Kylmän horkka synnytyksessä. Mistä johtui?
Kommentit (9)
Minulle tuli kylmä horkka synnytyksen jälkeen, kun epiduraali lakkasi vaikuttamasta. Olisko siinä jokin yhteys?
Joo muistan että niin tuli minullekin. Ajattelin että se liittyi äärimmäiseen fyysiseen ponnistukseen ja sen lakkaamiseen *jotenkin*, mutta sen tarkemmin en asiaa pohtinut.
Mä ainakin tärisin ihan hulluna ja kyllä se jotenkin puudutteisiin liittyi, en muista enää.
Mulla kans tuli jossain vaiheessa synnytyksen jälkeen. Ei ollut vaarallinen tilanne. En enää muista, mitä sairaanhoitajat sanoivat, mutta ei vaatinut mitään hoitoa tms.. Mulla ei ollut edes epiduraalia.
Minullekin tuli, muistaakseni lapsen syntymän jälkeen. Kätilö mittasi lämmön, oli vähän koholla. Kätilö totesi vaan, että "ihan hyvä työlämpö". Ilmeisesti siis ihan normaalia.
hyperventilaatio aiheuttaa verisuonien supistumista
Mullekin tuli ja mut käärittiin foliopeittoon vuonna 1988. Mitään lääkitystä en synnytykseen saanut. Muistan vieläkin sen kamalan horkan.
Tärinä johtuu adrenaliinin poistumisesta kehosta kun "pahin" on ohi.
En usko että oli vaarallinen tilanne. Kylmänhorkka tulee yleensä silloin, kun kehon lämpötila nousee (esim kuumeessa).
Muuten vaan horkka voi tulla, jos on hirveän stressaava ja jännittävä tilanne.