois olla karmea..
Neppis74: rovaniemelle on alku vuonna meidän lisäksi syntyny 3 kaksoset helmikuussa myös toinen pariskunta sai meidän lisäksi.. täällä on kyllä aika pienet kuviot ja eipä oikein pääse tutustumaan muihin äiteihin saati sitten kaksosäiteihin no ens kuussa mennään eka kertaa mukaan monikkoperheiden toimintaan eli eiköhän se siitä tuttava piiri laajene.. ois vain kiva tutustua myös muihinkin äiteihin joilla suurin piirtein saman ikäisiä vauvoja.. niinpä tulee kateellisena luettua noita muiden tapaamisia..
no tällaista tänne palailen tässä taas..
tikunen ja sara sekä eetu 2,5 kk
Yritän muutaman sanasen tähän laittaa samalla, kun ramppaan vähän väliä makkarissa laittamassa pojalle tuttia suuhun... Rasittavaa, kun se aina herää siihen, kun tutti tippuu suusta ja alkaa samantien karjumaan naama punaisena! Kumma homma, että muutenkin pitää aina taistella sitä nukahtamista vastaan vaikka väsyttäis kuinka paljon! Silloin " pienenä" poika kyllä nukahti suht vaivattomasti mutta eipä enää...
Käytiin tänään ekan kerran pojan kanssa kaupassa (poika siis 2kk:tta). Ihan hyvin meni reissu vaikka poika valvoikin mutta ei onneksi alkanut itkemään niin kuin etukäteen pelkäsin. En ole aiemmin uskaltanut viedä mihinkään kauppaan tai muualle, kun pelkään " hysteerisesti" , että se raukka saa sieltä jonkun pöpön! =) Onneksi ei kukaan tullut siellä " lähmimään" vauvaa vaan saatiin olla rauhassa... Mua suoraan sanottuna raivostuttaa, kun jotkut tulee kamalilla tupakkakourilla lääppimään vauvan käsiä ja sitten toinen raukka laittaa ne suuhunsa!! Yök! Mutta ehkäpä tämä mun bakteerikammo tästä väistyy tai ainakin laantuu kunhan poju alkaa laittamaan suuhunsa kaiken minkä käsiinsä saa... sittten joskus! =)
Mietinkin tänään ja yritin netistä katsella, että mikä se olis näppärä tuolla " ihmisten ilmoilla" ... katselin erilaisia kantoliinoja, reppuja ja matkarattaita... Nuo liinat kiehtois ja mulla onkin se vauvalehden tilaajalahjaliina mutta sen kanssa meni jo hermot... Repusta ajattelin, että tulisko sitä sitten käytettyä enempi ja olisko se miehellekin helpompi...?! Vaiko sitten ne rattaat... Mies oli kyllä sitä mieltä ettei tarvita mitään, kun kuuli hintoja... =) Meillä on Emmaljungan Duo Edget ja ne onkin hyvät täällä maalla mutta kaupoissa turhan isot... Mietin kyllä sitäkin, että käydäänkö me niin paljon missään, että tarvittais mitään mutta olishan se liina ja reppu käyttökelpoisia myös täällä kotona sisätiloissa... En tajua niistä mitään joten vinkkejä ja apua saa antaa!! =)
Serkkuni kävi kylässä kuukauden ikäisen poikansa kanssa. Kyllä oli hauskan näköisiä nuo meidän pienet miehet, kun aseteltiin ne viltille vierekkäin pötköttämään! =) Pojat pitivät oikeaa itkukonserttia, aina kun toinen lopetti itkemisen niin toinen aloitti! Tuli vaan mieleen, että olis se aika hurjaa jos olis kaksoset! =)
Seksihommista vielä, että meillä se puoli kyllä sujuis jos vaan jaksais! =) Yllätyksekseni olin suorastaan himokas sekstailemaan synnytyksen jälkeen! Johtui varmaan siitä, että hiljaiseloa sen suhteen oli vietetty lähes koko raskausaika... Ekan kerran oltiin " sillei" jo kolme viikkoa synnytyksestä... Pitäis taas " ryhdistäytyä" , kun se pikkukakkonen sais meidän puolesta tulla vaikka heti jos ois tullakseen...
Taitaapa olla parasta lopettaa nyt tämä kirjoittelu ja keskittyä lapsen hoitoon, kun olen juossut nyt ainakin viisikymmentä kertaa tuolla makkarissa...plääh! Miksi tuo nukkuminen on aina niin hankalaa, kun mies on töissä...
T:Kumppari&Onnikka
En ole ehtinyt kirjoittelee vaan lueskelee lähinnä juttuja... meillä remppa helpottaa -onneksi sillä kohta kaatuu seinät niskaan jos ei elämään muuta sisältöä tule kuin nakutus, poraus, mittaus yms... ihan kuin olisi tehnyt omakotitalon tuossa ohimennen vauvan synnytyksen lomassa yms. ;)
Joo pientä purnausta ja varmaan neuvoja tarviin hyvät kanssasisaret elikäs meillä EI sitten ole sitä SEKSIÄ ollenkaan ollut synnytyksen jälkeen ja uskotte että mies on kireä kuin viulun kieli . MUA ei vaan oikeasti jaksa innostaa -on nää makkarat lööllyvät, tissit vuotaa, paikat on kuivat kuin saharat ja aina väsyttää niin ettei yksinkertaisesti jaksa !! Apua neuvokaa miten lähestyä miestä ?????????? Meillä on kohta avioero tai sit ukko kulta kärsii kamalista känsistä käsissä kohta !!! Mä vollotin illalla sen takia varmaan tunnin ja sit nukahdin Oskarin viereen kun nukutin poikaa makkarissa...
No niin pieniä on murheet mutta kohta varmaan hajoaa vati !!!
Poika on onneksi ihmeen ihana :) nukkuu ihan niikui viime yönä vaan yhdellä syötöllä !! Ja tää mamma on ihan sekaisin että mitäs nyt jep nytkin nukkuu vaunuissa ulkona pelkästään gollegepuku päällä ja ohuet tumput ja kypärämyssy, makuupussi auki -enempää ei voi laittaa kun huutaa sitten hikeä eikä nuku !! Meillä parvekemittari näyttää +20 astetta huh kesä tuloooooo -ihanaa !!
Mutta nyt tekee jotain järjellistä elikäs siivoomaan keittiöö aamupalan jäljiltä !!
minkki kera Oskarin 2kk+päiviä päälle