Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En millään saa kotia järjestykseen

Vierailija
01.05.2018 |

Tavaraa on kai liikaa, eikä niille löydy paikkoja. Olen ihan uupunut, en jaksa raivata ja järjestää. Tavarasta on myös kauhean vaikea luopua, olen jotenkin kiintynyt jokaiseen kukkavaasiin tai kankaankappaleeseen, josta kuvittelen tekeväni joskus jotain. En vaan pysty viemään tavaroita kierrätyskeskukseen, kirpuista en jaksa. Välillä kerään kassiin jotain, mitä voisin viedä antikvariaattiin tai jonnekin, mutta kassit jäävät aina eteiseen tai autoon. Jos joskus onnistun luopumaan jostain, saatan vielä vuosienkin päästä harmitella sitä.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae apua. Muuten hautaudut jätemassan alle :O

Mulla ei mitään jätettä ole vaan kauniita laadukkaita tavaroita. Vaatteita, astioita, kirjoja, harrastusvälineitä....niitä on vaan liikaa minimaalisin säilytyskalusteisiin nähden :(

Vierailija
22/31 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattijärjestäjää en voi kutsua, koska se olisi miehen mielestä täysin älytöntä. Saan kyllä roskat vietyä, että emme sentään ihan jätteisiin huku. En myöskään osta enää mitään. En vaan pysty luopumaan mistään.

Osta/vuokraa isompi kämppä tai vie kamat mökille, jos et kerran voi luopua niistä.

Tai jos et muuta keksi -  vuokraa sen naapurin kellari, joka on tyhjänä. Oma koppisihan on jo täpösen täynnä.

Ei mitään lisävarastoja eikä isompaa asuntoa. Tuohan tulee todella kalliiksi. Ennemmin vaikka se ammattijärjestäjä avuksi kuin uusi asuntolaina isompaan asuntoon tai kesämökkiin.

Lisätilalla on taipumus täyttyä, jolloin ap:lle tulee kiusaus hankkia jälleen lisää tavaroita, kun kerran tilaa on. Entisistä tavaroista pitää päästä eroon, jotta nykyisessä asunnossa sopii elämään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattijärjestäjää en voi kutsua, koska se olisi miehen mielestä täysin älytöntä. Saan kyllä roskat vietyä, että emme sentään ihan jätteisiin huku. En myöskään osta enää mitään. En vaan pysty luopumaan mistään.

Sitten miehen pitää auttaa sinua, jos et saa hankkia itsellesi ulkopuolista apua. Auttaako hän? Hyvä, jos auttaa.

Jos hän ei auta, sinä voit hankkia ammattijärjestäjän. Muutenkaan sinun ei tarvitse kysyä mieheltäsi lupaa. Saat taatusti rahoillesi vastinetta. Opit karsimaan tavaroita ja pääset raivaamisessa alkuun. Pian huomaatkin, että osaat tämän homman. Sitten voit neuvoa myös miestä, miten tavaroista luovutaan.  

Vierailija
24/31 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikkojen suunnittelun pääperiaate: samanlaiset yhteen.

Jos koti on tosi täynnä, tuota (sinänsä erinomaista) neuvoa on vaikea noudattaa heti aluksi. Niitä samanlaisia tavaroita kun voi olla kymmenessä eri paikassa, laatikkojen ja kaappien kätköissä.

Senpä takia ne pitääkin koota yhteen. Kun muutin tähän asuntoon, minulla oli tavarat huiskin haiskin. Vähitellen olen saanut ne hilattua oikeisiin paikkoihin tavarakasa kerrallaan. Nyt kynsilakat löytyvät vessan hyllyltä eikä joka lipaston laatikossa  purkki siellä, purkki täällä. Saman tein kaikille tavarakategorioille. Toisinaan huomaan, että varaamani paikka ei olekaan hyvä jollekin tavarajoukolle, jolloin järjestelen uudelleen. Vielä pitäisi karsiakin. Esimerkiksi kynsilakoista ihan kaikki ei ole enää käyttökelpoisia. Vielä pitäisi kokeilla, mitkä niistä joutavat roskiin. 

Vierailija
25/31 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei hän kyllä auta. Eikä häntä sotkuisuus edes häiritse. Eikä hän ymmärrä, miten paljon kodin sotkuisuus häiritsee minua. Siksi hän ei ymmärrä ajatusta ammattijärjestäjän kutsumisesta.

Mutta minulle alkaa kyllä ainakin ajatuksen tasolla tässä selkiytyä se, että todella haluaisin järjestelmällisemmän, siistimmän kodin. Mielummin kuin säästellä tätä kaikkea tavaraa.

Vierailija
26/31 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aika hyvä luopumaan. Tässä muutamia vinkkejä:

Vaatteet: jos se ei kelpaa huomenna töihin, sitä ei tarvita (poislukien tietysti juhla, sesonki ja urheiluvaatteet). Eli kaikki ”jos laihtuisin 5 kiloa” ”ehkä jos ostaisin x, tuolle voisi tulla käyttöä” —> pois. Pois tarkoittaa minulle uffin laatikkoa. (Kirpputoritoiminta paria tapausta läheltä seuranneena käsitykseni mukaan lähinnä lisää kodin kaaosta, kun sieltä kirppikseltä tehdään löytöjä sitä mukaa kun vanhoja myydään, ja aina on joku hinnoittelukasa kotia rumentamassa.)

Kirjat ja leffat: kotona säilytetään ne muutamat harvat omat suosikit, jotka oikeasti halutaan katsoa/lukea uudelleen

Paperit: heti kun tulevat jostain, vaihtoehtona on takka tai tärkeiden papereiden mappi

Ainoa kertyvä asia minulle on lasten askartelut ja piirustukset. Niitä tulee paljon, niillä ei tee mitään, rehellisesti sanottuna ovat useimmiten rumia, mutta kuitenkin niin liikuttavan suloisia etten pysty heittämään pois 😅

Skannaa tai valokuvaa lastesi piirustukset ja heitä alkuperäiset pois. Säästä vain parhaat ja liikuttavimmat. Esimerkiksi 5 piirustusta joka vuodelta ja jokaiselta lapselta. (Jos sinulla on vaikkapa kaksi lasta, jotka ovat 5 ja 4 vuotiaita, tästäkin määrästä tulee melkoinen kasa piirustuksia nyt ja vuosien mittaan. ) 

Vierailija
27/31 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kulunut yli vuosi, kun tein perusteellisen kondomarituksen. Järjestys on pysynyt ja siivoaminen on helppoa. Lapsille ja nuorille omat pyykkikori huoneisiin. Osan leluista voi viedä piiloon ja välillä vaihtaa, niin ne käytetyt ovat kuin uusia. Huoneet pysyvät paremmin järjestyksessä. Esim. Ylimääräisiä tavaroita voi viedä kellariin, jos ei heti halua heittää pois. Parin kuukauden kuluttua kannattaa katsoa, haluaako niistä luopua. Siivoaminen käy nykyään nopeasti, kun ne vähäiset tavarat ovat järjestyksessä.

Vierailija
28/31 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoardaajat, hoitakaa päänne ensin kuntoon, muuten ette pysty luopumaan mistään. Menkää siis terapiaan.

Vierailija
29/31 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin tavarasta luopumisen vaikeuden. Mutta se on vaan opeteltava luopumaan. Se lisäksi on opeteltava olemaan ostamatta mitään uutta. Helpommin tietty sanottu kuin tehty. Tärkeintä on se, että aloitat jostain.

Minä aloitin ruokakaapista. Otin projektiksi syödä varastoni tyhjäksi. Opin mm. sen, ettei ihminen tarvitse kuin yhden pakkauksen jauhoja, kauraleseitä, riisiä jne. kerrallaan. Tee varastojeni hupenemiseen meni melkein vuosi, ja join teetä kahdesti päivässä, joka päivä. Isoja mukillisia. En enää ikinä aio omistaa kolmea erilaista mysliä kerrallaan.

Ota tavoitteeksi katsoa kaikki elokuvat jotka omistat. Jos et halua katsoa jotain elokuvaa, on aika luopua siitä. Sama pätee kirjoihin. Jos sinusta tuntuu, että ehkä 20 vuoden päästä haluaisit lukea sen uudelleen, muista että saat sen varmaankin ostettua, ehkäpä jopa e-kirjana, jolloin se ei vie tilaa.

Jos säilöt vaatteita, joita et voi kierrättää koska ovat niin nuhjuisia, mutta et oikein osaa roskiinkaan laittaa, leikkele ne siivousräteiksi. Käy mainiosti esim. viemäreiden puhdistukseen.

Tärkeintä on tietysti se, että lakkaat ostamasta tavaraa, ja käytät loppuun ne tavarat mitä sinulla on.

Vierailija
30/31 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoardaajat, hoitakaa päänne ensin kuntoon, muuten ette pysty luopumaan mistään. Menkää siis terapiaan.

Olen jo terapiassa. ei ap.

Vierailija
31/31 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo terapiassa. ei ap.

Hyvä. Ehkä vielä sitten jonakin päivänä pystyt luopumaan ylenmääräisestä tavarasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi