Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sama työtehtävä ja samaan aikaan palkattu, mutta eri palkka (kaupan kassa)

Illuna
02.05.2018 |

Moikka,

nopea kysymys palkkoihin liittyen:
Henkilö A = 2 vuoden kassakokemus + merkonomin opinnot takana
Henkilö B = ei kokemusta, lukiotodistus.

Molemmat pääsevät samaan paikkaan töihin kassalle, saako henkilö A tällöin enemmän palkkaa? Olen asunut ulkomailla pitkään enkä ole ihan täysin perehtynyt suomalaiseen työehtosopimukseen, mutta jotenkin olen elänyt ajatuksessa että sama palkkaus kaikille joilla on sama työ. Palkkaerot ovat syrjintää ja laittomia, mutta ilmeisesti näin ei ole? Osaattekohan selittää miten tämä siis oikeutetaan jos aloituspalkka samasta työstä on eri?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.tasa-arvo.fi/sama-ja-samanarvoinen-tyo

Eli tämä ei siis päde Suomessa?

T. Aloittaja

Tuolta sun linkistä poimittua: Työntekijän henkilökohtaisten ominaisuuksien tai suoriutumisen työssä ei tule vaikuttaa sen arviointiin, ovatko vertailtavat työt samoja tai samanarvoisia. Nämä seikat saattavat kuitenkin hyväksyttävällä tavalla vaikuttaa siihen, että samaa tai samanarvoista työtä tekeville työntekijöille maksetaan eri palkkaa.

Vierailija
22/36 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.pam.fi/wiki/kaupan-alan-tyoehtosopimus.html

Kaupan Alan Tes - kokemuslisät 1. 3. 5. Ja 8. Vuosi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tes sanelee miten palkka maksetaan.

Vierailija
24/36 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään universaalia yhtä palkkaa samasta työstä.

Vierailija
25/36 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppias saa maksaa myös rouvalleen parempaa palkkaa kuin muille. Kaikille kuitenkin TES minimi

Vierailija
26/36 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä sanele. Tes sanelee vain minimipalkan. Jos haluaa jollekin maksaa enemmän niin hyvin voi.

Vierailija
27/36 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken logiikan mukaan tämä vahvistaa vaan yhteiskunnan eriarvoisuutta, ja mitä olen ymmärtänyt niin esim briteissä vastaava olisi laitonta.

Mutta tämä siis laajalti hyväksyttyä Suomessa.

Vierailija
28/36 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan siivoustyössäkin voi saada enemmän palkkaa jos on koulutus, esim. mulla on laitoshuoltajan koulutus, työkaverilla ei, työkaveri saa palkkaa 10% vähemmän kuin minä.

Vierailija
29/36 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on söpöä että joku kenellä ei ole kokemusta tai koulutusta, luulee tuottavansa saman verran arvoa yritykselle kun se jolla on. Koska se arvo on se, mistä maksetaan.

Vierailija
30/36 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken logiikan mukaan tämä vahvistaa vaan yhteiskunnan eriarvoisuutta, ja mitä olen ymmärtänyt niin esim briteissä vastaava olisi laitonta.

No tuskin on laitonta briteissäkään. 

Vierailija
31/36 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken logiikan mukaan tuo sinun "mallisi" vähentäisi kiinnostusta sitoutua työhön ja kouluttautua. Vois olla yhtä hyvä tai huono töissään - aina sama palkka.

Tai jos asia olisi noin, niin tuskin saisit edes koko paikkaa, koska jos kaikille olisi sama palkka, niin työnantajat palkkaisi vaan koulutettuja kun halvalla saisi.

Vierailija
32/36 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on työ jota voi kouluttamatonkin hakea ja mielestäni lähtöpalkka pitäisi olla sama. Jos esim. kouluttautunut sitten on tehokkaampi tai miten tahansa osoittaakaan pätevyyttään niin silloin palkankorotus.

Tietty, eihän lääkäriksi tai oikeasti koulutusta vaativaa työtä noin vaan haeta ja tottakai ammattien väliset palkkaerot on ymmärrettäviä. Lähinnä puhun siitä että jos on tismalleen sama työnkuva, miksi toiselle pitäisi maksaa yhtään enemmän vain papereiden perusteella.

Hän ei ole työn alussa edes osoittanut työnsä tai koulutuksensa arvoa työnantajalle muulla kuin papereilla. Asia on eri, jos esim. puhuu viittä kieltä ja palvelee niillä kielillä.

Vierailija
33/36 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miksi kauppias maksaisi enemmän jollekin koulutuksen käynneelle jos kouluttamaton tekee saman työn aivan yhtä hyvin. Kassalla toimiminen ei ole rakettitiedettä.

Vierailija
34/36 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen on oikeutettu neuvottelemaan palkkansa työnantajan kanssa. Minä en ole kaupan alalla mutta tiedän että meidänkin porukasta melkein jokaisella on eri palkka. Riippuu ihan mitä työnantajan kanssa sovittu kun työsopimus on tehty. Itse sain paremman palkan mitä työnantaja tarjosi. Neuvottelu kysymys. Ei kannata suostua koskaan minimiin.

Vierailija
35/36 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tes sanoo vain minimipalkan. Se on omaa tyhmyyttä jos ei pyydä enempää.

Vierailija
36/36 |
03.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa, eikö se olisi kannattavampaa yhteiskunnallisesti että maksetaan samaa palkkaa samasta työtehtävästä, ja ihmiset sitten omien todistettujen taitojensa perusteella voivat nostaa omaa palkkausta. Tämä ennaltaehkäisisi myös esim. miesten ja naisten välisiä palkkaeroja.

Nyt voidaan neuvotella oma palkka ja tessi määrittelee, joojoo, mutta eikö tämä aja juuri sitä eriarvoistumista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi