Juhlapyhä josta pidät vähiten?
Kommentit (42)
Juhannus, siihen on ladattu hirveät sääodotukset ja myös kaikkien pitäisi viettää se samalla tavalla jossakin mökkialueella. Mitään erikoisruokia ei ole edes Juhannukseksi kehitelty, makkaraa, viinaa ja olutta. Väittäisin että juntein juhla Suomessa.
Keskellä viikkoa olevat pyhät, kuten loppiainen, pitkäperjantai ja helatorstai. Nuo sais kyllä jo nykypäivänä poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Juhannus, siihen on ladattu hirveät sääodotukset ja myös kaikkien pitäisi viettää se samalla tavalla jossakin mökkialueella. Mitään erikoisruokia ei ole edes Juhannukseksi kehitelty, makkaraa, viinaa ja olutta. Väittäisin että juntein juhla Suomessa.
Juhannus on hyvin epämuodollinen juhla eikä siihen liity samanlaisia traditioita kuten jouluun ja pääsiäiseen esimerkiksi. Ellei itse ala värkkäämään sellaisia. Itse olen viettänyt kaikki jussini kaupungissa koska mökkeily-makkara-alkoholi meininki ei innosta. Cityjuhannus tuntuu olevan aina vain suositumpi vaihtoehto, väkeä on liikkeellä kuin normisunnuntaina. Maalle lähteminen ei ole mitenkään pakollista vaikka ”sosiaalinen paine” yrittäisi sitä vihjailla.
Vierailija kirjoitti:
Kauppojen aukiolon vapauttamisen jälkeen ei enää ärsytä yksikään juhlapyhä. Koska ei tule sellaista pakkopysähtymisen fiilistä, aiemmin ihmiset sulkeutuivat koteihinsa ja kaikkialla oli autiota. Jopa isojen kaupunkien keskustassa. Tämä toistui etenkin joulun ja pääsiäisen aikaan.
Musta oli tavallaan kivaa kun kaupat oli pyhinä kiinni, ihmettelin silloin ennen aukiolojen vapauttamista että miten vaikeaa ihmisillä on varautuu pyhiin.. siis eivät osaa ostaa tarvittavia juttuja kaupoista arkena ni pyhinä sit pitää juosta kauppaan :D
Pyhinä mieluusti linnottaudun kotiin ja nautin kiireettömästä tauosta kiireisessä arjessa
Joulu, koska ällöän punaista väriä.
Kammottavat kääpiöt ovat tonttuina.
Se tekopirteä tiptap musiikki, jota kaupoissa vingutetaan.
Hikiset raivoavat ihmiset tuhlaamassa ja ostamasssa tarpeetonta sälää toisilleen.
Järkyttävät jouluruuat. Se karmea lihapala kinkku, jota palvotaan ja laitetaan pöydän keskipisteeksi. Eläinparat ovat olleet koko elämänsä vankeina, joilta on ilman puudutusta leikattu sukuelimet. Sitteen vedetään kurkku auki, että veri valuu pois tuntikausia.
Perunalaatikko, joka on pilattu tekemällä siitä imelää.
Ahneet kakarat, jotka vinkuvat lahjoja.
Hirviömäinen, läski joulupukki, jonka kasvot ovat kuin pahimmalla alkoholistilla.
Sitten vielä ne typerät ihmiset, jotka fiilistelevät sanoen olevansa niin jouluihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Juhannus on mulle ollut aina jotenkin ärsyttävä. Just sinä ainoana viikonloppuna pitäisi olla jossain maalla tai mökillä ja voi kauheeta, jos olet ihan vaan kotona kaupungissa. Säälle on hirveät odotukset ja tuntuu, että koko juhannus on pilalla, jos vesisateella katsoo kotona netflixiä. Jotenkin tuntuu, että sellaiseen oikeaan juhannukseen on paljon enemmän ulkopuolisten odotuksia ja ajatuksia, että näin sen pitää mennä.
Kiitos, puit ajatukseni sanoiksi täydellisesti!
t. en juhannusfani minäkään
Vapun sanoma ei oikein avaudu mulle, työläisten juhla jota juhlii opiskelijat ja akateemiset? Ja ne työläiset ovat vapun töissä.
Jossei jouluna ja pääsiäisenä keksi muuta tekemistä kuin kaupoissa laahustamisen niin voi surku mikä elämä :(
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Hikiset raivoavat ihmiset tuhlaamassa ja ostamasssa tarpeetonta sälää toisilleen.
Järkyttävät jouluruuat. Se karmea lihapala kinkku, jota palvotaan ja laitetaan pöydän keskipisteeksi. Eläinparat ovat olleet koko elämänsä vankeina, joilta on ilman puudutusta leikattu sukuelimet. Sitteen vedetään kurkku auki, että veri valuu pois tuntikausia.
Hirviömäinen, läski joulupukki, jonka kasvot ovat kuin pahimmalla alkoholistilla.
Sitten vielä ne typerät ihmiset, jotka fiilistelevät sanoen olevansa niin jouluihmisiä.
Mua hämmentää näissä lähes kaikissa viesteissä se, että juhlapyhät nähdään stereotyyppisten "pakollisten perinteiden" kautta.
Itse olen viettänyt joulua ilman perinneruokia n. 10 vuotta. Siis samassa pöydässä äitini kanssa. Joulumenu suunnitellaan aina juhlavaksi ja etukäteen, mutta se ei sisällä kinkkua, kalkkunaa, laatikoita, lipeäkalaa, rosollia, joulutorttuja tai piparkakkuja. Lahjoja ostetaan vain omille perheenjäsenille. Ne eivät ole krääsää, vaan tarkasti harkittuja ostoksia, monesti myös aineettomia lahjoja, joita lahjansaajat ovat toivoneet tai tarvitsevat ja osaavat varmasti arvostaa. Ei yhtään hutia (koputan puuta) koko aikuisiällä. Nykyaikana, kun tavaran vähentäminen on niin trendikästä, monet perheet ovat kokonaan luopuneet lahjoista. Tai sopineet, että lahjoja ostetaan (maltillinen määrä) vain lapsille.
Missä ja kuka sanoo, että juhannus pitäisi viettää maalla. Minä täällä, hei, olen viettänyt juhannusta jo kahdeksan vuotta kivassa pienessä kesäkaupungissa merenrannalla. Korostan sanaa "kaupunki". Suosittelen!
Vappu: jos piknik, valkolakki, kuohuviini ja ryysis ahdistavat, älä osallistu niihin. Vappua voi viettää haluamallaan tavalla. Kuohuviinin ja piknikin voi toteuttaa myös elegantisti.
Siis juhlia voi tuunata ihan omannäköisekseen. Make it your own. :)
Äänestys: Valitsin helluntain eli päivän, jolloin muistellaan Pyhän Hengen laskeutumista. Kun se ei enää nykymaailmassa tuota ylimääräistä vapaapäivää, niin onpahan viikonloppu muiden joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vapun sanoma ei oikein avaudu mulle, työläisten juhla jota juhlii opiskelijat ja akateemiset? Ja ne työläiset ovat vapun töissä.
Jossei jouluna ja pääsiäisenä keksi muuta tekemistä kuin kaupoissa laahustamisen niin voi surku mikä elämä :(
Harmi jos sinun elämässäsi kaupassa käyminen on stressaavaa arkipuuhaa. Itselleni esim. pääsiäinen ei merkitse yhtään mitään, joulukaan ei paljoa. Lisäksi mun mielestä kaupassa käyminen on kivaa, ei mitään tylsää stressaavaa laahustamista.
Pidän kaikista vapaapäivistä.Mitään suurempaa merkitystä niilä ei ole, saapahan laiskotella.
Mut tyrmätään, mutta en pidä joulusta. Hirveää hössötystä, paniikkia ja kilpailua siitä, kuka käyttää eniten rahaa krääsälahjoihin, ja siitä kuka saa eniten lahjoja (aikuiset ihmiset v-ttu). Sitten ne alennusmyynnit... En pysty käymään kaupoissa varsinkaan tuohon aikaan, en kestä sitä väentungosta, tönimistä ja riitelyä halvasta suklaasta.
Vierailija kirjoitti:
Mut tyrmätään, mutta en pidä joulusta. Hirveää hössötystä, paniikkia ja kilpailua siitä, kuka käyttää eniten rahaa krääsälahjoihin, ja siitä kuka saa eniten lahjoja (aikuiset ihmiset v-ttu). Sitten ne alennusmyynnit... En pysty käymään kaupoissa varsinkaan tuohon aikaan, en kestä sitä väentungosta, tönimistä ja riitelyä halvasta suklaasta.
Eihän joulua ole pakko tuolla tavalla viettää? Miksi sinä teet niin, jos ahdistaa?
Vappu ihan jäätävä juhla usein sään puolesta ja muutenkin. Pellejä kadut täynnä.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Tämä on toivottavasti kirjoitettu kieli poskessa, onhan? Joulusta ei tietenkään ole pakko tykätä, mutta tämä menee kaikessa pateettisuudessaan överiksi :D
En ole koskaan tykännyt vapusta, enkä näe koko juhlan pointtia. Suomessa vappu on vielä sellaista ääliömäistä örvellystä, roskaamista ja sekoilua, ei kiinnosta vähääkään. Tuo Mantan lakitus on niin naurettavaa, mikä pointti siinäkin on? Donitsit ja sima ovat kyllä hyviä mutta joo....