AMK ja yksinhuoltaja
Hei. Olen yh ja hain amk:hon.
Onko täällä yksinhuoltajia jotka jo opiskelevat? Miten olette saaneet taloudellisesti järjestymään opiskelun?
Oletteko olleet osa-aikatyössä opiskelun aikana?
Kommentit (4)
Voi apua 😦 Eipä ole yhtään säästöjä 😦
Mulla on kyllä vakityö jossa voisin jatkaa osa-aikaisena JOS esimies suostuu. Mutta se tarkoittais kaikki viikonloput töitä koska arkisin tuskin jaksaisin koulun jälkeen iltavuoroja.
Olen aikoinaan opiskellut yhnä 1lapsen kanssa mutta silloin lapsi oli pieni eikä ollut harrastuksia tms. Nyt on 2isompaa koululaista ja harrastuksia ja rahaa menee ihan eri tavalla kuin aiemmin opiskellessa.
Mites toi opintotuki vs aikuisopintotuki? Onko niissä eroa?
Ja tukeeko sossu/kela mitenkään opiskelijoita?
Itse olen myös aloittamassa. Olen ollut työttömänä pidempään ja tottunut elämään vähällä. Säästänytkin rahaa opiskeluja varten. Laskin että kituuttaen selviää opintotuella (johon leikkauksien lisäksi tuli onneksi myös huoltajakorotus), sekä lapsilisillä ja minimielatusmaksuilla. Jopa ruhtinaammin kuin jos opiskelisi eikä olisi lapsia! Toki lasten ikä vaikuttaa kuluihin. Suunnittelin myös hakevani jossain vaiheessa vähäistä osa-aikatyötä, josta tienaisi 200-300e/kk. Ja tiedäthän että opintolainasta saa hyvityksen jos valmistuu ajoissa? Tietysti vähän riski lasten kanssa ettei onnistu. Opiskelualani on hyvin työllistävä, joten mietin opintolainan nostamista ja siirtämistä jopa suoraan asp-tilille..