Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sama työtehtävä ja samaan aikaan palkattu, mutta eri palkka (kaupan kassa)

Illuna
02.05.2018 |

Moikka,

nopea kysymys palkkoihin liittyen:
Henkilö A = 2 vuoden kassakokemus + merkonomin opinnot takana
Henkilö B = ei kokemusta, lukiotodistus.

Molemmat pääsevät samaan paikkaan töihin kassalle, saako henkilö A tällöin enemmän palkkaa? Olen asunut ulkomailla pitkään enkä ole ihan täysin perehtynyt suomalaiseen työehtosopimukseen, mutta jotenkin olen elänyt ajatuksessa että sama palkkaus kaikille joilla on sama työ. Palkkaerot ovat syrjintää ja laittomia, mutta ilmeisesti näin ei ole? Osaattekohan selittää miten tämä siis oikeutetaan jos aloituspalkka samasta työstä on eri?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin saa. 2 vuotta työkokemusta + merkonomin paperit ja toisella ei työkokemusta yhtään.

Vierailija
2/36 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella alalla maksetaan koulutuslisä ja kokemuslisä.

En tiedä miten kaupan alalla on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin saa. 2 vuotta työkokemusta + merkonomin paperit ja toisella ei työkokemusta yhtään.

Opinnot ja jopa alan harjoittelu katsotaan työkokemuksi ja vaikuttavat aloituspalkkaan. Jos olet henkilö B niin ole iloinen että sait työpaikan ilman koulutusta ja työkokemusta.

Vierailija
4/36 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti eri palkka on mahdollista. Kyllä vähäinenkin työkokemus voi vaikuttaa palkan määrään.

Olen tälläkin hetkellä työssä, jossa toisille maksetaan samasta työstä palkkaa B-talukon mukaan ja toisille C-taulukon mukaan. Jotkut saavat palkkaa heti C-tulukon mukaan vaikka olisivat kuinka uusia. Toiset joutuvat odottamaan muutamia vuosia ennenkuin pääsevät samaan.

Olin aikoinani kesätöissä ja talvella ektraajana hotellilla. Huomasin kyllä, että pari kesää kun oli takana, sain muutaman tunnin enemmän töitä niin palkkakin nousi vähän. Onhan se kannustavaa, että jollain lailla kokemus ja osaaminen/perehtyneisyys palkitaan.

Vierailija
5/36 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin se menee. Koulutuksella tulee muistaakseni 3 vuoden kokemuslisä ja 2v työkokemusta päälle. Muutenhan ei kannattaisi kouluttautua ollenkaan jos ilman koulutustakin pääsee kassalle, siis jos ei makseta ees palkkaa enempää..

Vierailija
6/36 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka on yksityisellä työnantajalla tietenkin se, minkä onnistut itsellesi neuvottelemaan. Jos siis ylittää tietyn minimin. On ihan normaalia että samaa työtä tekevät voivat saada eri palkkaa.

Vierailija
7/36 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä melkein kaikki saavat eri palkkaa, palkkahan on usein neuvoteltavissa. Itse saan isompaa palkkaa aiemman kokemuksen ja kielitaitojeni takia. En siis saa virallista kielilisää, mutta hieman isomman palkan kuitenkin, koska yritys selvästi hyötyy kielitaidoistani. Kyllä osaamisesta saa ja mielestäni myös pitää maksaa enemmän! 

Vierailija
8/36 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeneempi ja koulutettu saa aina enemmän palkkaa.

Vierailija
9/36 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut palkattiin aikoinaan kassatyöhön samaan aikaan kuin eräs toinen saman ikäinen nainen samalla koulutuksella (vain lukio siis). Itse olin sanonut työhaastattelussa, että voin ottaa paikan vastaan, jos palkka on 20 % suurempi kuin tessin minimi, jota he aluksi tarjosivat. No he suostuivat heti, ja sain sen korkeamman palkan. Tämä toinen oli sanonut ok kun hänelle tarjottiin sitä tessin minimiä. Ja oli sitten katkera kun minulla oli samasta työstä samalla kokemuksella isompi palkka.

Vierailija
10/36 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupanalalla työkokemuksella on iso merkitys. Aloitin juuri isossa vaateketjussa työskentelyn ja minun piti näyttää tyotodistukseni minkä perusteella laskettiin mihin palkkaryhmään kuulun. Ja tuo palkka nousee aina sen mukaan kun vuosia kertyy alalla. 

Vierailija
11/36 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illuna kirjoitti:

Moikka,

Molemmat pääsevät samaan paikkaan töihin kassalle, saako henkilö A tällöin enemmän palkkaa? Olen asunut ulkomailla pitkään enkä ole ihan täysin perehtynyt suomalaiseen työehtosopimukseen, mutta jotenkin olen elänyt ajatuksessa että sama palkkaus kaikille joilla on sama työ. Palkkaerot ovat syrjintää ja laittomia, mutta ilmeisesti näin ei ole? Osaattekohan selittää miten tämä siis oikeutetaan jos aloituspalkka samasta työstä on eri?

Olet elänyt väärässä ajatuksess. Tietenkin kokeneempi ja enemmän työkokemusta omaava saa enemmän palkkaa. Ja ne jotka firmassa ovat kauimmin olleet töissä.

Vierailija
12/36 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja saa päättää, mitä palkkaa maksaa, kunhan TESsiä noudatetaan. Eli lukiolaiselle saa huoleti maksaa 3000 e/kk, 2v töissäolleelle merkonomille 2000 e/kk eikä siihen voi kukaan puuttua.

Mistä te olette keksineet, että samasta työstä pitää maksaa sama palkka?

Vierailija
13/36 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassatyöt on aina yksityisissä firmoissa, joten jokainen työntekijä voi vapaasti neuvotella itselleen sellaisen palkan kuin pystyy. Tessissä on minimi, mutta mikään ei estä pyytämästä vaikka tonnia enemmän kuussa jos onnistuu sellaisen itselleen jotenkin saamaan. Mikään ei pakota työnantajaa samalla nostamaan muiden palkkoja. Eli minimi tulee tessistä, mutta mitään sellaista palkkojen harmonisointivelvoitetta ei ole.

Vierailija
14/36 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jo työssäolevana suorittaa merkonomin eli kaupallisen alan perustutkinnon, riippuu aivan työnantajasta, nouseeko palkka, minulla nousi, tuttavalla ei. Onko kaikilla aloilla niin?

Tokihan kouluttautuminen saattaa auttaa opiskellutta pitämään työpaikkansa, saamaan lisää tai toisenlaisia työtehtäviä ja vaikka pääsemään esimieskoulutukseen ja -tehtäviin.

Vierailija
15/36 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja saa päättää, mitä palkkaa maksaa, kunhan TESsiä noudatetaan. Eli lukiolaiselle saa huoleti maksaa 3000 e/kk, 2v töissäolleelle merkonomille 2000 e/kk eikä siihen voi kukaan puuttua.

Mistä te olette keksineet, että samasta työstä pitää maksaa sama palkka?

Juuri näin se menee. Minäkin ihmettelen mistä tulee kuvitelma että samasta työstä pitäisi maksaa samaa palkkaa.

Edes kuntapuolella se ei ole niin. Kunnalla pitää kyllä maksaa sama peruspalkka samasta työstä kaikille, mutta sen lisäksi voi yhdessä maksaa vaikka kuinka suuria henkilökohtaisia lisiä vaikka huvin vuoksi vain, eikä niitä muille samaa työtä tekeville tarvitse maksaa, eli tällöin kokonaispalkka on ihan eri vaikka peruspalkka sama.

Yksityisellä taas on täysin vapaat palkat, tes määrittelee minimin vain.

Vierailija
16/36 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Illuna kirjoitti:

Moikka,

Olet elänyt väärässä ajatuksess. Tietenkin kokeneempi ja enemmän työkokemusta omaava saa enemmän palkkaa. Ja ne jotka firmassa ovat kauimmin olleet töissä.

Sinäkin olet väärässä. Korkeinta palkkaa saa se, joka neuvottelee itselleen korkeimman palkan.

Vierailija
17/36 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jo työssäolevana suorittaa merkonomin eli kaupallisen alan perustutkinnon, riippuu aivan työnantajasta, nouseeko palkka, minulla nousi, tuttavalla ei. Onko kaikilla aloilla niin?

Tokihan kouluttautuminen saattaa auttaa opiskellutta pitämään työpaikkansa, saamaan lisää tai toisenlaisia työtehtäviä ja vaikka pääsemään esimieskoulutukseen ja -tehtäviin.

Kaikilla aloilla ei ole sama käytäntö. Jos työnantajalle koulutus on etu, se voi ilmoittaa maksavansa kaikille koulutuksen suorittaneille x määrän lisää liksaa. Mutta pakko ei yleensä ole tehdä niin.

Työnantaja voi muutenkin pääsääntöisesti maksaa miten paljon tahansa yli minimin, mutta vähempää ei. Palkat ovat pitkälti neuvotteluasia. Jossakin valtion ja kuntien hommissa on tosin tiukempaa.

Itse saan ainakin 500 euroa enemmän kuin samaa työtä tekevä kollega. Se oli palkkatoiveeni kun hain tätä työtä. Kollegalla oli ilmeisesti vaatimattomampi toive. Olen kyllä kokeneempi, mutta koulutustaso meillä on sama.

Vierailija
18/36 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut palkattiin aikoinaan kassatyöhön samaan aikaan kuin eräs toinen saman ikäinen nainen samalla koulutuksella (vain lukio siis). Itse olin sanonut työhaastattelussa, että voin ottaa paikan vastaan, jos palkka on 20 % suurempi kuin tessin minimi, jota he aluksi tarjosivat. No he suostuivat heti, ja sain sen korkeamman palkan. Tämä toinen oli sanonut ok kun hänelle tarjottiin sitä tessin minimiä. Ja oli sitten katkera kun minulla oli samasta työstä samalla kokemuksella isompi palkka.

Miksi tämä on saanut alapeukkuja? Ei ollut minun vika, että tuo toinen ei älynnyt pyytää isompaa palkkaa vaan suostui heti siihen mitä tuleva pomo ehdotti.

Vierailija
19/36 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.tasa-arvo.fi/sama-ja-samanarvoinen-tyo

Eli tämä ei siis päde Suomessa?

T. Aloittaja

Vierailija
20/36 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatus kuulostaa vaan omaan korvaani hieman absurdilta, että ihan identtisestä työtehtävästä- ja nimikkeestä maksetaan eri palkkaa koska toisella on koulutus. Tavallaan korostaa eriarvoisuutta myös, että pelkästään tutkinnolla saa enemmän palkkaa vaikka ei edes ole yhtään sen tehokkaampi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän