Muistatko missä olit 20 vuotta sitten kun Tsernobylin ydinturma tapahtui?
Itse olin mansikkamaalla mummolassa, kun äiti tuli kertomaan, että Neuvostoliitossa on sattunut ydinvoimalan räjähdys. Tuntui tosi pelottavalta...
Kommentit (17)
treenailin varmaan istumista, tai ehkä mahdollisesti tukea vasten kävelemistä ;)
tai saatoinhan myös nukkua tai syödä, tai vaikka itkeä :)
ja pysyttelin kyllä tietoisesti sisällä muutaman päivän ajan. Muistaakseni onnettomuutta seuraavana päivänä satoi vettä, pelotti että tulee jotain laskeumaa sateen mukana. Poika on kuitenkin terve, kohta 20-vuotta täyttävä nuori mies =)
Mutta, sen muistan että kun aikuiset puhui siitä, niiden ääni madaltui ja tuli semmmoinen pelon sävy puheeseen, joka tarttui kyllä pieneen lapseenkin. Olin 8 v. silloin.
loppu, valmistauduin toukokuun lopussa oleviin lakkiaisiini, eli olin 19-v.
kun saastelaskeuma oli täällä. Silloinkin tieto tuli Ruotsista.
Pimitettiin ja vähäteltiin koko onnettomuutta.
Sen muistan, että radiossa sanottiin, että ei kannata päästää lapsia hiekkalaatikolle.
Mutta ei varmaan voi pitää paikkaansa, kun niin monet sanovat olleensa koulussa?
Vai olisiko silloin ollut juuri joku loma?
eli vappuaattona, olin kävelyllä kaverini kanssa sateessa ja haukuimme miehiä...
Nyt muuten tuo kaverini sairastaa rintasyöpää. Toivottavasti synkkä yhteensattuma, mutta kukapa sitä tietää. :=((
Lämmin ajatus kaverilleni...
ja muistan, että opettajat ja koululaisetkin olivat huolissaan.
En tiedä mistä olen saanut tuon päähäni, äitikään ei muistanut onko totta vai ei kun kyselin. On vaan aina ollut hyvin elävä mielikuva, että näin tapahtui juuri kun Tsernobylista kerrottiin.
Ikää oli 4-5v.
Vierailija:
En tiedä mistä olen saanut tuon päähäni, äitikään ei muistanut onko totta vai ei kun kyselin. On vaan aina ollut hyvin elävä mielikuva, että näin tapahtui juuri kun Tsernobylista kerrottiin.Ikää oli 4-5v.
ja ei mitään muistikuvaa koko tapahtumasta, ei taidettu hirveesti puhua ko onnettomuudesta. Nykyään olisi erilaista..
Vierailija:
Itse olin mansikkamaalla mummolassa,huhtikuussa?????
Tosin en itse muista tilannetta, olin sen verran pieni. Mutta äitini on kertonut, että hän oli kauhuissaan kuultuaan tapahtuneesta, sillä minä olin leikkinyt kaikessa rauhassa ulkona, vaikkei siellä olisi saanut olla.
odotin ensimmäistä lastani joka syntyi kesäkuussa. Ei mitään normaalista poikkeavaa tarkastusta ollut. Terve poika syntyi. Ja asutaan ihan itä-rajalla.
Vierailija:
odotin ensimmäistä lastani joka syntyi kesäkuussa. Ei mitään normaalista poikkeavaa tarkastusta ollut. Terve poika syntyi. Ja asutaan ihan itä-rajalla.
Odotin ensimmäistä lastani. Syksyllä syntyi terve poika joka nyt terve, kohta kakskymmentä täyttävä, nuori mies.
11kk vanha, en muista yhtään!
Mieheni on ollut silloin 7v, ehkä hän muistaa, täytyypä kysyä!