Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummilapseni perhe toivoo AINA rahaa lahjaksi!

Vierailija
01.05.2018 |

Miten suhtautuisitte tähän, onko mielestänne ihan jees?

Aina kun on lapsella synttärit tai joulu tai jos perheessä on muita juhlia, toiveena on rahalahja. Kertovat kyllä mihin rahan käyttävät, esim. uusi pyörä, kännykkä, Särkänniemen reissu yms. Kertovat toiveesta jo esim. synttärikutsussa ja ennen joulua lähettävät viestin "tontulta" jne.

Jotenkin on alkanut tuntumaan, että olisi kiva edes joskus muistaa lasta itse ostamallani ja miettimälläni lahjalla, jonka olisin sitten paketoinut nätisti jne. Aina, kaikissa muistamisissa, lahja menee vanhempien tilille.

Tykkäisitkö itse tällaisesta käytännöstä vai vieroksuisitko?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkäisi. Jos raha on ainoa, niin vähintään annan sen käteisenä lapselle.

Vierailija
2/43 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät halua, että annetaan käteisellä vaan nimenomaan tilille, jotta vanhemmat voivat kohdistaa sen suunnittelemaansa asiaan. Jos antaisi lapselle, niin lapselle saattaisi tulla kuulemma kiusaus käyttää se johonkin "roinaan" tms.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa raha mennä vanhempien taskuun. Anna raha käteisenä lapselle, ei suurta summaa. Tai kysy mitä hän haluaisi lahjaksi ja osta se.

Vierailija
4/43 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna raha käteisenä lapselle ja sillä siisti. Tai vie kummilapsi Lintsille päiväksi. Sellainen lahja muistetaan ja kyllä se tapoihin kuuluu, että lahjanantaja määrää, mitä hän haluaa lahjoittaa. 

Häät ovat kans nykyään rahastusautomaatteja. Meidän perhe on kutsuttu kolmiin häihin tänä kesänä, joten tilisiirtoja riittää tonnikaupalla.

Vierailija
5/43 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha on siitä ongelmallinen lahja, että kovin pientä summaa ei kehtaa antaa.

Vierailija
6/43 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vieroksun.. eihän lapselle jää mitään muistoa SINUSTA/ antamastasi lahjasta.

Vierailija
7/43 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät halua, että annetaan käteisellä vaan nimenomaan tilille, jotta vanhemmat voivat kohdistaa sen suunnittelemaansa asiaan. Jos antaisi lapselle, niin lapselle saattaisi tulla kuulemma kiusaus käyttää se johonkin "roinaan" tms.

ap

Lapsi saa käyttää lahjaksi saamansa rahan kuten haluaa. Tuskin saa suuria summia. Anna raha lapselle.

Vierailija
8/43 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi itse saa päättää raha säästetään niin on ok.

Vierailija
9/43 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän outo käytäntö. Tuossa kummi tavallaan rahoittaa vanhempien lapselle hankkimaa lahjaa.  Vaikka vanhemmat ehkä kertovat lapselle, että kummi on osallistunut kulloiseenkin lahjaan. Mutta olisi kyllä parempi kummin ja lapsen välisen vuorovaikutuksen kannalta, että lapsi saisi käteisen tai jonkin tavaralahjan käteensä suoraan kummilta.

Vierailija
10/43 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkäisin, helppoa. Tosimummo yleensä se lapsi saa rahat itselleen

Vierailija
11/43 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raha on siitä ongelmallinen lahja, että kovin pientä summaa ei kehtaa antaa.

Pienelle lapselle riittää vaikka 5 euroa. Isommalle parikymppiä.

Vierailija
12/43 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako ruveta kummiksi?

Vierailija
13/43 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on paljon helpompaa antaa kummitytölle rahaa kuin lähteä ostamaan sitä lahjaa ja paketoimaan. Etenkään jos ei ole aivan varma, mikä toivottu lahja on.

Vierailija
14/43 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni ihan jees - meillä on monestikin tehty niin, että lapselle on haluttu hankkia joku isompi juttu syntymäpäivä- tai joululahjaksi, ja sitä varten on pyydetty kummeilta ja sukulaisilta "sopivaksi katsomansa summa". Lahjoitukset eivät ole olleet suuren suuria, kympistä sataseen (isovanhemmat ovat aina avokätisimpiä), mutta ovat mukavasti auttaneet lahjan hankinnassa, ja täten on varmasti tullut toivottu ja harkittu lahja. Mikään summa ei ole liian pieni, emme tosiaankaan nyrpistele edes vitosen osuudelle - ja varmasti myös lahjoittaja on näin päässyt helpommalla ja halvemmalla. 

Tämä toimii myös toisinpäin - osallistumme mielellämme kummilastemme isompiin lahjoihin jollakin rahasummalla. Mieluummin niin kuin että ostaisimme jotain aivan hutijuttuja. 

Vierailija
15/43 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan vanhemmat luulee, että kummit on raha-automaatteja. Käsittäkseni kummiudella on joku muu merkitys ollut alunperin.

Ei kaikilla kummeilla ole lahjoitellla seteleitä monta kertaa vuodessa. Joillakin on myös useampia kummilapsia ja synttäreitä voi olla useat samassa kuussa.

Itse en ole saanut yhden yhtäkään lahjaa kummeiltani, rahasta nyt puhumattakaa. Olen silti edelleen hengissä.

Vierailija
16/43 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä voisi antaa muutakin, aika ja yhteinen tekeminen on hyvä lahja, olkaa pari päivää kylpylässä yms.. Tästä nauttii samalla vanhemmat 😉

Vierailija
17/43 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös. Kiitos sen lapsi saa nyt salkullaan jo 160 000e ja siihen on käytetty vain lahjarahoja

Vierailija
18/43 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaisivat mieluummin lapsiaan kiittämään lahjoista joita saavat kummeiltaa .

Vierailija
19/43 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Lapsi saa käyttää lahjaksi saamansa rahan kuten haluaa. Tuskin saa suuria summia. Anna raha lapselle.

Ei saa. 15-vuotias saa päättää itse ansaitsemiensa rahojen käytöstä. Sitä nuorempi ei, eikä 15-vuotiaskaan lahjaksi saamistaan rahoista. Vasta 18-vuotiaana saa täysin vapaasti päättää kaikista saamistaan rahoista. Toki useimmissa perheissä taidetaan varsinkin teinien ostaa lahjaksi saamillaan rahoilla, mitä lystäävät. 

Vierailija
20/43 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä minun puolestani toivoa mitä vaan. - Tosin kummina olen kyllä tarjoutunut lähtemään kummilapseni (ja hänen ystävänsä) kanssa Särkänniemeen synttärilahjaksi, ennen kuin mitään toiveita on edes ehditty esittää.. Ja niin olen sitten  voinut viettää aikaa kummilapseni kanssa mm.  Särkänimeessä. 

Olen kuitenkin kummi en lahja automaatti. Ja hieman olen yrittänyt olla kummilapsiini muutoinkin yhteydessä kuin vain silloin kun "lahja päivä" (, kuten synttärit tai Joulu). - Ja silloin kun olen ollut paikalla kuunnella, mitä mahd. haluaisivat tai mistä olisivat kiinnostuneita.

Eivät he, tai heidän vanhemmat ole kyllä koskaan suoraan esittäneet, että halkuaisivat lahjaksi rahaa. Ja ainakin toistaiseksi olen ilm. osannut hankkia jotain mieluista, kun eivät ole moittineet vaan kiittäneet. 

Ja ovat olleet ilm. iloisia siitä, että ylipäätään ovat saattaneet nähdä minut ja viettää kanssani aikaa. (Ja minä vastaavasti siitä, että minulle tällainen luottamustehtävä on annettu ja suotu).

Totta on, että ovat vielä sen verran pieniä, että enempi minä olen kummilasteni vanhempien kanssa viettänyt aikaa ja lapset ovat puuhanneet ja leikkineet siinä enempi ja vähempi rinnalla.