Minkä ikäisenä sinulla alkoi kuukautiset?
Kommentit (35)
Kirjoitin tämän joskus vastaavaan aiempaan keskusteluun, mutta laitan nyt tännekin.
Olin viidennellä luokalla ja kesken tunnin tunsin kuinka jotain valuu housuun. Ensin luulin pissanneeni housuun. Kun nousin ylös näin punaisen tahran tuolissa. En siihen hätään keksinyt muuta selitystä kun muut nauroivat, joten huusin "Tomi pisti mua harpilla pakaraan" (takanani istunut poika)
Onneksi opettaja kuitenkin tajusi mistä oli kyse ja pääsin terveydenhoitajalle ja kotiin vaihtamaan puhtaat housut. :D
Minulla alkoi 14-vuotiaana. Ei siihen liittynyt mitään erikoista. Tiesin jo etukäteen, että minulla alkaa myöhään, koska äidilläni oli alkanut myös myöhään ja se vaikuttaa. Olin soitellut 059:iin (90-luvulla siis) ja siellä vanhemmat miehet yrittivät saada seuraa nuorista teinitytöistä ja harrastaa seksiä, välillä kehuskelivatkin sillä siellä. Itse ymmärsin silloin soitellessani, että en ollut sellaiseen tarpeeksi kehittynyt, koska soittelun aikaan kuukautiset ei ollut alkaneet.
Vierailija kirjoitti:
Oliko se teistä kiva vaiko kamala asia?
Neutraali. Jos on pakko valita noista kahdesta, niin sitten kiva. Ei kuukautisissa ole mitään kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin tämän joskus vastaavaan aiempaan keskusteluun, mutta laitan nyt tännekin.
Olin viidennellä luokalla ja kesken tunnin tunsin kuinka jotain valuu housuun. Ensin luulin pissanneeni housuun. Kun nousin ylös näin punaisen tahran tuolissa. En siihen hätään keksinyt muuta selitystä kun muut nauroivat, joten huusin "Tomi pisti mua harpilla pakaraan" (takanani istunut poika)
Onneksi opettaja kuitenkin tajusi mistä oli kyse ja pääsin terveydenhoitajalle ja kotiin vaihtamaan puhtaat housut. :D
Anteeksi, olin kuudennella luokalla vaikka liekö tuolla nyt väliä.
Tässä tähän ketjuun:
https://www.vauva.fi/keskustelu/2986230/muistatko-paivan-kun-sinulla-al…
Mahtavia juttuja :)
Vierailija kirjoitti:
Olitteko normaalipainoisia vai pullukoita te joilla on kuukautiset alkaneet ennen 11vuotta? Eli onko liikalihavuus syynä kuukautisten aikaistumiseen?
Mulla alkoi just ennen kuin täytin kymmenen ja olin alipainoinen eli tosi hoikka. Tosin olin ikäisekseni aika pitkä.
Oli muutama päivä takaisin täyttänyt 11-vuotta kun alkoivat. Onneksi oli kesä ja loma, niin ei tarvinnut alkaa säätää kesken kouluvuoden, vaan sai totutella. Eihän tuollainen suttaamisen alkaminen kivaa ollut. Kivut lähtivät vasta 2-kymppisenä pilleireiden myötä. Ei enää ikinä kipuja sen jälkeen.
Olin juuri täyttänyt 12v. Olin silloin hyvin hoikka ja liikuin todella paljon. Nykymittapuun mukaan alipainoinen ja varmaankin kouluterveydenhoitajan seurannassa.
Olin 11v, hoikka mutta pitkä, 169cm/54kg. Kun kysyin kavereilta niin kenelläkään muulla ei olleet alkaneet.
12 tai 13, ala-asteella kuitenkin. Olin laiha.
Oltiin saatu koulussa etukäteen siteitä, ne oli niin söpöissä kääreissä, että odotin innolla saavani alkaa käyttää niitä. Ekat menkkaveret oli niin ruskeat, etten ollut aluksi varma, että se oli edes verta.
En ikinä varsinaisesti kertonut menkkojen alkamisesta äitille, eiköhän jossain vaiheessa tajunnut verisistä pikkareista. Yleensä pöllin hänen siteitään. Joskus pyysin kaupassa ostamaan ja se oli aina jotenkin hirveän noloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olitteko normaalipainoisia vai pullukoita te joilla on kuukautiset alkaneet ennen 11vuotta? Eli onko liikalihavuus syynä kuukautisten aikaistumiseen?
Luultavasti alipainoinen tai ainakin normaalipainon alarajalla. En tiedä miten liikalihavuus lapsuudessa voisi edistää kuukautisten aikaistumista.
Rasva on hormonaalista kudosta. Naisella on korkeampi rasvaprosentti kuin miehillä, ja alipaino aiheuttaa kuukautisten poisjäämistä. Tässä on siis yhteys lapsuuden ylipainon ja kuukautisten varhaisen alkamisen kanssa. Ei se tietenkään ihan yksi yhteen ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti alipainoinen tai ainakin normaalipainon alarajalla. En tiedä miten liikalihavuus lapsuudessa voisi edistää kuukautisten aikaistumista.
Kyllä ihonalaisen rasvan määrällä pitäisi olla jotain tekemistä aikaisen puberteetin kanssa. Kilpirauhasen vajaatoiminta lapsella aiheuttaa usein ylipainoa ja lisää myös esyrogeenin määrää kehossa ja siitäkin aikaisin ilmestyvät menkat voi johtua. Vastaavasti alipaino niin lapsilla kuin aikuisilla usein saa menkat jäämään pois. Poikkeuksia tietysti aina on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihonalaisen rasvan määrällä pitäisi olla jotain tekemistä aikaisen puberteetin kanssa. Kilpirauhasen vajaatoiminta lapsella aiheuttaa usein ylipainoa ja lisää myös esyrogeenin määrää kehossa ja siitäkin aikaisin ilmestyvät menkat voi johtua. Vastaavasti alipaino niin lapsilla kuin aikuisilla usein saa menkat jäämään pois. Poikkeuksia tietysti aina on.
*estrogeenin määrää kehossa
Minä olin normaalipainoinen, urheilullinen 16-vuotias, kun ne alkoivat. Tissit sain kuitenkin jo 11-vuotiaana, ottia tuota sitten olinko myöhässä. Yritin kysellä äidiltä, mutta hän ei halunnut aiheesta puhua koskaan, en voi siis tietää oliko hänkin myöhään aloittaja. Tuntui kuitenkin hassulta, koska "kaikki muut" olivat jo vuosia olleet sidesulkeisissa joka kuukausi.
Mulla alkoi 11-vuotissyntymäpäivänä, olin Heurekassa luokan kanssa joten muistan hyvin. Vessapaperia pöksyihin ja menoksi.
Olin lähempänä alipainon rajaa, olin nuorena ja teininä tosi hoikka. Aknea mulla oli jo ennen menkkojen alkua ja jatkuu edelleen nyt lähes 40-vuotiaana.